Parhaat kollageenin lähteet kimmoisan ja hehkuvan ihon takaamiseksi

Jos ihosi tuntuu elottomalta ja ryppyjä löytyy sieltä täältä, on syyllinen todennäköisesti kollageeni. Tämä elintärkeä proteiini löytyy luontaisesti kehostamme, mutta sen tuotanto hidastuu iän myötä. Tuotantoa ja kollageenin määrää voi kuitenkin lisätä, ja parhaat kollageenin lähteet ovat usein aivan käden ulottuvilla.

Kollageeni on tärkeä ihon hyvinvoinnin kannalta, eikä se ole vain ryppyjä estävä proteiini. Ihosi on terveempi, mikäli kollageenia on kehossasi tarpeeksi, sillä se suojelee ihon rakennetta. Eloton, ryppyinen ja tulehtunut iho on usein merkki kollageenin tuotannon heikentymisestä.

Kollageeni

Eikä kollageeni vaikuta vain ihoon, mutta sen väheneminen voi näkyä myös kynsissä, hiuksissa ja nivelissä! Nivelkivut ja lohkeilevat kynnet voivatkin olla merkki ongelmista kollageenin tuotannossa. Kollageenin on myös huomattu vaikuttavan aineenvaihduntaan – kollageenilisä edistää aineenvaihduntaa, joten se voi auttaa painonhallinnassa.

Kollageenintuotanto vähenee luonnollisesti noin 25 vuoden paikkeilla, mutta sen vähentyminen alkaa näkyä selvemmin mitä vanhemmaksi tulet. Kollageenin syöminen voi kuitenkin sekä lisätä sen määrää kehossasi, että edistää sen luonnollista muodostumista.

Kollageenin lähteet

Kollageenin lähteet löytyvät sisäisesti nautituista tuotteista kuten ruuasta tai ravintolisistä. Vaikka kollageenivoiteet ja –pistokset voivatkin parantaa ihon kimmoisuutta, on kollageeni suositeltavaa nauttia sisäisesti, tehokkuuden parantamiseksi.

Hyviä kollageenin lähteitä ovat muun muassa:

  • Liivate eli gelatiini
  • Luuliemet ja lihannahka, erityisesti kalannahka
  • Liha ja kana, sekä kalanliha
  • Rikkipitoiset ruuat kuten selleri, oliivit, valkosipuli ja tofu
  • Siemenet, kuten kurpitsansiemenet ja chia-siemenet
  • Kananmunat

Sen lisäksi kasviksista muun muassa pinaatti, kaali, munakoiso ja punajuuri edistävät kollageenin tuotantoa kehossa. Kollageenin tuotannon lisääminen onnistuu myös monien punaisten hedelmien ja marjojen kuten omenoiden, kirsikoiden ja mansikoiden avulla. Nämä sisältävät lykopeenia, joka edistää kollageenin tuotantoa.

Riittävä c-vitamiinin saanti on myös tärkeätä kollageenin tuotannon kannalta. Nauti siis säännöllisesti appelsiineja, kiivejä, tomaatteja ja ananasta.

Mikäli kollageenin saanti ravinnosta ei tunnu riittävältä, ovat kollageenilisät hyviä kollageenin lähteitä. Kollageenilisien avulla on helpompi taata riittävä kollageenin saanti ja edistää ihon kimmoisuutta nopeammin.

Kollageenilisä on turvallinen kollageenin lähde. Lisät ovat usein mauttomia ja niitä löytyy aina jauheista pillereihin. Voit siis lisätä kollageenilisän esimerkiksi aamulla vesilasin tai –puuron joukkoon.

Kollageeni

Muista myös sokerin vaikutus ihosi kuntoon

Vaikka erilaiset kollageenin lähteet ovatkin oivallinen tapa parantaa ihon kimmoisuutta, ei kollageenin lisääminen ole ainut tapa vähentää ryppyjä. Sokerin on nimittäin todettu vaikuttavat negatiivisesti ihon kimmoisuuteen. Jos haluat nuoremman ja terveemmän ihon, kannattaa sokerin syöntiä vähentää ja vältellä.

Sen lisäksi ihon kuntoon vaikuttavat muun muassa:

  • UV-säteily, eli runsas auringonvalolle altistuminen
  • Tupakointi ja alkoholin käyttö
  • Unenlaatu ja stressi

Ihon terveyden kannalta kollageenin saanti on tärkeää. Kollageenin lähteet ovat monipuoliset ravintolisistä itse ruoka-aineisiin, joten sen riittävä saanti ei ole vaikeaa. Muista kuitenkin pitää huolta ihostasi myös muilla keinoilla – hyvinvoiva mieli on aivan yhtä tärkeä kuin hyvinvoiva keho!

Jaa tämä artikkeli:

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Testosteroni mielletään usein machoilu -hormoniksi. Mutta miesten ja myös naisten on tärkeä säilyttää testosteronitasapaino, sillä se on tärkeää kehon hyvinvoinnille.
Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta voi tuntua ikävältä yllätykseltä peiliin katsottaessa. Kun ohimoiden hiukset alkavat ohentua tai hälvetä, voi moni mieltää sen olevan
Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Jos painonpudotus on haaveissasi, täytyy sinun kiinnittää katseesi ruokalautasellesi. Totuus nimittäin on, että noin 70% laihduttamisesta on kiinni ruokavaliostasi. Hankalat

Vastaa