4 yleisintä liikuntavammaa – Ehkäise näiden syntymistä

NilkkavammaJokainen liikuntaa harrastanut on varmasti joskus loukannut jollain tavalla useammankin kerran. Myös vammojen vakavuus on varmasti vaihdellut venähdyksistä aina luunmurtumiin asti. Kuten sanotaan, niin urheilija ei tervettä päivää näe. Tästä syystä on hyvä oppia tunnistamaan yleisimmät vammat, ja ehkäistä niiden syntymistä.

Liikunnassa syntyvistä vammoista yleisimpiä ovat erilaiset venähdykset ja nyrjähdykset, jotka sijoittuvat tavallisimmin nilkan ja polven seuduille. Näissä ei yleensä pääse tapahtumaan mitään vakavampaa, ja ne hoituvat yleensä levolla ja kylmällä. Nämä voivat myös vaatia sairaalahoitoa, ja vakavimmillaan saattavat vaivata lopun elämää.

Eri liikuntamuodot altistavat liikkujaa erilaisiin vammoihin. Esimerkiksi salibandyssä erittäin yleisiä ovat ranteeseen kohdistuvat vammat sekä nilkan nyrjähdykset nopeiden liikkeenvaihtojen seurauksena. Jääkiekossa taas on altistumisvaara aivotärähdykselle ja polviin kohdistuville venähdyksille ja iskuille. Jokaisessa lajissa ja urheilumuodossa on siis omat riskinsä, mutta mitkä liikuntavammat ovat sitten niitä kaikkein yleisimpiä yleisellä tasolla?

Nilkan nyrjähdykset

Jokainen ihminen on varmasti jossain vaiheessa elämäänsä nyrjäyttänyt nilkkansa. Oli se sitten urheilussa, pihatöissä tai metsässä kävellessä. Nilkan nyrjähdykset sattuvat yleensä niin, että astuu huomaamattomasti hieman sivuttain nilkan päälle, jolloin se saa liian kova kuorman huonossa asennossa. Liikunnassa se taas tapahtuu yleensä äkillisissä tilanteissa. Näitä nyrjähdyksiä on mahdollista ehkäistä hyvillä ja nilkkaa tukevilla kengillä. Kengillä on erittäin suuri merkitys urheilussa, ja niissä ei kannata säästää. Jokaiseen lajiin on olemassa omat kengät, jotka on suunniteltu lajin vaatimiin olosuhteisiin. Varmista, että nilkkasi ovat tuettu kunnolla.

Polvi

Polvet ovat sellainen kohta kehossa, jotka kokevat kovia. Polvien päällä on iso rasitus painosta. Juostessa ja pelatessa ne tekevät työtä, ja kaatumisen sattuessa ottavat usein iskun vastaan. Jokaisella on varmasti ollut pienempänä pihapeleissä polvet ruvella. Polvessa on paljon erilaisia tukilihaksia, joita kannattaa harjoittaa ja vahvistaa. Useasti polvikivut ja säryt johtuvat polven ympäröivien lihasten heikkoudesta. Kun tukilihakset ovat kunnossa, niin ne tukevat polven liikkeitä ehkäisten polven vammoja.

Selkä

Selkä on koko kehon tuki. Kun selkä alkaa vihlomaan ja on kipeä, niin se lamaannuttaa koko kehon. Nykyään selkäongelmat ja -vammat ovat yhä yleisimpiä johtuen siitä, että istuma- ja päätetyöt ovat lisääntyneet huomaamattomasti. Selälle olisi tärkeä tehdä erilaisia venytyksiä ja harjoituksia päivän aikana, jolloin se ei pääsisi jumiutumaan. Varsinkin alaselkä on herkkä alue liikuntavammoille. Yhtäkkinen nytkäys saattaa vihlaista alaselästä, jolloin se voi olla kipeä pitkäänkin.

Olkapäävaivat

Olkapäävaivat ovat varsin yleisiä varsinkin niille, jotka käyvät kuntosalilla. Raskaat harjoitukset kuten penkkipunnerrus tai pystypunnerrus altistavat helposti olkapäävammoille. On todella tärkeää lämmitellä ja venytellä olkapäät ennen treenin alkua, jolloin ne ovat valmiina ottamaan vastaan rasitusta.

Jaa tämä artikkeli:

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Me suomalaiset olemme kahvinjuojakansaa. Juomme noin 9,9 kiloa kahvia henkilöä kohti joka vuonna. Mutta onko kahvi hyväksi? Mitkä ovatkaan kahvin
Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Kiinteä vatsa kahdessa viikossa voi kuulostaa mahdottomalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kaikki riippuu hieman lähtökohdistasi ja siitä, oletko
Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista kehon hyvinvoinnin kannalta. Sen rooli on tärkeä aivan solutasolla asti, jolloin sinkin puute naisilla voi

Vastaa