Vain 10% amerikkalaista syö tarpeeksi hedelmiä – miten itse?

Uudessa CDC -raportissa on todettu, että yli 290 miljoonaa ihmistä Amerikassa syö liian vähän hedelmiä, eikä saa suositeltua minimimäärää. Suurin osa amerikkalaisista ei siis syö riittävästi hedelmiä eikä vihanneksia. CDC suosittelee, että päivässä pitäisi syödä vähintään kaksi palaa jotain hedelmää sekä kolme kuppia vihanneksia.

Hedelmien kulutus on muutaman prosentin korkeampaa mitä kasvisten. Tilastot vaihtelevat tietysti osavaltioittain, ja myös osavaltion taloustilanne näyttelee osuutta asiaa, sillä hedelmät ja vihannekset voivat olla suhteellisen kalliita. Terveellisimmissäkin osavaltioissa, kuten Washington DC:ssä tai Alaskassa, yli 85% ihmistä ei syö tarvittavaa määrää.

Hedelmät ja vihannekset sisältävät todella paljon eri vitamiineja, mineraaleja sekä kuituja. Nämä ehkäiset tautien muodostumista, kuten esimerkiksi diabetes. Diabetes ja sydänsairaudet ovat Amerikassa kasvava ongelma.

Osavaltioiden välillä on useiden prosenttien eroja. Eniten hedelmiä syödään Washington DC:ssä, jossa 16% ihmisistä syö tarpeeksi hedelmiä. Länsi-Virginiassa taas vastaava tilasto näytti 7%. Vihanneksia taas kului parhaiten Alaskassa, jossa 12% sai tarvittavan määrän.

Miten lisään hedelmiä ja kasviksia ruokavaliooni

1. Osta kausituotteita
Hedelmät ja vihannekset ovat useat kausituotteita, jolloin niiden saatavuus ja hinta vaihtelee. Tämä mahdollistaa kuitenkin sen, että aina on tarjolla jokin kausituote, jolla on alhainen hinta. Kesällä kannattaa suosia kotimaisia vihanneksia, ja loppukesästä omenoita. Hedelmistä taas kesällä parhaimmillaan on vesimeloni. Talvella taas sitrushedelmät, kuten appelsiinit alkavat olemaan makeimmillaan. Jokaiseen kauteen löytyy aina jokin tuote. Appelsiinit ovat todella terveellisiä, ja sisältävät paljon C-vitamiinia.

2. Tee salaatteja
Monelta saattaa lautaselta jäädä salaatti kokonaan tai sitten se on jokin nopea lehtikaalista ja kurkusta kyhätty sekoitus. Salaattin kannattaa panostaa, ja tehdä sitää monipuolinen. Tällöin se toimii jo itsessään erittäin hyvänä ateriavaihtoehtona.

3. Omistaudu
Ota itsellesi tavoitteeksi, että syöt nyt talven yli joka ikinen päivä yhden appelsiinin. Kaupoista saa isoja pusseja appelsiineja, joka on helppo laittaa keittiön laatikkoon. Se voi olla hyvä lisä aamupalaan tai sitten mainio välipala töihin.

Varmista, että sinun lautaseltasi löytyy päivän aikana tarpeeksi hedelmiä sekä vihanneksia, jotta saat tarvittavat vitamiinit ja mineraalit.

Lähde: DailyMail


Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis on yksi suosituimmista erektiolääkkeistä. Alla kattava katsaus siihen kuinka lääke toimii, kenelle se soveltuu ja kuinka lääke on mahdollista
Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.
Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit