Tunnista ja huomioi työuupumuksen oireet

Työuupumuksen oireet voivat olla salakavalat ja hankalasti tunnistettavissa. Työuupumus voi vaikuttaa ihmisen psyykkiseen, että fyysiseen terveyteen, minkä vuoksi työuupumus ja sen oireet on tärkeä tunnistaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Työuupumuksen ennaltaehkäisy

Nainen töissäTyöuupumus on asia, joka voi yllättää kenet tahansa, milloin tahansa. Työuupumus voi iskeä ahkeralle työntekijälle, joka on unelmatyössään, työntekijälle, joka ei ole tyytyväinen asemaansa, ja aivan kenelle tahansa siltä ja väliltä. Työuupumuksen on usein kerrottu olevan yhteydessä siihen, kuinka vakavasti työntekijä työnsä ottaa, ja siihen, kuinka tyytyväinen henkilö on työssään.

Työuupumusta voi ennaltaehkäistä kiinnittämällä huomiota omaan hyvinvointiinsa, ja ryhtymällä ennaltaehkäiseviin toimiin tarpeeksi ajoissa. Riittävä ja laadukas uni on yksi tärkeimmistä työuupumusta ehkäisevistä asioista, mutta työuupumuksen ehkäisemiseksi on kuitenkin ensin tunnettava työuupumuksen oireet.

D-vitamiini

Työuupumus – oireet

Työuupumus, eli burnout, on vakavasti otettava tila, joka tulisi hoitaa huolella. Burnout voi iskeä kenelle tahansa, ja mitä pikemmin sen oireet tunnistaa, sitä parempi. Seuraavaksi on käyty läpi työuupumuksen yleisimmät oireet.

Väsymys

Jokaisen elämässä tulee hetkiä, kun töihin lähtemisen sijasta tekisi mieli jäädä sänkyyn tai viikonloppu menee vain nukkuessa. Väsymys ei välttämättä aina kerro työuupumuksesta, mutta se on yksi työuupumuksen tavallisimmista ja helpoimmin tunnistettavista oireista. Jos uni on katkonaista tai nukahtamisvaikeudet vaivaavat kauemman aikaa, voi syynä olla työuupumus ja on aika tarkastella muita mahdollisia oireita.

Jos riittävän levon saanti tuntuu hankalalta, on hyvä apu melatoniini -ravintolisä. Melatoniini on elimistön oma hormoni, joka vaikuttaa nukahtamiseen, ja uneen. Tablettina otettuna melatoniini auttaa nukahtamaan paremmin, ja tuo helpotusta työuupumuksen oireisiin ja työuupumuksesta toipumiseen.

Kokeile melatoniinia – Tilaajille lahja – Rajoitettu erä!

Melatoniinivalmiste

Stressi

Stressi, negatiivinen suhtautuminen asioihin, ärtyneisyys ja kiukuttelu voivat kaikki olla merkkejä työuupumuksesta. Jokaisella on ajoittain enemmän tai vähemmän stressiä, mutta jos negatiiviset tuntemukset alkavat hallita elämää, on aika huolestua. Tarkkaile käyttäytymistäsi, ja tunnista liiallinen ja pitkittynyt ärtyneisyys ajoissa työuupumuksen hoitamiseksi.

Keskittymisvaikeudet

Keskittymisvaikeudet ovat inhottava vaiva, kun työtehtävän suorittaminen pitkittyy ja ajatukset harhailevat muualla. Työuupumus voi vaikuttaa keskittymiseen, ja tästä syystä myös keskittymisvaikeudet luetaan yhdeksi työuupumuksen oireeksi.

Ongelmat kotona

Työuupumus on asia, joka näkyy yleensä myös kotona. Pahaa oloa tulee purettua perheeseen, kotitöille ei ole enää energiaa, tai ihmissuhteet yleisesti ottaen ovat koetuksella, voi kaikki tämä johtua työuupumuksesta.

Fyysiset oireet

Pahimmillaan työuupumus voi alkaa aiheuttaa fyysisiä oireita. Työuupumuksen fyysiset oireet voivat tavallisimmin näkyä esimerkiksi ylipainona tai vatsavaivoina, kun aterioihin ja kokkaamiseen ei jaksa enää keskittyä tai käyttää energiaa.

Työuupumus – hoito

Työuupumus on tila, jonka voi hoitaa tiettyihin asioihin keskittymällä. Työuupumuksen hoito on sitä helpompaa, mitä nopeammin hoitotoimenpiteet aloitetaan työuupumuksen toteamisen jälkeen.

Diagnoosin hyväksyminen

Työuupumus, samalla tavalla kuin esimerkiksi masennus, voi olla hankala asia henkilölle itselleen hyväksyä. Työuupumuksen hoidossa ensimmäinen askel kuitenkin on ehdottomasti diagnoosin hyväksyminen, että todelliset hoitotoimet voivat alkaa. Henkilön hyväksyessä kärsivänsä työuupumuksesta, on tie tilasta toipumiseen välittömästi alkanut.

Riittävä lepo

Riittävä unensaanti on äärimmäisen tärkeää kaikenikäisten ihmisten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille, ja asia, joka on yhdistetty myös työuupumukseen. Riittävä lepo, hyvä unenlaatu ja ongelmitta nukahtaminen eivät ole itsestään selvä asia, mutta tärkeä osa työuupumuksen nujertamisessa. Joskus työuupumuksesta toipuvat henkilöt yrittävät parhaansa mukaan saada riittävästi laadukasta unta, mutta öisin tulee silti heräiltyä, nukahtaminen tuottaa hankaluuksia tai unta ei vain yksinkertaisesti onnistu saamaan tarpeeksi.

Vapaa-aika

Työuupumuksen hoitoon olennaisesti liittyy levon lisäksi myös vapaa-aika ja joskus työuupumuksen nujertaminen voi vaatia suorastaan lomaa. Työuupumusta vastaan taistellessa on tärkeää, että vapaa-ajasta oppii nauttimaan täysillä ja rentoutumiselle jättää tarpeeksi aikaa. Työuupumuksesta kärsivät henkilöt eivät tavallisesta osaa jättää töitä töihin vaan murehtivat työasioista myös kotona.

Mieluisat harrastukset ja aktiviteetit ovat erinomainen apu vapaa-ajasta nauttimiselle ja toimivat hyvänä hoitona työuupumukseen. Myös ystävien tapaaminen ja perheen kanssa laatuajan viettäminen ovat todistetusti oiva tapa työuupumuksesta toipumiseen.

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa