Kalsiumin puute ja sen yllättävät oireet

Kalsiumin puute on yllättävän yleinen vaiva, etenkin naisten keskuudessa. Se voi oireilla monin eri tavoin ja kalsiumin puutteeseen tulisikin puuttua pikimmiten. Hoitaminen ei ole kovinkaan vaikeaa, sillä kunnon ruokavaliolla ja kalsiumlisillä pääsee jo pitkälle.

Ihmisen elimistö tarvitsee kalsiumia, sillä se auttaa luuston kehittymisessä sekä muissa hermoston toiminnoissa. Elimistö säätelee kalsiuminpitoisuutta kehossa ja kalsiumin puute voi johtaa erilaisiin ongelmiin aina lihasväsymyksestä luunmurtumiin kehon pyrkiessä kontrolloimaan kalsiumin tarvetta.

Kalsium-puute: oireet ovat monimuotoisia

Kalsiumin puute todetaan usein helposti verikokeen avulla. Kalsiumarvoja voidaan tarkkailla kahdella eri lukemalla:

  • Veriplasman kalsiumpitoisuus on normaalisti 2,15-2,51 millimoolia litrassa.
  • Veren ionisoituneen kalsiumin määrä on 1,61-1,30 millimoolia litrassa.

Kalsiumin puute voi johtua kilpirauhasten tai munuaisten vajaatoiminnasta. Siihen voi myös vaikuttaa erilaiset lääkkeet, mutta myös liianvähäinen kalsiumin ja D-vitamiinin saanti voivat madaltaa viitearvoja.

Oireet eivät välttämättä näy hetkessä, eikä niitä ole aina helppo yhdistää kalsiumin puutteeseen. Luumurtumat eivät nimittäin ole ainut oire kalsiumin puutteessa. Onkin erityisen tärkeä seurata kalsiumia erityisesti tarvitsevien kehonosien vointia. Tässä kaksi näppärää tapaa arvioida kalsium-puute: hiukset ja kynnet sekä niiden kunto. Halkeilevat ja huterat hiukset ja kynnet voivat olla selkeä merkki kalsiumin puutteesta.

Muita hieman yllättäviä kalsiumin puutteen oireita voivat olla esimerkiksi:

  • Lihasheikkous ja –voimattomuus
  • Verenpurkaumat kehossa
  • Sydämen rytmihäiriöt
  • Ylivilkkaat jännerefleksit
  • Nielemisen vaikeus
  • Väsymys, ärtyneisyys ja muut mielialanmuutokset

Jatkuva väsymys ja lihaskrampit voivatkin siis olla merkki kehon vähäisestä kalsiumin saannista ja niiden hoitamiseen voi auttaa kalsiumlisän nauttiminen.

Pitkään jatkunut kalsiumin puute voi johtaa osteoporoosiin, eli luunpehmennystautiin. Tällöin olet normaalia herkempi luunmurtumille ja kalsiumin saantia tulee usein kompensoida lääkkeiden avulla.

Kalsiumin puute ja sen hoito

Kalsiumin puutteen hoito riippuu pitkälti siitä kuinka paljon kalsium-arvot ovat tippuneet ja mikä arvojen laskemisen syynä on. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa tulee hoitaa samanaikaisesti kalsiumin puutteen kanssa. Onkin tärkeä testata kalsiumin puute ja sen syyt.

Mutta kalsiumin puute voi usein johtua vain epäterveellisestä ruokavaliosta. Kenen tahansa tulisi siis tarkkailla kalsiumin saantia ja varmistaa, että tätä mineraalia saa riittävästi joko ruuista tai kalsiumlisiä nauttimalla. Monet naiset voivat myös hyötyä kalsiumlisien käytöstä etenkin imettäessä tai raskausaikana. Kalsiumin puute raskausaikana voi nimittäin johtaa ongelmiin sikiön kehittymisessä.

Kalsium tulee aina nauttia riittävän D-vitamiinin kera, sillä tämä vitamiini auttaa kalsiumia imeytymään kehoosi. Voit saada riittävän määrän kalsiumia juomalla joka päivä noin kolme lasia maitoa. Muita hyviä lähteitä ovat muut maitotuotteet kuten jugurtti ja juusto, sekä pähkinät, seesaminsiemenet ja kirjolohi. D-vitamiinia voit saada altistamalla kehosi auringonvalolle sekä appelsiineja syömällä.

Enempi ei aina ole parempi

Kalsiumlisiä otettaessa ja kalsiumin saantia ravinnosta lisäämällä on tärkeä muistaa, että kalsiumin liiallinen saanti voi myöskin olla vaarallista. Aikuisen keho tarvitsee noin 800 milligrammaa kalsiumia päivässä. Mikäli syöt yli 2,500 milligrammaa, saa kehosi liikaa kalsiumia. Tämä voi johtaa virtsakivien syntyyn tai hyperkalsemiaan, mikä voi pahimmillaan tappaa. Onkin siis tärkeä tarkkailla kalsiuminsaantia ja kehon käyttäytymistä ja löytää tasapaino tämän tärkeän mineraalin saantiin.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa