Stressin fyysiset oireet haittaavat elämää

Olet sitten vanhempi, työntekijä, opiskelija tai kuka tahansa, niin todennäköisesti olet joskus jossain elämänvaiheessa ollut stressaantunut. Stressi vaikuttaa henkisesti sekä fyysisesti. Stressin henkiset oireet ovat yleensä keskittymisvaikeudet ja mielialan vaihtelut. Stressin fyysiset oireet ovat taas usein päänsärkyä sekä väsymystä.

Stressin aiheuttaa yleensä jokin elämäntilanne esimerkiksi tiukka aikataulu töissä, heikko rahatilanne, ero tai muu tapahtuma lähipiirissä tai jokin vastaava yleensä negatiivinen tekijä. Stressi vaikuttaa ihmisiin eri tavalla. Jotkut pystyvät sietämään ja hallitsemaan tilanteita paremmin kuin toiset. Nämä tilanteet voivat pahimmassa tapauksessa johtaa ahdistukseen ja masennukseen, jos stressin jättää hoitamatta.

Serotoniini on tehokas keino hoitaa stressiä itse – Kokeile ilmaiseksi!
Serotoniini

Stressin fyysiset oireet

Stressin fyysiset oireetStressi voi aiheuttaa fyysisiäkin oireita, jotka kauan jatkuessa alkavat haittaamaan elämistä. Stressin fyysiset oireet ovat myös hyvin yksilöllisiä. Yleisimpiä oireita ovat kuitenkin vähäinen energia, lihasjännitys, väsymys, päänsäryt, hermostuneisuus ja vatsavaivat.

Fyysisiä oireita pystyy lievittämään erilaisilla keinoilla, joista tärkeimpänä ehdottomasti on riittävä uni. Unenlaatu ja määrä määrittää seuraavan päivän kulun. Nukkumalla riittävästi ja hyvin, varmistat että energiaa on tarpeeksi. Päänsäryt johtuvat myös usein juuri väsymyksestä ja unenpuutteesta. Pelkästään jo paremmilla yöunilla voi tehokkaasti ehkäistä stressiä.

MelatonPlus

Lihasjännitykseen apuna voi kokeilla venyttelyä ja hierontaa. Hieronnassa avataan kehon kohtia, joissa jännitystä esiintyy eniten. Varsinkin hartia- ja niskaseudun jännityksen laukaiseminen rentouttaa koko olemusta. Myös päänsäryt pysyvät poissa, kun niskassa ei ole lihasjäykkyyttä.

Stressin henkiset oireet

Henkiset oireet rasittavat kehoa yhtä lailla kuin stressin fyysiset oireet. Yleisimpiä henkisiä oireita ovat helposti turhautuminen, rentoutumisen vaikeus, huono itsetunto ja ahdistuneisuus.

Henkisten oireiden hoito kulkee käsikädessä fyysisten oireiden hoidon kanssa. Jos yllä olevat asiat eivät ole kunnossa, kuten energiatasot ja tarpeeksi riittävät yöunet, niin henkinen puoli on aina vaikeampi saada kuntoon.

Stressin lievitys

Stressiä on mahdollista lievittää erilaisilla keinoilla. Yksi suosituimmista tavoista on meditointi. Ota itsellesi joka aamu ja/tai ilta muutama minuutti aikaa huoneessa, missä on ihan hiljaista eikä siellä ole ketään muuta. Istu alas, sulje silmät ja tyhjennä ajatukset ihan kokonaan. Hetken rauhoittuminen ja ajatusten tyhjentäminen auttaa mieltä rentoutumaan ja poistamaan kaikki negatiiviset asiat mielestä ennen nukkumaan menoa.

Toinen stressiä lievittävä keino, joka poistaa useiden ihmisten huolet on liikunta. Lähde liikkeelle, ulos lenkille, kuntosalille tai vaikkapa uimaan, niin pääset omista ajatuksista pois. Hidas kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa päästää hetkeksi pois arjesta ja pystyt rauhoittumaan.

Tapaa ystäviäsi. Yksi tärkeimmistä asioista stressistä kärsiessä on muiden läsnä olo. Jos jäät pelkästään yksin negatiivisten ajatusten kanssa, niin saattaa helposti alkaa tuntemaan huonoa itsetuntoa ja yksinäisyyttä, jotka eivät edesauta stressin hoitoa. Tapaa ystäviä, kavereita, perheenjäseniä tai jos sinulla on lapsia, niin lähde heidän kanssaan johonkin, mikä poikkeaa normaalista arjesta. Arkirutiinista pois pääseminen on ehdottoman tärkeää stressin poistossa, ettei jokainen päivä noudata samaa kaavaa.

Stressin hoito ja lievitys lähtee loppupeleissä henkilöstä itsestään ja elämäntapojen muutoksesta. Terveellinen ruokavalio ja elämäntapa, liikunta sekä riittävät yöunet ovat kolme perusasiaa, joista stressin hoito on hyvä aloittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − six =