Kuidun lähteet ja tehtävät

Kuidut ovat hiilihydraatteja, joita keho ei pilko tai käsittele. Vaikka kuidut eivät imeydykään elimistöön, niin ne ovat silti erittäin tärkeitä kehon toiminnoille. Parhaat kuidun lähteet ovat hedelmät, vihannekset ja täysjyvät.

Kuituja on kahdenlaisia: liukenevia ja liukenemattomia. Liukenevat kuidut liukenee elimistössä olevaan veteen ja näin hidastavat ruoansulatusta ja tekevät siitä tasaisempaa. Tämä estää esimerkiksi sokerin ja tärkkelyksen nopean imeytymisen, ja suojaa elimistön kolesterolitasoja sekä ehkäisee erilaisia verisuonitauteja. Liukenemattomat kuidut auttavat ruoan kuljetuksessa suolistossa, ja kiihdyttävät sekä pitävät huolen aineenvaihdunnan normaalista toiminnasta.

Acai Berry
Acai Berry
Kokeile 3,9€ hintaan
Tilaajalahja: Kehonkoostumusmittari!
Tilaa täältä
SinetrolPlus
SinetrolPlus
Kokeile 6,9€ hintaan
Vuoden 2018 rasvanpolttaja!
Tilaa täältä
Vadelmaketoni
Vadelmaketoni
Kokeile 4,9€ hintaan
Voita matka Prahaan!
Tilaa täältä
Green Coffee
Green Coffee
Kokeile 1€ hintaan
Tilaajalahja: Aktiivisuusmittari!
Tilaa täältä
UltraBurn
UltraBurn
Kokeile 6,9€ hintaan
100% luonnollinen tuote!
Tilaa täältä


Kuidun lähteet

Kuidun lähteetKuitua eli ravintokuitua saa helpoiten eri viljatuotteista, hedelmistä, pähkinöistä ja vihanneksista. Liukenevia kuituja saat parhaiten muroista, mansikoista, omenoista ja avokadoista. Liukenemattomia kuituja taas saat riisistä, parsakaalista, pinaatista ja viinirypäleistä.

Suomessa kuidun saanti on varsin helppoa, sillä kuidun lähteet ovat jo suuressa suosiossa, kuten leipä, puuro ja murot. Leipä on erittäin hyvä kuidun lähde ja helppo syödä ruoan yhteydessä. Aamupuuro taas on loistavat startti päivään. Puuron päälle voi lisätä vaikka banaanin siivuja. Banaani auttaa myös vatsan toimintaa ja antaa nopean energialatauksen päivään. Välipalana taas toimii loistavasti pieni kulhollinen muroja.

Vaikka kuidun lähteet ovatkin helposti lisättävissä ruokavalioon, niin silti useat suomalaiset eivät syö tarpeeksi ravintokuitua. Aikuisen keskimääräinen kuidun päiväsaanti tulisi olla 25-35g välillä. Kuituja kannattaa ottaa osaksi jokaista ateriaa, sillä ne olisi hyvä saada monesta eri lähteestä, jotta saat sekä liukenevia, että liukenemattomia kuituja.

Hyvät kuidun lähteet ovat Suomessa helposti saatavilla. Kotimaisia laadukkaita tuotteita kannattaa suosia, ja lisätä ne osaksi ruokavaliotasi. Suomesta löytyy paljon hyviä täysjyvätuotteita sekä kesäisin kotimaisia kasviksia, joissa on paljon kuituja. Lisäämällä kuidut ravintoosi, huomaat varmasti muutoksen vatsan toiminnassa.

Kuidun tehtäviä

Kuidulla on ruoansulatuksen lisäksi myös muita tehtäviä. Se on proteiinin ja hiilihydraatin lailla todella tärkeä ravintoaine, joka auttaa esimerkiksi laihduttamisessa ja painonhallinnassa. Kuitu pitää huolen siitä, että aineenvaihdunta jatkaa normaalia toimintaa, vaikka ruokamäärät vähenevät. Jos olet aikaisemmin ollut dieetillä, niin mitä todennäköisemmin olet huomannut jossain vaiheessa, että vatsa vetää jumiin eikä toimi kunnolla. Tämä on johtunut mitä todennäköisemmin liian vähäisestä kuidun saannista.

Kylläisyys

Kuitu pitää kylläisyyden tunteen yllä, joka auttaa dieetillä, kun kalorit ovat alhaalla ja nälkä tulee helpommin. Korkea kuitupitoinen ruoka täyttää vatsaa enemmän ja hidastaa ruoansulatusta, jolloin pysyt kylläisenä kauemmin. Tällöin on helpompi myös pysyä erossa makeasta. Makeanhimo iskee yleensä silloin kun on muutenkin nälkä.

Insuliini

Kuitu pitää hitaamman ruoansulatuksen ansiosta huolen insuliinitasosta. Ruoka imeytyy hitaammin elimistöön, jolloin ei pääse syntymään korkeita insuliinipiikkejä. Tämä suojaa sydäntä ja verisuonia, jolloin ehkäiset tehokkaasti verisuonitautien syntymistä sekä myös diabeteksen muodostumista.

Painonhallinta

Kuitu voi auttaa myös painonpudotuksessa ja –hallinnassa. Kuidun luoma täysi tunne vähentää ylimääräisen syömisen. Se myös tehostaa aineenvaihduntaa, jolloin elimistö toimii paremmin dieetillä. Kuidun on myös tutkittu vähentävän kalorien imeytymistä kehoon. Kuitu kiinnittyy rasva- ja sokerimolekyyleihin ja kuljettaa ne suoraan elimistön läpi, jolloin vähempi kalorimäärä jää kehoon.

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa ja olet dieetillä, niin kuidun saaminen on vielä tärkeämpää vatsan hyvinvoinnin takia. Vatsantoiminta on erittäin tärkeää painonpudotuksessa erilaisten ruoansulatuksen oireiden, kuten ummetuksen ehkäisemiseksi.

Syö tarpeeksi kuitua

Kuidulla on siis useita muitakin tehtäviä elimistössä kuin ruoansulatus ja vatsan hyvinvointi. Pidä huoli, että saat riittävästi kuitua joka päivä, jotta elimistösi voi hyvin ja ehkäiset yllämainittuja asioita, kuten insuliinitasojen nousemisen.

Vihreä Kahvi

Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa