Miksi kalaa tulisi syödä? – 10 syytä lisätä kala viikoittaiseen ruokavalioosi

Kala on yksi parhaista ja laadukkaimmista proteiininlähteistä. Se sisältää paljon tärkeitä ravintoaineita, kuten hyviä Omega-3 rasvahappoja. Kalan sisältämä proteiini on hyväksi lihaksille. Kalan syönnillä on paljon muitakin terveysvaikutuksia. Sen lisääminen viikoittaiseen ruokavalioosi tekee hyvää aivoille, maksalle, unenlaadulle ja monelle muulle tärkeälle elintoiminnolle.

Terveellinen ruokavalio koostuu useista eri proteiininlähteistä. Kanan ja lihan ohelle on suositeltavaa ottaa myös kala. Laadukkain kala on lohi, joka sisältää paljon juuri Omega-3:sia. Lohi on kuitenkin suhteellisen kallista, joten monen tulee varmasti jätettyä se kaupan hyllylle. Kalaa ei kuitenkaan tarvitse joka päivä syödä, vaan voit ottaa sen esimerkiksi kerran viikossa mukaan ruokavalioosi. Näin saat viikolle tasapainoisen ja terveellisen ruokavalio.

Mitkä ovat sitten näitä syitä, miksi kalaa tulisi syödä, ja mitä terveysvaikutuksia sillä on?

1. D-vitamiini

Kala sisältää paljon D-vitamiinia, joka on yksi tärkeimmistä vitamiineista ihmiskeholle. On aina parempi jos D-vitamiinia saa mahdollisimman paljon luonnollisesti ravinnosta auringon lisäksi. Kala on siihen mainio lähde.

2. Sydän

Kalan sisältämät Omega-3 rasvahapot ovat hyväksi sydämelle ja verenpaineelle. Nämä rasvahapot vähentävät turvotusta, kolesterolia ja verenpainetta. Nämä ehkäisevät tehokkaasti mahdollisia sydänsairauksia, sekä myös sydänkohtauksen riskiä.

3. Näkö

Omega-3:lla on myös yhteys näköön ja silmien terveyteen. Niiden on todettu pitävän huolen terveestä näöstä ja myös aivojen toiminnasta. Kalat sisältävät paljon näitä rasvahappoja.

4. Uni

Kalan syönti voi myös auttaa sinua nukumaan paremmin. On tutkittu, että kalan syömisellä on vaikutusta unen laatuun. Tämä on selitetty johtuvan kalan sisältämästä D-vitamiinista, jolla on vaikutusta juuri unen laatuun.

5. Iho

Kala voi myös auttaa ihmisiä, jotka kärsivät erilaisia iho-ongelmista, kuten aknesta. Kala on puhdas ja terveellinen proteiinin lähde, jolla pidät huolen puhtaasta ruokavaliosta. Joillakin ihmisillä ruokavaliolla on erittäin suuri merkitys ihon hyvinvointiin. Jos kärsit aknesta, niin koita lisätä kala osasi ruokavaliotasi, ja vähentää esimerkiksi punaisen lihan syömistä.

6. Proteiini

Kuten jo mainittu useampaan otteeseen, niin kala sisältää paljon puhdasta proteiinia, ja onkin yksi parhaimmista proteiinin lähteistä. Jos mahdollista, niin kalaa olisi hyvää syödä kahdesti viikossa, mutta kerrankin viikkoon, jos sen saa ruokavalioon lisättyä, niin teet kehollesi hyvää.

7. Kolesteroli

Kolesteroli on monella ongelma, mitä vanhemmaksi tulee. Kalan sisältämät rasvahapot vähentävät kolesterolia elimistössä. Jos kärsit liian korkeasta kolesterolista, niin koita lisätä kala ruokavalioosi.

8. Taudit

Kalan syönnillä on todettu olevan myös vaikutusta kehon omaan vastustuskykyyn, ja kykyyn suojautua erilaisilta taudeilta. Yksi näistä taudeista on diabetes. Kalan sisältämä D-vitamiini pitää huolen verensokerista, jolloin diabeteksen riski vähenee.

9. Maksa

Omega-3 rasvahapoilla on myös todettu olevan vaikutusta maksan hyvinvointiin, ja jopa parantavan maksasairauksia. Nämä rasvahapot hajottavat rasvaa maksassa, jolloin sisäelimien ympärille ei pääse kertymään haitallista rasvaa.

10. Kuukautiset

Kalan syönti voi auttaa myös erilaisiin kuukautisoireisiin. On tutkittu, että kalan sisältämät Omega-3 voivat auttaa esimerkiksi kuukautiskipuihin.

Kala sisältää siis todella paljon ja monia erilaisia terveysvaikutuksia, jotka vaikuttavat oikeastaan koko kehoosi. Pidä huoli, että lautaseltasi lyötyy kalaa vähintään kerran viikossa. Ei ole myöskään huono idea lisätä Omega-3 kapseleita osaksi päivittäistä ravintoa, niin voit olla varma siitä, että saat näitä tärkeitä rasvahappoja riittävästi.

Jaa tämä artikkeli:

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä
Kuinka tilata Cialis netistä? – Ohjeet tilaukseen

Kuinka tilata Cialis netistä? – Ohjeet tilaukseen

Cialis on yksi markkinoiden tehokkaimmista erektiolääkkeistä. Tässä vinkit kuinka tilata Cialis netistä. Erektio-ongelmat ovat yleinen, mutta hoidettavissa oleva vaiva. Erektiohäiriöitä
Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Verenpaineongelmat ovat monen suomalaisen päänvaiva. Miten valita hyvä verenpainemittari helpottamaan sen tarkkailua? Verenpainetta on hyvä seurata kotona, varsinkin jos verenpaineen