Näin tapahtuu kollageenin muodostuminen

Kollageeni on eräs tärkeimmistä proteiineista kehossamme. Kollageenin muodostuminen on tärkeä tuki- ja ihokudosten sekä lihaksiemme kannalta. Mutta kollageenin tuotanto hidastuu ja lakkaa luonnollisesti iän myötä ja tämä voi johtaa erilaisiin ongelmiin.

Kollageeni on luontainen proteiini, jota eläimet, ja varsinkin me nisäkkäät, tuotamme luonnostaan. Tätä tärkeää proteiinia löytyy ympäri kehon; varsinkin rustokohdat, kuten korvat ja nenä ovat pullollaan kollageenia. Se on tärkeä myös lihasten ja ihokudosten elastisuudelle.

Kollageeni

Kollageenin valmistus

Kollageeni muodostuu soluissa C-vitamiinin ja ravinnosta saadun proteiinin ansiosta. Nämä ihosolut tuottavat kollageenia saadessaan näitä tarvittavia ravinteita ja kollageenin muodostus johtaa lopulta näiden molekyylien liimaantumiseen toisiinsa. Tämä johtaa elastisen kollageenin syntyyn ja kollageenin muodostuminen johtaa lopulta sen kiinnittymiseen erilaisiin solurakenteisiin.

Kun tällaisia kollageenirakenteita alkaa syntyä kehossa, johtaa se lopulta rakenteita tukeviin muodostelmiin. Kollageeni onkin tärkeä juuri solujen, kuten ihon, elastisuuden kannalta. Kollageenia kutsutaan usein kehon liimaksi, mikä kuvastaa hyvin sen tärkeää roolia kehon hyvinvoinnissa.

Kollageenin valmistus on siis keholle luontaista, vaikka siihen tarvitseekin juuri oikeanlaista ravintoa. Sen tuotanto voi heikentyä siis huonon ravinnon johdosta, mutta myös ihon altistaminen auringonvalolle ja erilaisille ilmansaasteille voi vaikeuttaa kuinka hyvin se muodostuu. Ihosolut ovat elintärkeitä valmistuksen kannalta ja siksi niiden vaurioittaminen, muun muassa auringossa palamisen takia, voivat olla haitaksi.

Kollageenin muodostuminen hidastuu ja lakkaa iän myötä

Kollageenin muodostuminen myös hidastuu luonnollisesti. Sen tuotanto alkaa hidastua jo 25-vuoden paikkeilla ja lakkaa kokonaan 50 ikävuoden jälkeen. Tämän johdosta muun muassa ihossa alkaa vanhentuessa esiintyä ryppyisyyttä ja elottomuutta. Kollageenin vähentyminen vanhetessa johtuu usein myös hermo- ja lihaskudosten häiriöihin, joita esiintyy esimerkiksi nivelkipuina.

Kollageenin hyödyt

Kollageeni onkin elintärkeä kehon hyvinvoinnin kannalta. Riittävä kollageenin muodostus ei takaa vain rypytöntä ja elastista ihoa, vaan kollageenin hyödöt voivat ulottua paljon syvemmälle.

Yleisimmät kollageenin hyödyt ovat:

  • Ihon hyvinvointi
  • Vahvat hiukset ja kynnet
  • Lihas- ja nivelkipujen vähentyminen

Koska kollageenin muodostuminen hidastuu luontaisesti, on tärkeä taata kehon kollageenin saanti, jotta vanhetessasikin nautit näistä hyödyistä.

Kollageenin saannin takaaminen

Kollageenin tuotantoa ei voi niinkään nopeuttaa, mutta kollageenia voi nauttia ravinnosta ja näin taata riittävä kollageenin saanti jokaisen ikävuoden aikana. Kollageenia on saatavilla myös erilaisina ravintolisinä. Valittavana on yleensä:

  • Eläimenlihakollageeni, joka on valmistettu lihasta.
  • Kalakollageeni, joka on valmistettu eri kalalajeista.

Kollageeni on eläinperäinen tuote, joten sitä ei valitettavasti ole saatavina vegaani-tuotteena.

Kollageenilisiä on markkinoilla monenlaisia ja sinun kannattaa lukea arvosteluja, jotta voit valita itsellesi juuri sen sopivan tuotteen. Kollageenijauheet ovat varsin hyvä vaihtoehto, sillä tämän mauttoman jauheen voi helposti lisätä esimerkiksi aamupuuron tai smoothien joukkoon.

Toki kollageenin hyödyt saa myös valjastettua lisäämällä kollageenia suoraan ravinnosta, ilman ravinnelisiä. Tällöin kollageenia saa parhaiten lihaliemistä tai vaikkapa gelatiinista, joka on juurikin kollageeniproteiinin johdannainen.

Kannattaa muistaa, että kollageenin muodostuminen ja imeytyminen tarvitsee C-vitamiinin kaverikseen. Siksi kollageenia nautittaessa on hyvä varmistaa myös riittävä C-vitamiinin saanti, jotta keho varmasti valjastaa kaiken tarvittavan kollageenin käyttöönsä.

Kollageeni

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa