Miten lisätä kollageenin tuotantoa? Katso 5 helppoa keinoa!

Kollageeni on ihomme salaisuus pysyä nuorena, vahvana ja kiinteänä. Kollageeni on tukikudosten proteiini, joka vaikuttaa ihon lisäksi myös siis esimerkiksi luissa ja jänteissä. Kollageenin luonnollinen tuotanto kuitenkin hiipuu 25-30 ikävuodesta alkaen. Tämän vuoksi yhä useampi etenkin rypyistä kärsivä kysyykin, miten lisätä kollageenin tuotantoa luonnollisesti.

Miten lisätä kollageenin tuotantoa luonnollisesti?

Kollageeni on elimistömme liima, joka sitoo kaiken toisiinsa. Ilman kollageenia ihomme alkaa roikkua ja nivelemme eivät pysy vahvoina. Koska kollageenin tuotanto luonnollisestikin tapahtuu kehomme sisällä, myös kollageenin tuotannon lisääminen tapahtuu sisältäpäin.

Kollageenia ei voi lisätä elimistössä ulkoisesti esimerkiksi voiteilla. Voiteiden molekyylit ovat liian suuria läpäistäkseen iho. Olemassa puolestaan on useampia ruoka-aineita sekä muita kollageenituotteita, miten lisätä kollageenin tuotantoa helposti ja vaivatta.

1. Kollageenijauheet

Kollageenijauheiden käyttäminen on yksi tämän hetken suosituin keino, mikä lisää kollageenin tuotantoa. Kollageenijauheissa kollageeniproteiinin rakenne on pilkottu jo valmiiksi kollageenipeptideiksi. Tämä varmistaa tuotteiden tehon kollageenin tuotannon lisäämisessä.

Kollageenijauheet sopivat kiireisemmällekin ikääntymisen merkeistä kärsivälle, sillä ne on helppo sekoittaa esimerkiksi aamupalaan.

Kollageenijauheet ovat nykyisin lisäksi täysin mauttomia, mikä helpottaa tuotteiden käyttöä entisestään. Jauheen voi sekoittaa esimerkiksi smoothien, puuron tai vaikka mehun joukkoon.

Oslo Skin Lab

2. Mustikat

Mustikat ovat etenkin suomalainen suuri herkku. Sen lisäksi, että mustikat ovat muutenkin terveellisiä, ne myös auttavat kollageenin tuotannossa. Mustikat lisäävät kollageenin tuotantoa, niiden sisältämien fytoravintoaineiden avulla.

Mustikoiden fytoravintoaineet auttavat kollageenisäikeiden yhteenliittymisessä. Tämä helpottaa ja lisää kollageenin luonnollista tuotantoa. Pyri siis lisäämään mustikoita edes viikoittaiseen ruokavalioosi rypyttömämmän ihon ylläpitämiseksi.

3. Kanamunat

Kananmunat ovat myös yksi vaihtoehto, mistä lisää kollageenia voi saada näppärästi. Kananmunien kollageenin tuotannon lisääminen perustuu kananmunien aminohappoihin. Kollageenia ei voi muodostua ilman tarvittavia aminohappoja.

Kananmunien kanssa kannattaa pyrkiä syömään lisäksi C-vitamiinia paljon sisältäviä ruokia. Aminohappojen ja C-vitamiinin yhteisvaikutus helpottaa kollageenin tuotantoa entisestään. Syö siis kananmunien lisäksi vaikkapa pinaattia, paprikaa tai appelsiineja.

4. Porkkana & bataatti

Nyt kannattaa tarkistaa, löytyykö jääkaapista jo porkkanoita tai bataattia. Oranssin väriset vihannekset ovat nimittäin oiva tapa, miten lisätä kollageenia elimistössä. Oranssin väristen vihanneksien kollageenin tuotantoon vaikuttaminen perustuu niiden sisältämään A-vitamiiniin.

A-vitamiinilla on kyky korjata vioittunutta kollageenia. Sen avulla elimistö pystyy hyötymään kaikesta kollageenista, mitä elimistö on pystynyt tuottamaan. Porkkanaa ja bataattia on helppo käyttää ruuanlaitossa päivittäin monin eri tavoin ja ne ovat siksi yksinkertainen tapa vaikuttaa kollageenin tuotantoon.

5. Tummanvihreät vihannekset

Luteiini on antioksidantti, mikä parantaa kollageenin tuotantoa. Luteiinia voi myös saada helposti ravinnosta, kun katseen kääntää tummanvihreiden vihannesten suuntaan. Tummanvihreistä vihanneksista jälleen C-vitamiiniakin sisältävä pinaatti on oiva valinta, mutta myös esimerkiksi lehtikaali toimii taistelussa ryppyjä vastaan mainiosti.

Ruuan ja kollageenijauheiden yhdistelmä toimii parhaiten

Jos rypyt, juonteet, veltostunut ja roikkuva iho häiritsevät, on aika miettiä miten lisätä kollageenin tuotantoa. Paras vaihtoehto onkin suosia sekä kollageenijauheita että kollageenin tuotantoa parantavia ruoka-aineita. Nappaa siis aamulla kollageenijauheella terästetty mustikkasmoothie, vaihda kinkun tilalle piirakkaan pinaatti, ja syö salaatin kanssa kananmunia.

Oslo Skin Lab

Jaa tämä artikkeli:

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Testosteroni mielletään usein machoilu -hormoniksi. Mutta miesten ja myös naisten on tärkeä säilyttää testosteronitasapaino, sillä se on tärkeää kehon hyvinvoinnille.
Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta voi tuntua ikävältä yllätykseltä peiliin katsottaessa. Kun ohimoiden hiukset alkavat ohentua tai hälvetä, voi moni mieltää sen olevan
Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Jos painonpudotus on haaveissasi, täytyy sinun kiinnittää katseesi ruokalautasellesi. Totuus nimittäin on, että noin 70% laihduttamisesta on kiinni ruokavaliostasi. Hankalat

Vastaa