Parhaimmat muistiin vaikuttuvat vitamiinit

B12-vitamiini tunnetaan muistia tehostavana vitamiinina. Mutta mitkä ovat ne muut parhaimmat muistiin vaikuttavat vitamiinit ja kannattavatko vitamiinilisät?

Muistisairaudet ovat nousussa Suomessa ja muualla maailmassa. Noin 36 suomalaista diagnosoidaan muistiongelmaiseksi päivittäin ja tämä on johtanut moniin erilaisiin kokeiluihin tilanteen ratkaisuksi. Monet lääkärit ovat esimerkiksi ottaneet hoidon avuksi muistiin vaikuttavat vitamiinit.

Muistiin vaikuttavat tekijät

Ennen uskottiin muistiongelmien liittyvän suoranaisesti ihmisen ikääntymiseen. Muistiongelmat luokiteltiin vain yhdeksi vanhuuteen liittyväksi sivuoireeksi. Niiden hoitoon ei juuri uskottu. Mutta tutkimukset ovat viime aikoina kertoneet aivan erilaista tarinaa. Onkin huomattu, että muistiongelmia voidaan ennalta ehkäistä ja hidastaa.

Apteekkituotteet
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima.
    Katso kaupan valikoima! SUOSITELTU!
Memory Booster
  • Ultimate
    Memory Booster

    Tehosta aivotoimintaasi ja palauta lähimuisti ja mielen kirkkaus ennalleen.
    Kokeile ilmaiseksi!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
WeightWorld
  • WeightWorld
    Kansainvälinen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittynyt verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
ShytoBuy
  • ShytoBuy
    Laadukkaat ja monipuoliset terveystuotteet. Pidä muistisi ja mielialan hyvinvoinnista huolta näillä tuotteilla.
    Katso kaupan valikoima!

Muistiin vaikuttavat tekijät ovat yhdistetty ravintoaineisiin ja niiden on tutkitusti todettu ehkäisevän ja joskus jopa parantavan muistia. Mutta mitkä ovat nämä muistia parantavat vitamiinit?

Muistiin vaikuttavat vitamiinit

Ravintoaineiden tärkeyttä ja vaikutusta on ruvettu testaamaan runsaasti viime vuosina. Testeissä on löytynyt nyt ne tärkeimmät muistiin vaikuttavat vitamiinit, jotka ovat:

B12-vitamiini

B12-vitamiini ja muisti kulkevat pitkälti käsikädessä. Aivot tarvitsevat B12-vitamiinia moniin toimintoihin ja muistiongelmien ilmetessä tämän vitamiinin mahdollinen puutostila on usein ensimmäinen, jota lääkärit tutkivat. B12-vitamiinit ovat vastuussa:

  • Uusien punasolujen muodostamisesta
  • Hermojen viestinnän sääntelystä
  • DNA:n muodostamisesta

Oikeanlaista B12-vitamiinia saa yleensä vain eläinperäisistä lähteistä, joten varsinkin kasvissyöjillä puutostilat ovat yleisiä. Siksi B12-vitamiinilisät ovat erittäin hyvä lähde takaamaan riittävän B12-vitamiinin saannin.

B6-vitamiini

B-vitamiinit kokonaisuudessaan ovat parhaimmat muistiin vaikuttavat vitamiinit. B12-vitamiinin lisäksi B6-vitamiini on aivojen hyvinvointiin vaikuttava vitamiini. Se säätelee esimerkiksi seratoniinin, eli niin kutsutun hyvinvointi hormonin, esiintymistä. Jos tätä ei esiinny riittävästi aivoissasi, voi se johtaa masentuneisuuteen, mutta myös muistiongelmiin.

Serotoniinin puute on muistin kannalta vaarallista, sillä vähäinen serotoniini aivoissa voi heikentää tiedonkulkua väliaikaismuistista pitkäaikaiseen muistiin. B6-vitamiinia on runsaasti eläinperäisissä ruoka-aineissa sekä kokojyväviljoissa.

E-vitamiini

E-vitamiini on tehokas antioksidantti, joka suojelee kehoa monilta vaarallisilta solumuutoksilta. Tutkimuksissa on todettu ravinnosta saatavan runsaan E-vitamiinin saannin parantavan kognitiivisia kykyjä ja suojaavan muistiongelmilta. Sitä on tutkittu laajasti varsinkin Alzheimerin taudin yhteydessä ja sen on todettu suojaavan aivoja harmilliselta oksidatiiviselta stressiltä.

E-vitamiinia suositellaan saatavaksi varsinkin juuri normaalin ravinnon kautta ja sen parhaimpia lähteitä ovatkin:

  • Erilaiset pähkinät kuten manteli ja maapähkinät
  • Lehtivihreät kuten pinaatti ja parsakaali
  • Siemenet kuten auringonkukan siemenet
  • Kasvisöljyt kuten auringonkukkaöljy

Omega-3-rasvahapot

Kun listataan parhaimmat muistiin vaikuttavat vitamiinit ansaitsevat omega-3-rasvahapot erityisen maininnan. Omega-3-rasvahapot ovat yksi tutkituimpia ravintoaineita ja sen hyödyt ovat kattavat. Eipä siis ihme, että ne voivat auttaa ehkäisemään myös muistiongelmia.

Tutkimuksissa on huomattu omega-3-rasvahappoja runsaasti nauttivien henkilöiden aivojen sisältävän enemmän kudosta, joka vahvistaa aivojen toimintaa. Joissakin tutkimuksissa runsaan omega-3-rasvahappojen käytön on todettu pysäyttävän ja jopa peruuttavan muistiongelmien aiheuttamat vahingot.

Omega-3-rasvahappoja saa runsaasti erilaisista rasvaisista kaloista sekä soijapavuista. Sen saamiseksi on myös runsaasti hyviä vitamiinilisiä.

Kuinka nauttia muistia parantavat vitamiinit?

Kaikki muistiin vaikuttavat vitamiinit löytyvät luonnollisesti ravinnosta. Hyvät muistiin vaikuttavat ruoka-aineet, kuten lohi, mustikat ja pähkinät, sisältävät runsaasti juuri yllä mainittuja vitamiineja. Ravintorikkaan ruokavalion onkin huomattu parantavan muistiongelmien ehkäisyä.

Moni ei kuitenkaan syö tarpeeksi ruokia, jotka sisältävät nämä elintärkeät muistiin vaikuttavat tekijät. Jotkin tutkimukset ovat lisäksi todenneet, että muistin vaikuttavat vitamiinit tulee nauttia suuremmissa määrissä, kuin mitä ravinto mahdollistaa. Siksipä varsinkin ravintolisien käyttöä suositellaan, etenkin iän karttuessa. Riittävän vitamiinien saannin takaamiseksi kannattaakin harkita juuri ravintolisien, kuten monivitamiinien, käyttöä.

Apteekkituotteet
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima.
    Katso kaupan valikoima! SUOSITELTU!
Memory Booster
  • Ultimate
    Memory Booster

    Tehosta aivotoimintaasi ja palauta lähimuisti ja mielen kirkkaus ennalleen.
    Kokeile ilmaiseksi!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
WeightWorld
  • WeightWorld
    Kansainvälinen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittynyt verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
ShytoBuy
  • ShytoBuy
    Laadukkaat ja monipuoliset terveystuotteet. Pidä muistisi ja mielialan hyvinvoinnista huolta näillä tuotteilla.
    Katso kaupan valikoima!

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis on yksi suosituimmista erektiolääkkeistä. Alla kattava katsaus siihen kuinka lääke toimii, kenelle se soveltuu ja kuinka lääke on mahdollista
Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.
Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit