Masennuksen itsehoito on erittäin tehokasta oikein tehtynä

Masennus on Suomessa varsin yleinen sairaus, johon keskimäärin sairastuu elämänsä aikana joka viides suomalainen, joista yli puolelle se todennäköisesti uusiutuu. Miehet sairastuvat masennukseen naisia harvemmin. Masennuksen toteaminen ei aina ole niin selvää, sillä jokainen ihminen on erilainen, ja aina kun puhutaan mieleen liittyvistä asioista, niin jokainen ihminen ajattelee ja toimii eri tavalla. Masennuksen itsehoito on paras tapa hoitaa sekä ehkäistä masennuksen syntymistä.

Masennus on pitkään kestävä alakuloisuuden tunne, joka alkaa haittamaan elämää. Pahimmillaan masennus hoitamatta jättämättä saattaa aiheuttaa myös fyysisiä oireita, kuten verisuonitauteja ja sydänongelmia.

D-vitamiini

Masennuksen itsehoito

Masennuksen itsehoitoMasennuksessa on monia eri asteita, ja joillekin asiat tuntuvat raskaammilta kuin toisille. Ihmiset käsittelevät kokemiaan asioita eri tavalla ja reagoivat tilanteisiin kaikki yksilöllisesti. Tästä syystä on vaikeaa sanoa mikä auttaa kullekin. Masennuksen itsehoito on kuitenkin mahdollista, ja onkin suositeltavaa koittaa hoitaa asiat kuntoon luonnollisesti. Masennukseen on olemassa myös ns. masennuslääkkeitä, mutta saattavat aiheuttaa myös sivuoireita ja muita ongelmia. Tästä syystä masennuksen itsehoito on luonnollinen keino päästä eroon masennuksesta, ja usein lievempiin tapauksiin se on tarpeeksi riittävä.

Masennuksen itsehoito kannattaa aloittaa pohtimalla syitä mistä masennus johtuu. Mikä tai mitkä ovat ne asiat, jotka saavat tuntemaan alakuloiselta, ja pyörivät jatkuvasti ajatuksissa. Tällä tavalla tiedostat oikeat ongelmat, jolloin ajatuksista eroon pääseminen käy helpommin.

Liikunta

liikuntaSäännöllinen liikunta on ihmiselle yleisen hyvinvoinnin kannalta ehdottoman tärkeää. Liikunnan avulla elimistösi toimii paremmin ja aivot saavat enemmän happea, jolloin keho vapauttaa hyvän olon hormoneja. Masentuneena kaikkein huonoin vaihtoehto on jäädä kotiin sänkyyn makaamaan ja olla tekemättä mitään, sillä keho osaa sopeutua tähän. Esimerkiksi miehillä testosteronin tuotanto tippuu, jos ei harrasta minkäänlaista liikuntaa. Keho sopeutuu tähän ja vähentää tuotantoa, koska et tarvitse yhtä paljon testosteronia, joka taas johtaa väsymykseen.

Serotoniini

Serotoniini (5-HT) on ns. hyvän olon hormoni, jota valmistuu suurimmaksi osaksi suolistossa. Serotoniini säätelee mielialaa. Liian vähän serotoniinia kehossa saattaa aiheuttaa väsymystä, masennusta, uupumusta ja alakuloisuutta. Serotoniini säätelee myös haluja, jolloin esimerkiksi liian vähäinen serotoniini lisää ruokahalun lisääntymistä, joka voi helposti johtaa ylipainoon. Masennuksen itsehoitoon on suositeltavaa kokeiltavaksi serotoniinilisää, jota saat ostettua ilman reseptiä. Se on luonnollinen ja turvallinen tapa hoitaa itsenäisesti masennusta ja kohottaa mielialaa.

D-vitamiini

Ystävät

YstävätYstävät ja perhe ovat tärkeä tuki jokaiselle. Masentuneena pahin virhe on jäädä yksin omien ajatustensa kanssa. Ei turhaan sanota, että jos on ongelmia, niin niistä pitää puhua jollekin. Omien ongelmien kertominen ääneen helpottaa ja purkaa pään sisällä pyöriviä ajatuksia, jotka helposti kasaantuvat isommaksi ongelmaksi, jos niistä ei pääse puhumaan. On tärkeää, että ongelmia kohdatessa niistä voi puhua jollekin. Monesti voi tuntua, että ei halua vaivata muita omilla asioillaan, mutta oikeat ystävät kuuntelevat ja auttavat varmasti. Jos tuntuu, että kukaan ei osaa auttaa, niin voi olla hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen.


Ruokavalio

Terveellisellä ruokavaliolla on todella suuri merkitys omaan mielialaan ja olotilaan. Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu pitää huolen siitä, että saat riittävän määrään tarvittavia ravintoaineita ja vitamiineja elimistöön. Huonoilla ruokatavoilla masennuksen yhteydessä saa aikaan väsymystä, huonoa oloa sekä huonoa omatuntoa, kun helpommin sortuu syömään kaikenlaista makeaa. Masennuksen aiheuttama ylipaino on erittäin yleistä.

Uni

Unella on myös todella iso merkitys yleiseen olotilaan. Huonosti nukutun yön jälkeen jokainen on väsynyt ja tällöin masennuksen itsehoito on vaikeampaa. Masennus aiheuttaa usein myös univaikeuksia, jotka johtuvat tavallisesti liian vähästä melatoniinista. Melatoniini on hormoni, joka auttaa ihmistä nukahtamaan. Stressi ja masennus vähentävät melatoniinin tuotantoa. Jos kärsit nukahtamisvaikeuksista tai heräilet monesti keskellä yötä, niin kannattaa kokeilla luonnollista melatoniinia. Melatoniini auttaa illalla nukahtamaan, ja varmistaa, että nukut yösi tasaisesti heräilemättä.

Kokeile luonnollista melatoniinilisää

Melatoniini

Eroon masennuksesta

Näillä vinkeillä ja tuotteilla masennuksen itsehoito on hyvä aloittaa jo tänään. Masennuksesta ei kannata kärsiä ja sen hoitaminen pitää aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jottei se pääse pahemmaksi. Vahvat mielialalääkkeet aiheuttavat monesti sivuvaikutuksia, joten niiden ottaminen ei ole suositeltavaa. Monesti masennuksen itsehoito on riittävä keino päästä eroon masennuksesta. Hetken pohdiskelun jälkeen omat ongelmat saattavatkin tuntua varsin pieniltä, ja miettii miksi edes oli alun perin masentunut.

Jaa tämä artikkeli:

Mistä apua haluttomuuteen?

Mistä apua haluttomuuteen?

Seksiä tunkee usein tajuntaamme ovista ja ikkunoista. Mutta mitä jos sinua ei yksinkertaisesti haluta? Vierelläsi voi olla kiva puoliso ja
Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Jos päivät tuntuvat vaikeilta jaksaa aamusta iltaan ja sinä olet jatkuvasti väsynyt, voi kyseessä olla uupumus. Apua uupumukseen löytyy helposti
Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Ikääntyminen tuo mukanaan monenlaisia haasteita ja miehillä yksi yleisimmistä on eturauhasen liikakasvu. Eturauhasen liikakasvu oireet voivat ilmaantua yllättäen ja vaiva

Vastaa