Juokseminen pakkasella – 3 vinkkiä

Juokseminen pakkasella saattaa monelle kuulostaa huonolta idealta, mutta monelle mikään taas ei voi olla ihanampaa kuin raikas pakkasilma ja auringonpaiste. Talvella juokseminen vaatii hieman erilaista lähestymistapaa lenkille kuin esimerkiksi lämpimänä kesäiltana, kun voit vain laittaa lenkkarit ja shortsit jalkaan ja lähteä ovesta ulos.

Talvella juostessa kylmä ulkoilma saattaa tuntua keuhkoissa, kylmä ilma pääsee vaatteiden läpi ja varpaat ovat jäässä. Näiden jälkeen seuraavana päivänä olet kipeänä. Tästä syystä on muutamia asioita, joita pitää ottaa huomioon, kun lähdet talvipakkasella ulos juoksemaan.

Juokseminen pakkasella

Pakkasella juoksemisesta saa erittäin mukavaa ja terveydelle hyödyllistä, kun siihen osaa varautua oikein. Jos nämä seikat eivät ole kunnossa, niin se saattaa jopa kääntyä terveydelle vastaiseksi liikunnaksi, ja aiheuttaa esimerkiksi keuhkoihin vaurioita.

Pukeutuminen

Juokseminen pakkasellaOikein pukeutuminen on tärkein asia talvella juostessa. Vaatteita ei saa olla liian vähän, eikä myöskään liikaa. Kerrospukeutuminen on varmasti monelle tuttu termi, ja se on juuri oikea pukeutusmistyyli talvella. Ihoa vastaan tulee olla kerros, joka hengittää ja pitää huolen, että hiki pääsee siitä läpi. Liian hikoilun takia tulee yleensä kylmä, sillä hiki pääsee jäätymään. Tämän kerroksen päällä tulisi olla toinen ja/tai kolmas kerros, joka taas estää tuulen ja pakkasen läpipääsyn.

Kerrospukeutumisen lisäksi tulee olla hyvät juoksukengät, jotka eivät päästä viimaa läpi. Myös kädet, pää ja kaula tulee suojata. Ihmiskeho poistaa nopeimmin lämpöä päästä, joten pakkasella juostessa pitää pää olla suojattuna pipolla tai jollain vastaavalla asusteella. Myös hyvät hanskat on syytä olla, jotta lämmönkarkailu estetään mahdollisimman hyvin. Kaulan ja suun suojaaminen huivilla pitää huolen siitä, että hengitys pysyy mahdollisimman lämpimänä, ja näin suojaat keuhkojasi. Kylmän pakkasilman nopea sisäänhengitys ei tee hyvää keuhkoille.

Osta nyt itsellesi pakkaselle sopivat juoksuvaatteet Zalandolta – Ilmainen toimitus!

Lämmittely

Juokseminen pakkasella vaatii jonkinlaisen alkulämmittelyn sisätiloissa ennen lenkkiä. Paikkojen venyttely ja avaaminen vähentää loukkaantumisen riskiä kylmällä ilmalla juostessa. Lämmittelyn ei tarvitse, eikä se saakaan olla hikoilua aiheuttavaa, sillä hikisenä pakkaseen juoksemaan lähteminen ei ole hyvä yhdistelmä.

Ilman lämmittelyä lihakset ja nivelet eivät liiku kylmässä ilmassa kunnolla. Tämä saattaa aiheuttaa kipua ja särkyä lenkin jälkeen sekä kramppeja ja suonenvetoja.

Nesteytys

Tämä asia unohtuu usein talvella. Kesällä hikoilun aiheuttama janon tunne tuntuu helpommin, jolloin vettä tulee juotua. Talvella hikoilua tapahtuu yhtä lailla, mutta sitä ei huomaa eikä janon tunne tule yhtä helposti. Pakkasella juostessa pitää pitää huoli nesteytyksestä, jotta ehkäiset mahdollisia kramppeja, hengitysvaikeuksia sekä nestehukkaa.

Juokseminen pakkasella on turvallista ja tehokasta, kun pitää huolen ainakin näistä kolmesta yllä mainitusta vinkistä. Talviaamut Suomessa auringon jo paistaessa luovat kauniit maisemat ulkoiluun, ja talvella juoksemista ei tulisi pakkasen takia välttää.

Osta nyt itsellesi sopivat talvivaatteet urheiluun Zalandolta – Ilmainen toimitus!


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä