Raskausoireet viikko 1 – Muutokset ja valmistautuminen

Pahoinvointi, vatsakrampit ja mielialanvaihtelut ovat tavallisimmat raskausoireet alkuraskaudessa. Raskauteen valmistautuminen tulisi aloittaa jo raskausviikolla numero 1, sillä myös kehossa tapahtuvat muutokset alkavat heti ensimmäisellä viikolla. Raskausviikko 1 on myös viikoista erikoisin, sillä nainen ei ole tällöin vielä edes raskaana.

Raskausviikko 1 – kuukautiset

Raskauden on laskettu tavallisimmin kestävän 40 viikkoa. Niin omituiselta kuin tämä saattaa kuulostaakin, näistä viikoista ensimmäinen alkaa kuukautisilla. Naisen tehtyä positiivinen raskaustesti, voi hedelmöittymisen tarkkaa ajankohtaa olla hankala määrittää. Tästä syystä raskausviikkojen laskeminen aloitetaan viimeisien kuukautisten ensimmäisestä päivästä. Todellisuudessa varsinainen raskaus alkaa vasta noin viikolla 2-3, hedelmöittyneen munasolun kiinnityttyä kohtuun.

Raskausoireet viikko 1 – Tunnista nämä

Alkuraskauden oireet ovat jokaisella yksilölliset. Koska raskausviikko 1 on vielä raskautta edeltävien kuukautisten aikaa, ovat myös oireet sen mukaisia. Raskausoireet viikolla 1 sisältävät yleensä

  • kuukautisvuotoa
  • kuukautiskipuja
  • väsymystä
  • pahoinvointia
  • turvotusta
  • mielialanvaihteluja

Vaikka kyseessä eivät olekaan vielä varsinaiset raskauden oireet, valmistautuu keho jo mahdolliseen raskauteen.

Raskausviikko 1 – muutokset kehossa

Raskausoireet viikolla 1 aloittavat myllerryksen kehossa. Jo heti ensimmäisestä viikosta, eli kuukautisista lähtien, keho tekee kaikkensa mahdollistaakseen raskaaksi tulemisen. Tulevan äidin kohdun limakalvo poistuu kuukautisvuotona, mutta uusi limakalvo alkaa heti seuraavasta päivästä alkaen jälleen paksuuntua.

Ulkoisia muutoksia kehossa voi raskausviikolla 1 olla kuukautisten aiheuttamat turvotus. Vauvakumpua ei kuitenkaan vielä ole havaittavissa. Kehon sisällä tapahtuvat muutokset ovat kuitenkin hyvin merkittäviä, ja niillä on olennainen osa onnistuneessa raskaudessa heti ensimmäisestä viikosta lähtien.

Raskausviikko 1 – henkinen valmistautuminen

Vaikka raskausoireet viikolla 1 ovat kuukautisvaivoja, on tärkeää aloittaa henkinen valmistautuminen alkavaan raskauteen. Raskaus on suuri elämänmuutos, joka voi etenkin ensiodottajalle olla hyvin jännittävää ja jopa hieman pelottavaakin aikaa. Raskauteen valmistautumista ei voi aloittaa liian aikaisin, minkä vuoksi omia ajatuksiaan on syytä käydä läpi jo heti ensimmäisestä viikosta lähtien.

Raskauden aikana äidin tehtävä on pitää huoli omien elämäntapojensa terveellisyydestä sekä taata vauvan turvallisin mahdollinen kehittyminen. Tämä voi tuntua stressaavalta ja jo ensimmäisestä raskausviikosta alkaen esimerkiksi vertaistuen löytäminen voi auttaa kummasti. On myös normaalia, että kehon hormonaaliset muutokset vaikuttavat helposti mielialaan. Älä siis turhaudu, sillä et ole tässäkään asiassa yksin.

Vinkit ensimmäiseen raskausviikkoon

Raskausviikko numero 1 ja sen mukanaan tuomat oireet voivat olla monille naisille hankalaa aikaa. Tämän vuoksi olemme listanneet tärkeimmät vinkit ensimmäisestä raskausviikosta ja sen oireista selviämiseen:

1. Elämäntavat tarkkailuun
Lopeta epäterveelliset elämäntavat kuten tupakointi ja alkoholin käyttö. Tarkkaile myös kofeiinin kulutustasi.

2. Käväise apteekissa
Vaikka vitamiinit ovat kaikille tärkeitä, erityisesti raskautta suunnittelevat ja raskaana olevien naisten tulee kiinnittää vitamiinien saantiin huomiota. Apteekkarilta kannattaa pyytää apua parhaan ennen raskautta syötävän vitamiinilisän löytämiseksi. Yleisesti suosiossa ovat foolihappoa sisältävät vitamiinit, sillä foolihappo muun muassa ennaltaehkäisee sikiön epämuodostumia.

3. Tarkasta kuukautiskiertosi
Raskausviikko 1 on erinomainen hetki tuplatarkistaa parhaimmat päivät tulla raskaaksi. Tavallisimmin ovulaatio tapahtuu noin 14 päivää kuukautisten alkamispäivästä, mutta tämä voi vaihdella kierron kestosta riippuen.

4. Aloita informaation etsiminen
Jos lähestyvä raskautesi on ensimmäisesi, voit jo aloittaa raskauskirjallisuuden, -artikkeleiden ja –videoiden tutkimisen. Juttele myös tuoreiden äitien kanssa ja selvitä aina mieltä askarruttavat asiat. Että raskautesi sujuisi mutkitta, on hyvä myös muistaa ottaa rennosti eikä stressata liikaa.

5. Rentoudu
Koska raskausviikko 1 alkaa kuukautisilla, voivat oireet olla hyvinkin ikäviä. Lievitä kramppeja lämpöhautein ja muista, että mielialanvaihtelut vaivaavat jokaista. Tuleva raskaus vaatii voimia, joten muista myös levätä riittävästi.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa