Mikä tulisi olla laihduttajan kalorimäärä päivässä?

Laihduttaminen perustuu siihen, että energiaa kulutetaan enemmän kuin energiaa saadaan. Ruuan kalorit ovat energiaa, joka pitää meidät toiminnassa. Laihduttaessa moni tuntuukin melkein tuupertuvan nälästä ja sen tuomasta uupumuksesta, kun kalorinsaanti on liian alhainen. Moni ei kuitenkaan edes oikeasti tiedä, mikä laihduttajan kalorimäärä päivässä tulisi olla.

Älä tee tätä virhettä laihduttaessa

Kaikki tekevät virheitä elämänsä aikana, mutta laihduttajat etenkin tekevät usein yhden yleisen virheen. Tämä virhe on, että syödään liian vähän. Kyllä, kuulit oikein, laihduttajat syövät yleensä pienemmän määrän kaloreita, mitä pitäisi.

Älä siis kituuta itseäsi laihduttaessa. Pieni nälkä on tavallista, mutta aivan liian alhainen kalorinsaanti usein myöhemmin kostautuu. Kun lounaalta tai illalliselta jää huutava nälkä, tulee helpommin naposteltua myöhemmin ”jotain pientä”. Tällainen pienikin lipsahdus voi koitua paljon suuremmaksi virheeksi, kuin aavistuksen kaloririkkaampi varsinainen ateria.

Parhaat tuotteet laihdutukseen ja rasvanpolttoon

Artikkeli jatkuu tuotteiden jälkeen...
Suosituin
CoffeeForte
CoffeeForte
Täysin luonnollinen keino, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa ja maksimoi kehon rasvanpolttoa tehokkaasti!
-50% alennus!
Osta täältä »
UltraBurn
UltraBurn
Koostuu luontaisista ainesosista, jotka tehostavat rasvanpolttoa ja auttavat sinua laihtumaan vaivattomammin.
Kokeilupakkaus!
Tilaa täältä »
Garcinia Cambogia Pure
Garcinia Cambogia
Yksi Maxmedixin tunnetuimmista ravintolisistä, joka tarjoaa erinomaista tehokkuutta painonhallintaan.
Tehokas resepti!
Osta täältä »

Aivan liian pienellä kalorimäärällä kituuttaminen johtaa usein myös jojoiluun. Jojoilulla tarkoitetaan sitä, että paino kyllä tippuu nopeasti, mutta dieetin päätyttyä se singahtaa takaisin lähtöpainoon. Tämä turhauttaa ketä tahansa, sillä laihduttaminen tulee aloittaa jälleen alusta.

Laihduttajan kalorimäärä päivässä – ohjenuorat

Nälkä kurnii vatsassa, kiukuttaa ja olo on heikko. Kuulostaako tutulta? Asian ei kuitenkaan tarvitsisi olla näin, jos sallituista kalorimääristä osaa dieetin aikana pitää huolta. Olemassa kalorinsaannista on muutamia ohjenuoria kaikenlaisille laihduttajille sekä erilaisia kalorimäärän laskutapoja.

Siihen, kuinka paljon kaloreita on oikeaoppinen määrä kenellekin, vaikuttaa monta asiaa. Pituus, paino, ikä, sukupuoli ja aktiivisuus, ovat kaikki näitä asioita. Aktiivisuuden perusteella tarkasteltuna kalorinsaannin suositellaan yleensä olevan keskimääräisesti (painonsa samassa lukemassa pitämiseksi) seuraavanlainen:

  • Todella aktiiviset naiset 2000-2500 kcal / miehet 2500-3000 kcal
  • Aktiiviset naiset 1900 kcal / miehet 2500 kcal
  • Hieman aktiiviset naiset 1800 kcal / miehet 2200 kcal
  • Istumatyöläiset, vähän liikkuvat, naiset 1600 kcal / miehet 1800 kcal
Coffee Zero

Olemassa on myös monia erilaisia laskukaavoja, jotka määrittävät suositellun päivittäisen kalorinsaannin eri tekijöihin perustuen. Yksi suosituimmista kaavoista on Mifflin-St Jeor laskukaava, joka laskee päivittäisen kalorisuosituksen painon, pituuden ja iän perusteella. Kalorisuositukseen tulisi kuitenkin aina vaikuttaa myös henkilön aktiivisuus.

Suositeltu päivittäinen kalorimäärä on selvillä painon samassa luvussa pitämiseksi, mutta entäpä juuri se laihduttajan kalorimäärä päivässä? On tietenkin selkeää, että painon pudottamiseksi on syötävä suositeltua kalorimäärää vähemmän. Tähänkin on olemassa erilaisia laskutoimituksia, mutta yleinen sääntö kuuluu seuraavasti:

3500 kaloria vastaa 1 paunaa (1 pauna = 0,45359237 kg), eli 1 kg painonpudotus vaatii noin 7700 kalorin vajetta.

Koska vain yhden kilon pudottaminen vaatii jo pelkästään 7700 kcal vajetta, on selkeää, että kiloja tulisi pudottaa pitkällä aikavälillä hiljalleen. Tämä yleissääntö kuitenkin vaihtelee henkilön lähtötilanteesta riippuen. Ne, joilla on enemmän rasvaa kehossa, yleensä etenkin liikunnan avulla pystyvät tiputtamaan kiloja nopeammalla tahdilla.

Kalorilaskurit

Puhelimiin on mahdollista ladata erittäin hyviä kalorilaskureita, joihin pystyt laittamaan ylös kaikki päivän aikanasi syödyt ruoat. Näillä ohjelmilla on helppo suunnitella ja seurata omaa kalorisaantia.

FatSecret – Lataa tästä

Kuinka vähentää kalorien saantia?

Kun suositeltu laihduttajan kalorimäärä päivässä on selvillä, on aika ryhtyä toimeen. Kalorinsaannin vähentäminen tulisi aloittaa hiljalleen pienillä muutoksilla. Radikaaleja muutoksia tulee välttää, eikä kalorimääriä pakkauksen kyljestä tule missään nimessä alkaa fanaattisesti kyttäämään.

Suomeksi sanottuna siis laihduttajan tulee käyttää tervettä järkeä apuna kalorien vähentämisessä. On hyvä selvittää suosimiensa ruokien yleiset kalorimäärät tai itseä askarruttavien ruoka-aineiden kaloripitoisuus, mutta liian tarkka ei kannata olla. Liiallinen kaloreista huolehtiminen voi johtaa jopa syömishäiriöihin.

MetaBurn

Tee siis näin

  • Ole selvillä kaloreista suuripiirteisesti
  • Käytä tervettä järkeä
  • Muista, että jokaisen laihduttajan laihdutusprosessi on erilainen

Nopeampaan painonpudotukseen

  • Liiku mahdollisimman aktiivisesti
  • Ota avuksi rasvanpolttajat
  • Kiireiseen aikatauluun voivat toimia myös ateriankorvikkeet
Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab