Serotoniinin puute – oireet ja itsehoito

Serotoniinin puuteSerotoniini toimii aivojen välittäjäaineena sekä kudoshormonina. Tarkemmin 5-hydroksi-tryptamiini (5-HT) eli serotoniini on mielialaan vaikuttava aine, jota erittyy suurimmaksi osaksi suolistossa. Serotoniini säätelee myös erilaisia haluja, kuten seksi- ja ruokahaluja. Serotoniinin puute voi olla vaiva, josta moni kärsii tietämättään.

Kuten kaikki muutkin kehon toiminnot, niin myös serotoniinin eritys on myös hyvin yksilöllistä ja sen vaikutukset kehoon. Vähäinen serotoniini ilmenee monesti väsymyksenä, ja jos se on paljon normaaliarvojen alapuolella, niin voi se joillain laukaista myös alakuloisuuden, joka johtaa masennukseen. Kyseessä on siis mielialalle erittäin tärkeä aine.

Serotoniinin puute

Serotoniini on erittäin tärkeä aivojen välittäjäaine ja tästä syystä vaikuttaa voimakkaasti mielialaan sekä mielen toimintoihin. Serotoniinin on todettu säätelevän mielialaa, haluja, seksuaalista suoritusta, oppimista, muistia, mielialanvaihteluita sekä myös unta. Kyseessä on siis erittäin kokonaisvaltainen mielen aine, joka on jokapäiväisessä elämässä erittäin isossa roolissa. Serotoniini on kuitenkin vieras monelle, vaikka sen merkitys ihmiselle onkin suuri. Serotoniinin puute on vakavasti otettava ongelma, joka on syytä hoitaa kuntoon.

Liian alhaisten D-vitamiinitasojen on myös todettu vähentävän serotoniinitasoja. Uupumus saattaa johtua siis liian vähäisestä D-vitamiinin saannista.

Serotoniini puutoksen oireet

Serotoniinin puute aiheuttaa oireita lähinnä mielialaan liittyen. Tämä johtuu juuri siitä, että sillä on erittäin tärkeä rooli aivojen toiminnan kannalta ehkäisten mielenterveysongelmia. Serotoniinin puute voi aiheuttaa seuraavia oireita:

– Mielialan vaihtelut
– Ahdistus
– Masennus
– Krooninen kipu
– Väsymys
– Uupumus
– Univaikeudet
– Ruokahalun menetys
– Sokeripitoisen ruoan syönti
– Seksuaalisten halujen väheneminen
– Aggressiivisuus
– Negatiiviset ajatukset

Listattuna on siis varsin vakaviakin ongelmia. Hoida serotoniinin puute ajoissa kuntoon, jotta vältyt miltään vakavammalta. Mielenterveys on elintärkeää.

Serotoniinin puutoksen itsehoito

Serotoniinin puute on syytä hoitaa kuntoon mahdollisimman pikaisesti ennen kuin se pääsee pahemmaksi ja aiheuttaa ongelmia. Serotoniinitasoja on mahdollista nostaa luontaisesti omilla elämäntavoilla sekä luontaistuotteilla. Serotoniini luontaistuote on suunniteltu nostamaan ja ylläpitämään serotoniinitasoja. Serotoniinivaje pitäisi alkaa tuotteen käytön jälkeen hiljaksiin nousemaan takaisin normaaliin. Serotoniiniluontaistuotteet ovat vapaasti saatavilla ilman reseptiä.

Serotoniini toimii melatoniinin esiasteena, jolloin sen puute saattaa vähentää melatoniinin eritystä. Melatoniini on tärkeä luonnollinen hormoni, joka auttaa sinua nukahtamaan ja varmistaa tasaisen unen. Se on erittäin hyvä ravintolisä, jos kärsit uni- ja/tai nukahtamisongelmista.

Liikunta

Liikunta tuntuu olevan ratkaisu useimpiin ongelmiin, sillä se huolehtii koko kehosta. Myös liikunnalla on todettu olevan vaikutusta serotoniinin määrään. Liikunta on erittäin hyvää hapenottokyvylle sekä aivojen toiminnalle. Pidä huoli, että saat säännöllistä liikuntaa vähintään kolmesti viikossa.

Serotoniinilisä

Serotoniinia on myös mahdollista saada ravintolisänä, joka on paras ratkaisu jos tunnet, että kärsit serotoniinin puutoksesta. Serotoniinin puute on siis mahdollista hoitaa itse ilman reseptilääkkeitä tällä 5-htp luontaistuotteella. Säännöllisellä tuotteen käytöllä hoidat serotoniinin puutteen aiheuttamat mielialanongelmat. Näin pidät huolen, että ongelmasi eivät pääse pahemmaksi.

Vietä aikaa ulkona

Serotoniini on vuorovaikutuksessa melatoniinin kanssa, joka on pimeähormoni. Melatoniinia erittyy ennen nukkumaan menoa ja serotoniini toimii sen esiasteena. Viettämällä aikaa päivänvalossa vähennät melatoniinin määrää niin, että serotoniini pääsee paremmin vaikutukseen ja sen määrä nousee suuremmaksi.

Syö oikein

Terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla varmistat myös serotoniinin luonnollisen erityksen. Liian vähäinen syöminen johtaa tasojen laskuun ja tekee huonoa elimistölle. Syö tarpeeksi hiilihydraattia. Hiilihydraatit nostavat insuliinitasoja, jotka taas lisäävät serotoniinin määrää. Muista tasoittaa hiilihydraatit myös laadukkaalla proteiinilla, kuten kanalla ja lihalla.

Serotoniinin puute oireet ovat siis hoidettavissa itse luonnollisesti. Serotoniinivaje ei siis vaadi ainakaan alkuun mitään lääkitystä. On suositeltavaa kokeilla ensin luonnollisia hoitokeinoja, ja jos ne eivät auta, niin sitten mennä lääkäriin.

Kuten jo mainittu, niin serotoniinin vajaus oireet voi olla hieman hankala huomata, ja kaikki eivät välttämättä ole ikinä edes kuulleet koko serotoniinista.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa