Millainen on rasvanpoltto ruokavalio?

Rasvanpoltto ja laihdutus on todella usein nykyään esillä otsikoissa, ja jatkuvasti tulee uusia dieettisuunnitelmia, laihdutusohjelmia, superfoodeja ja erikoisdieettejä, joiden pitäisi auttaa laihtumaan nopeasti ja vaivattomasti. Näin kuitenkin harvoin on.

Rasvanpoltto vaatii pitkäjänteistä kuria, säännöllistä liikuntaa ja ennen kaikkea oikeaa ruokavaliota. Ruoan merkitys laihdutuksessa on todella suuri. Vaikka miten liikkuisi ja tekisi kaiken muun oikein, niin jos ruokavalio ei ole kunnossa, niin laihdutuksesta ei tule mitään.

Acai Berry
Acai Berry
Kokeile 3,9€ hintaan
Tilaajalahja: Kehonkoostumusmittari!
Tilaa täältä
Sinutral
Sinutral
Kokeile 6,9€ hintaan
Vuoden 2018 rasvanpolttaja!
Tilaa täältä
Vadelmaketoni
Vadelmaketoni
Kokeile 4,9€ hintaan
Voita matka Prahaan!
Tilaa täältä
Green Coffee
Green Coffee
Kokeile 1€ hintaan
Tilaajalahja: Aktiivisuusmittari!
Tilaa täältä
UltraBurn
UltraBurn
Kokeile 6,9€ hintaan
100% luonnollinen tuote!
Tilaa täältä


Rasvanpoltto ruokavalio

Rasvanpoltto ruokavalioOikeiden ruokien löytäminen ei välttämättä ole itsestäänselvyys ja vaatii vähän tutkimista. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa rasvanpoltto ruokavaliota, mutta on tiettyjä perusperiaatteita, joilla pääsee jo pitkälle. Ruoan määrällä sekä laadulla on todella iso merkitys, sillä sama määrä ruokaa voi sisältää todella erilaiset ravintoarvot ja kalorimäärät. Toivottavasti nämä vinkit auttavat löytämään sinulle oikean ruokavalion, joka auttaa polttamaan rasvaa.

Proteiini

Proteiinin saanti on yksi tärkeimmistä asioista laihdutuksessa. Riittävällä proteiinin saannilla varmistetaan, että lihakset pysyvät ennallaan, ja keho ei ala polttamaan niitä energianlähteenä. Runsasproteiininen ruoka pitää myös vatsan kylläisenä pidempään, jolloin ei tule syötyä kerralla niin paljoa.

Proteiinia saat parhaiten lihasta, kalasta ja kanasta. Rasvan ja proteiinin suhdetta kannattaa kaupassa tuotteita ostaessa verrata keskenään. Kana on ehdottomasti yksi parhaimpia proteiininlähteitä sen alhaisen rasvapitoisuuden takia. Vastapainoksi taas on hyvä syödä rasvaista kalaa, kuten lohta, josta saat tärkeitä omega-3 rasvahappoja. Mitä enemmän saat eri proteiininlähteitä mukaan ruokavalioosi, niin sitä parempi. Muita hyviä proteiininlähteitä ovat maitotuotteet, kuten rahka ja juusto, pähkinät, kananmunat ja proteiini lisäravinteet.

Kuitu

Kuitu on yksi rasvanpoltto ruokavalion tärkeitä osia, sillä kuitu pitää huolen siitä, että vatsa toimii kunnolla koko laihdutuksen ajan. Kuidun saanti pitää huolen siitä, että ruoansulatus, suolisto ja muut vatsantoiminnot toimivat normaalisti ehkäisten tehokkaasti suoliston ongelmia.

Kuidun tehtävänä on auttaa ruokaa pilkkoutumaan tasaisemmin vatsassa ja kuljettamaan sitä suolistossa. Liian vähäinen kuidun saanti saattaa aiheuttaa kovaa vatsaa ja pahimmassa tapauksessa ummetusta. Kuidun saannista on helppo pitää huolta, kun lisää päivittäiseen ruokavalioon viljatuotteita, vihanneksia sekä hedelmiä. Aamupalaksi puuroa, välipalaksi hedelmiä, ruoan kanssa vihanneksia ja iltapalaksi rahkan kanssa mysliä, niin pitää huolen siitä, että kuitua tulee tasaisesti koko päivän.

Vesi

Kolmantena asiana on veden juonnin tärkeys. Monet aikuiset ja myös lapset juovat päivän aikana liian vähän vettä. Varsinkin laihduttaessa veden juonti on ehdottoman tärkeää. Aikuisen tulisi juoda päivässä 2,5 – 3,5 litraa vettä. Veden tehtävänä on pitää huolta kehon yleisestä hyvinvoinnista, joihin kuuluu myös kuidun tavoin vatsan hyvinvointi. Vesi auttaa elimistöä poistamaan kehoon kertyneet kuonat, ja pitää huolen siitä, että aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Veden ohella on hyvä nauttia muitakin nesteitä, kuten esimerkiksi vihreää teetä.

Vesi auttaa myös helpottamaan ylensyömistä ja napostelua, sillä runsas vedenjuonti pitää olon kylläisenä pidempään. Muutaman päivän reippaalla veden juomisen jälkeen huomaat olosi olevan paljon kevyempi, sillä elimistösi on paljon puhtaampi. Vesi tukee jokaista kehosi toimintoa, ja ilman sitä ihminen ei pärjää.

Rasvapoltto ja liikunta

Kun ruokavalio on kunnossa, niin liikunnan hyödyn voi nähdä paremmin. Säännöllisellä liikkumisella varmistat sen, että kehosi alkaa polttamaan tehokkaasti rasvaa, ja jäät päivittäin miinuskaloreille, jolloin laihtuminen tapahtuu.

Näillä kolmella yllä mainitulla muutoksella ruokatottumuksiisi, yhdistettynä säännölliseen liikuntaan muutaman kerran viikossa, voi saavuttaa jo huomattavia tuloksia. On hyvä muistaa, että rasvapoltto ja laihtuminen ei vaadi mitään ihmedieettiä, vaan jokaisen rasvanpoltto ruokavalio on erilainen. Kun perusasiat ovat kunnossa, niin saavutetaan tasainen ja terveellinen laihtuminen, jonka tulokset kestävät pitkään.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa