Parhaat Omega-3 lähteet ja niiden tehtävät

Omega-3 rasvahapot ovat elintärkeitä kehon toiminnoille, sillä keho ei itse pysty tuottamaan niitä. Näin ollen rasvahapot täytyy saada ravinnosta. Omega-3 lähteet on kuitenkin helppo saada ihan osaksi päivittäistä ravintoa. Myös erilaiset Omega-3 -lisät helpottavat huomattavasti sitä, että saat tarpeeksi näitä tärkeitä rasvahappoja.

Omega-3 sydän ja verisuonetOmega-3 rasvahapot ovat välttämättömiä keholle. Yksi niiden tärkeimmistä tehtävistä on sydämen sekä verisuonien suojaaminen. Sydän- ja verisuonitautien riski vähenee huomattavasti, kun huolehtii rasvahappojen saannista. Esimerkiksi maissa kuten Japanissa, missä kalaruoat ovat suuressa suosiossa, on todettu olevan vähemmän verisuonitauteja.

Aivot hyötyvät myös suuresti Omega-3 rasvahapoista. Rasvahappojen on tutkittu edistävän aivojen toimintaa, sillä se on yhteydessä hermoston kehitykseen. Raskaana oleville naisille suositellaan Omega-3 rasvahappoja, sillä niillä on tärkeä tehtävä sikiön sekä syntymän jälkeen vauvan aivojen kehityksessä.

Suositut Omega-3 tuotteet
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
VitaeLie Omega-3
  • VitaeLife Omega-3
    Suosittu Omega-3-ravintolisä: Vitaelife tuotteiden käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - Lunasta tarjous! SUOSITELTU!
Sydänystävä Omega-3
  • Sydänystävä Omega-3
    Sydänystävän Omega 3 on saanut kansainvälisesti arvostetun viiden tähden IFOS-sertifikaatin.
    Tilaajalahjaksi saat Terveysopas -lehden.
    Lunasta -20% alennus!
Ultimate Omega
  • Ultimate Omega
    Star Nutritionin Omega-3-lisä sisältää 1000mg laadukasta kalaöljyä kapselia kohden.
    Katso tuotteen tiedot!
Ultra Omega
  • Ultra Omega
    Ultra Omega pitää sisällään tärkeitä DHA ja EPA rasvahappoja. Tuote ei aiheuta haisevia röyhtäisyjä.
    Katso tuotteen tiedot!

Muistin toiminnan kannalta suositellaan myös Omega-3 rasvahappoja. On tutkittu, että ravintolisät ja rasvahappojen lisääminen ruokavalioon, on auttanut myönteisesti Alzheimer potilaita.

Myös reumaa sairastavien suositellaan käyttävän Omega-3 lisäravinteita. Reumaliiton sivuilla on todettu, että parin kuukauden valmisteiden käytön jälkeen on mahdollista, että niveloireet lievenevät.

Kyseessä on siis erittäin monipuolinen rasvahappo, jolla on useita eri tehtäviä monessa kehon osassa. Ja koska keho ei pysty itse niitä tuottamaan, niin on tärkeää huolehtia niiden riittävästä saannista.

Omega-3 lähteet

Omega-3 rasvahappoja ovat EPA, DHA ja ALA. EPA ja DHA ovat tärkeimmät ihmiselle. Niitä saadaan esimerkiksi kalasta ja kalanmaksaöljystä. ALA rasvahappoja taas saadaan kasviöljyistä, kuten rypsiöljystä.

EPA ja DHA:

Omega-3 lähteet– lohi
– makrilli
– tonnikala
– silli
– silakka
– kalanmaksaöljy
– sardiinit
– kanamunan keltuainen
Omega-3 ravintolisät

ALA:

– rypsiöljy
– saksanpähkinä
– pellavansiemenet
– hampunsiemenet
– pellavansiemenöljy
– soijaöljy

Omega-3 lähteet vegaanille

Vegaanit eivät tietenkään saa kalasta näitä rasvahappoja, jolloin on tärkeä keksiä vastike sille. Erilaiset kasvisöljyt ovat erittäin hyvä vaihtoehto. Kaupasta löytyy myös sellaisia öljyjä ja margariineja, joihin on lisätty Omega-3. Esimerkiksi pellavansiemenöljy on erittäin hyvä vaihtoehto. Myös soijaöljystä löytyy hyviä Omega-3:sia.

Vegaaneille sopii erityisen hyvin myös erilaiset siemenet ja rouheet. Pellavansiemen, hampunsiemen, auringonkukansiemen sekä näistä valmistetut rouheet sisältävät hyvin rasvahappoja. Rouheet on helppo sekoittaa esimerkiksi aamupuuroon tai välipalana rahkan sekaan. Siemenet taas sopivat varsin hyvin erilaisiin salaatteihin.

Omega-3 saantisuositus

Suomessa Omega-3:a on suositeltu saatavaksi 1% kokonaispäiväsaannista. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen 1000kcal päiväsaanti tulisi sisältää 1000mg Omega-3 rasvahappoja. Ravinnon ohelle on suositeltavaa käytettäväksi Omega-3 ravintolisää esimerkiksi kalanmaksaöljyä tai Omega-3 kapseleita.

Omega-3 rasvahappojen vaikutuksen huomaamiseen tarvitaan pidempi ajanjakso, joka voi olla jopa 8 viikkoa. Ota Omega-3 ravintolisät aina ruoan yhteydessä päivällä. Vältä muiden ravintolisien ja/tai lääkkeiden samanaikainen ottaminen, jolla varmistat Omega-3 imeytymisen elimistöön.

Omega-3 ravintolisiä löytyy niin nestemäisenä kuin kapselien muodossa. Kapselit on helppo ottaa samassa, kun otat muut päivän vitamiinit. Vaikka ravinnosta saakin Omega-3 rasvahappoja, niin olisi silti hyvä käytää jonkinlaista ravintolisää, jolla varmistat niiden riittävän saannin. Omega-3 rasvahapoilla on tutkitusti todella paljon erilaisia terveysvaikutuksia, varsinkin verisuoniin ja sydämeen. Sen on todettu laskevan verenpainetta ja suovaan verisuonia ja verenkiertoa ylipäätään. Tällä tavalla ehkäiset mahdollisia sydänsairauksia vanhemmalla iällä.

Omega-3 kapselit

Monelle on varmasti lapsuudesta tuttu kalanmaksaöljyn maku, ja vaikkei olisikaan, niin on varmasti kuullut puhuttavan siitä. Omega-3 lähteet ovat monipuolistuneet ja kalanmaksaöljyn hyödyt on nykyään mahdollista saada kapselin muodossa, jolloin sen ottaminen päivittäin käy vaivattomasti ja ilman ikävää makua suussa.

Omega-3 kapselit pitävät huolen siitä, että saat tarpeeksi rasvahappoja ravinnon ohella jokainen päivä. Näin huolehdit verisuonien ja sydämen toiminnasta ja ehkäiset niihin liittyvien sairauksien syntymistä. Ota Omega-3 lähteet osaksi päivittäistä ravintoasi.


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä