Kolme syytä miksi kollageenin syöminen kannattaa

Kollageenin syöminen on kasvava terveystrendi. Mutta auttaako kollageenin syöminen todella ja kuinka tämä proteiini tulisi nauttia, jotta varmistat sen hyödyt?

Ihon terveyttä tavoittelevat törmäävät taatusti kollageeniin. Tämä luontainen proteiini on elintärkeä ihon uusiutumisen kannalta. Kehomme tuottaa sitä normaalisti, kunnes ikääntyminen aiheuttaa kollageeninvalmistuksen hidastumisen ja myöhemmin sen tuotanto loppuu kokonaan. Koska kehomme ei välttämättä takaa sen riittävää tuotantoa, on kollageenin syöminen keino varmistaa tämän proteiinin saanti.

Suositut tuotteet ihon juonteiden ja ryppyjen hoitoon
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Oslo Skin Lab
  • Oslo Skin Lab
    Madaltaa ryppyjä kahdeksassa viikossa. Vaikuttaa kaikkialla ihossa - tehoaa myös selluliittiin. Kliinisesti tutkittu.
    Lunasta -30% alennus!
    SUOSITELTU!
Great Skin
  • GreatSkin
    GreatSkin on luonnollinen ravintolisä, joka varmistaa ihon nuorekkaan lujuuden ja joustavuuden.
    Katso tuotteen tiedot!
Marine Collagen
  • Marine Collagen
    Valmistettu todella korkealaatuisesta NatiCol® Marine -kollageenista.
    Katso tuotteen tiedot!
Pure Collagen
  • Pure Collagen
    Luonnolliset ja laadukkaat kollageenikapselit taistelavat ihon ikääntymistä vastaan tehokkaasti.
    Katso tuotteen tiedot!

Kollageenin merkitys

Kollageenit ovat rakenneproteiineja, joita löytyy kaikkialta kehostamme. Niiden merkitys kehossamme on suuri, sillä ne:

  • Muodostavat kudoksien ja elinten tukiverkoston.
  • Osallistuvat solun ja soluväliaineiden vuorovaikutukseen.
  • Kiinnittyvät solun pinnalle oleviin ja soluväliaineiden proteiineihin niitä vahvistaen.

Mikäli kollageenia ei esiinny riittävästi kehossasi, voi se johtaa luuston haurastumiseen, nivelien yliliikkumisen, ihon venymiseen ja rikkoontumiseen sekä ryppyjen ja juonteiden muodostumiseen. Kollageenin puutostilat voivat vakavimmillaan johtaa jopa skolioosiin tai osteoporoosiin.

MetaBurn

Neljä syytä, miksi kollageenin syöminen kannattaa

Kollageenin syöminen on siis paras tapa varmistaa, että kehosi saa riittävästi tätä elintärkeää proteiinia ikääntyessämme. Sen syöminen auttaa varmistamaan solujen hyvinvoinnin ja niiden uusiutumisen. Tämän ansiosta ihosi pysyy kimmoisana ja terveenä.

Mikäli mietit auttaako kollageenin syöminen, voi mielesi muuttua kun luet sen lukuisista hyödyistä. Kollageenin syöminen voi nimittäin johtaa näihin kolmeen positiiviseen muutokseen:

Silottaa ja pehmentää ihoa

Se yleisin syy on siis juuri ihon hyvinvointi. Kollageeni tutkitusti auttaa ihoasi säilyttämään sen kimmoisuuden ja pehmeyden. Kollageenin syöminen voi vähentää iho-ongelmia kuten kuivuutta, pigmenttihäiriöitä sekä ihouurteita.

Rauhoittaa vatsan toimintaa

Kollageenin syöminen voi johtaa parempaan suolen toimintaan. Kollageenin vaikutusta aineenvaihduntaan tai vatsan toimintaan ei ole virallisesti hirveästi tutkittu, mutta monet kollageenilisiä käyttävät ovat jakaneet positiivisia kokemuksia asian tiimoilta.

Nivelet voivat paremmin

Kollageeni voi auttaa myös heitä, jotka kärsivät kivuliaista nivelistä. Koska kollageenin syöminen edistää kudosten uusiutumista ja kimmoisuutta, se parantaa nivelten toimintaa ja ehkäisee niiden tulehdusherkkyyttä. Monet nivelongelmaiset vannovat kollageenilisien nimeen juuri tästä syystä.

Parhaimmat kollageenin lähteet

Kollageenia voi saada monin eri tavoin ja kollageenin lähteet voivat olla sisäisiä tai ulkoisia. Kollageenin syöminen on kuitenkin parempaa kuin kollageenin käyttäminen ulkoisesti esimerkiksi pistoksina. Kollageenin imeytyminen on nimittäin tehokkaampaa kun proteiinin nauttii sisäisesti.

Oslo Skin Lab
Kollageenia on mahdollista saada seuraavista tuotteista:

  • Liivate eli gelatiini
  • Luuliemet ja eläintennahka, kuten kalannahka
  • Liha, kala ja kananliha
  • Kananmunat

Sitä on jonkin verran rikkipitoisissa kasviksissa kuten sellerissä ja valkosipulissa. Näiden ruokien lisäksi kollageenilisät, kuten kollageenijauheet, ovat hyvä keino varmistaa riittävä kollageenin saanti.

Kollageenijauhe on siitäkin hyvä lisä, ettei se maistu juuri millekään. Tämän takia sitä on helppo lisätä esimerkiksi aamulla veden tai –puuron joukkoon ilman, että maku huononee. Juuri aamiaisella nautittu kollageeni voi olla hyvä tapa pitää nälkä loitolla ja varmistaa riittävä proteiinin saanti aamulla, jotta jaksat päivän työt.

Kollageenin syöminen on helppoa, eikä siihen kuulu ikäviä sivuoireita. Hyödyt puolestaan ovat niin vakuuttavat, että kollageeni kannattaa ehdottomasti lisätä päivään.

Siitä kiittää koko keho!

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab