Vältä joulunpyhinä kertyvät kilot näillä vinkeillä

JoulupöytäJoulu lähestyy kovaa vauhtia. Ensi viikon lauantaina vietettävä jouluaatto on päivä, jota monet jo kuumeisesti odottavat. Lahjoja, yhdessäoloa, hyvää ruokaa ja paljon herkkuja. Tämä juhla jatkuu usein seuraavalle päivälle, kun käydään sukulaisten ja tuttavien luona syömässä lisää. Lahjaksi saadut herkut ja ruokapöydästä jääneet makoisat ruoat maistuvat vielä muutaman päivän joulun jälkeenkin. Tällöin usein tulee syötyä paljon, ja helposti ottaa muutaman ylimääräisen kilon, jota sitten tammikuussa aletaan laihduttamaan.

Vaikka jouluna ruoka maistuukin enemmän, niin ei ole silti tarvetta napata liikakiloja. Pystyt itse helposti vaikuttamaan siihen paljonko joulun aikana painoa kertyy lisää. Olemme tähän listanneet tapoja, joilla pystyt rajoittamaan jouluherkkujen tuomia kiloja.

Aamupala

Aamu kannattaa joulunakin aloittaa niin kuin se normaalistikin aina alkaa. Jotain rutiinia on hyvä pitää joulunakin, jotta päivä alkaisi mahdollisimman tuttuun tyyliin. Tukeva aamupala, joka sisältää paljon proteiinia varmistaa, että pysyt kylläisenä koko päivän, jolloin joulupöydässä ei tule syötyä itseään ähkyyn.

Joulun aikana monet myös käyvät erilaisissa juhlissa, illanvietoissa ja muissa kokoontumisissa, joissa tulee valvottua pitkään ja usein myös nauttia alkoholia. Ennen joulunpyhiä kannattaa varata pari päivää ihan kokonaan vapaaksi, jolloin on mahdollista rauhoittua joulunviettoon ja herätä aamulla aikaisin.

Vitamiinit

Joulunaika on Suomessa varsin pimeää, jolloin väsymys iskee helposti. Tämän vuoksi kannattaa suosia D-vitamiinia, joka auttaa pitämään väsymyksen loitolla. Väsyneenä tulee helposti syötyä enemmän, varsinkin sokeripitoista ruokaa, joka piristäisi. D-vitamiinin lisäksi on hyvä syödä myös multivitamiinia, joka varmistaa sen, että vastustuskykysi on mahdollisimman hyvä joulunpyhien läpi, kun on viileää ja tapaat useita ihmisiä.

D-vitamiini

Vesi

Juo vähintään 2 litraa vettä päivittäin, jotta pidät huolen kehosi nestetasapainosta. Hyvä nesteytys auttaa aineenvaihduntaa, jolloin suuresta ruokamäärästä ei tule niin helposti huono olo. Vesi pitää myös vatsan kylläisempänä, jolloin ei tule ahmittua ruokaa niin paljon mitä normaalisti.

Vihannekset

Vaikka joulu onkin hyvien ruokien ja herkkujen aikaa, niin ei silloinkaan tule unohtaa vihanneksia. Tee joulupöytään raikas salaatti, joka tasapainottaa raskaita ruokia.

Varmista kuidun saanti

Kuitu tukee vatsasi toimintaa ja pitää huolen siitä, että aineenvaihdunta toimii normaalisti. Riittävä kuidun saanti huolehtii myös siitä, että normaalista suuremmasta ruokamäärästä ei pääse syntymään mitään suolisto-oireita, kuten ummetusta.

Urheilu

Vaikka joulunpäivät yleensä pyhitetäänkin kotona oloon, niin miksei aamun voisi silti aloittaa tehokkaalla aamulenkillä, jonka jälkeen suuntaa joulusaunaan. Tai illalla saunan lämmetessä, niin käyt juoksemassa raikkaassa pakkasessa pienen lenkin. Juoksulenkki polttaa kaloreita vielä pitkään lenkin päättymisen jälkeenkin, kun elimistö käy kierroksilla.

Ruoan määrä

Vaikka jouluna voikin herkutella hieman enemmän ja pitääkin nauttia kerran vuodessa tehtävistä ruoista, niin se ei silti tarkoita, että niitä kannattaisi syödä kerrallaan sen enempää mitä normaalistikkaan söisit. Pienemmät annokset useimmin päivässä edistävät vatsan toimintaa, ja pitävät sinut kylläisenä läpi joulunpyhät. Tällä tavalla ehkäiset myös huonon olon syntymisen, joka tulee helposti ylensyömisestä. Mieluummin nauttii ruoan mausta ja kylläisestä olosta ruokailun jälkeen, kun maha kippurassa sohvalla liian syömisen takia.

Lähde: Dailymail.co.uk

Vihreä Kahvi

Jaa tämä artikkeli:

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden
Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Huulten alueen iho on herkintä ja se on usein ensimmäinen alue, johon rypyt iskevät. Niiden ilmaantuminen voi saada mielen matalaksi
Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Maailma on ravintolisiä pullollaan, mutta onko kollageeni ravintolisä yksi ylitse muiden? Kollageenia markkinoidaan ihon ihmeellisenä pelastuksena ja väite näyttäisi olevan

Vastaa