Laihduttajan ruoka – 8 ruokaa jotka auttavat laihtumaan

Laihduttajan ruokaLaihdutuksen aloittaminen on varmasti monelle tuttu tilanne. Painoa halutaan saada nopeasti alas ja rasvaa palaamaan, vaikka jokainen tietää, että se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Pitää muistaa, että nopea painonpudotus ei ole hyväksi keholle. Myöskään tulokset eivät pysy yhtä helpolla. Pitkäkestoisella ja rauhallisella laihduttamisella saavutetaan haluttu lopputulos, jota on helppo ylläpitää pitkään. Laihduttajan ruoka tulee siis valita huolella ja oikein niin, että alat saamaan tuloksia mahdollisimman nopeasti. Tästä artikkelista löydät vinkkejä oman ruokavalion suunnitteluun.

Laihduttamisen suositeltava ja terveellinen vauhti on noin puolikiloa – kilo viikossa. Aluksi paino voi tippua todella nopeastikin, sillä kropasta lähtee paljon nesteitä. Monesti ihmiset etsivät juuri nopeita tapoja laihduttaa ja kokeilevat erilaisia dieettiohjelmia, joita on netti täynnä. Terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä liikunnalla ja riittävällä unella saavutetaan kuitenkin paremmin pitkäkestoisia lopputuloksia, joten mitään ihmedieettiä ei kannata lähteä hakemaan.

Acai Berry
Acai Berry
Kokeile 3,9€ hintaan
Tilaajalahja: Kehonkoostumusmittari!
Tilaa täältä
SinetrolPlus
SinetrolPlus
Kokeile 6,9€ hintaan
Vuoden 2018 rasvanpolttaja!
Tilaa täältä
Vadelmaketoni
Vadelmaketoni
Kokeile 4,9€ hintaan
Voita matka Prahaan!
Tilaa täältä
Green Coffee
Green Coffee
Kokeile 1€ hintaan
Tilaajalahja: Aktiivisuusmittari!
Tilaa täältä
UltraBurn
UltraBurn
Kokeile 6,9€ hintaan
100% luonnollinen tuote!
Tilaa täältä


Monesti puhutaan siitä, että laihduttajan ruoka on yksitoikkoista ja siitä ei voi nauttia kunnolla. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä ruoasta saa ja pitkääkin saada dieetilläkin monipuolista ja maistuvaa. Pienillä muutoksilla ruokatottumuksiin voi saavuttaa jo huomattavia tuloksia. Nykyään lähes jokaisesta ruoasta löytyy sokeria ja rasvaa, jotka karsimalla voit jo laihtua itsessään. Omilla valinnoilla kaupassa ja ruokaan perehtyessä tekee suuren vaikutuksen haluttuun lopputulokseen.

Laihduttajan ruoka pitää olla monipuolista

Laihduttamisessa ruoalla on todella iso merkitys. Jos ruokavalio sekä –tottumukset eivät ole kunnossa, niin laihduttaminen on erittäin vaikeaa vaikka liikkuisikin säännöllisesti. Kaupassa ruokia valitessa kannattaa hiukan tutustua ravintosisältöön. Eri ruoissa on hirveitä eroja varsinkin sokerin sekä rasvan määrässä. Vähäkalorisilla ja vähärasvaisilla tuotteilla pystyy päiväsaannista karsimaan todella paljon huonoja ravintoaineita, ja silti pitämään tarvittavat proteiinin, hiilihydraatin ja rasvan määrät.

Kananmunat

Kananmunat ovat todella hyviä dieetille esimerkiksi aamupalaksi. Ne sisältävät proteiinia, hyviä rasvoja ja auttavat pitämään kylläisenä, eivätkä sisällä paljon kaloreita.

Lohi

Rasvainen kala kuten lohi on erittäin hyvä lisätä dieetille ja kalaruoat ylipäätään. Lohi pitää sisällään paljon proteiinia, terveellistä rasvaa ja on yksi parhaista Omega-3 lähteistä.

Parsakaali

Parsakaali

Parsakaali sisältää muiden vihannesten tavoin paljon kuitua, joka auttaa ruoansulatuksessa ja pitää vatsan kylläisenä pidempään. Parsakaali on helppo lisätä osaksi ruokaa tuomaan väriä lautaselle.

Kana

Kana on varmasti monelle tuttu laihduttamisen yhteydessä. Se pitää sisällään todella paljon proteiinia, ja ei sisällä lähes yhtään rasvaa. Kanojen rasvapitoisuuksissakin on eroja (katso ravintosisällöt). Kanasalaatti on täydellinen laihduttajan ruoka.

Vertaa:
Kananpojan Fileepihvi – Ravintosisältö / 100g – Proteiini: 21g – Hiilihydraatit: 0g – Rasva: 1,9g – Kalorit: 102kcal

Kananpojan Ohuen Ohut Fileepihvi Hunaja – Ravintosisältö / 100g – Proteiini: 18g – Hiilihydraatit: 2,8g – Rasva: 5,2g – Kalorit: 130kcal

Kananpojan Liekkisiivet – Ravintosisältö / 100g – Proteiini: 17g – Hiilihydraatit: 1,3g – Rasva: 11g – Kalorit: 172kcal

Avokado

Avokadot pitävät sisällään todella paljon hyviä rasvoja. Ne sisältävät myös paljon vettä, joten kaloreita ei ole paljoa. Avokadot toimivat hyvin esimerkiksi erilaisissa smoothieissa.

Oliiviöljy

Oliiviöljy

Oliviiöljyä on hyvä saada dieetillä pari ruokalusikallista päivässä. Se pitää sisällään hyviä rasvoja, jotka auttavat rasvan polttamisessa. Monesti rasvaa vältellään dieetillä, mutta oikeasti sitä vaaditaan painonpudotuksessa. Hyvät rasvat kuten juuri öljyistä saatavat, auttavat proteiinia imeytymään sekä polttamaan huonoa rasvaa pois kehosta.

Vesi

Vesi on yksi laihduttajan parhaista ystävistä. Veden juonti pitää huolen ruoansulatuksen ja elimistön toiminnasta sekä yleisestä hyvinvoinnista. Vettä tulisi laihduttaessa juoda 2,5-3,5 litraa päivässä, sillä hikoilu, dieetti ja proteiinipitoinen ruoka vaativat nestettä kehoon. Vesi auttaa myös vatsaa pysymään täyteläisenä, jolloin ei tule syötyä yhtä paljon.

Kuitu

Kuitu on myös yksi tärkeimmistä asioista laihduttaessa. Kuitu pitää huolen ruoansulatuksen sekä aineenvaihdunnan toiminnasta. Jos et saa kuitua dieetillä, niin elimistö saattaa mennä tukkoon ja aiheuttaa esimerkiksi ummetusta.

Kuitua saa parhaiten hedelmistä, vihanneksista, mysleistä ja pähkinöistä. Kuitu auttaa pilkkomaan ruokaa hitaammin ja tasaisemmin, joten kuidun avulla pysyt myös kylläisenä pidempään ja vatsasi toimii paljon paremmin.

Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa