Vain 10% amerikkalaista syö tarpeeksi hedelmiä – miten itse?

Uudessa CDC -raportissa on todettu, että yli 290 miljoonaa ihmistä Amerikassa syö liian vähän hedelmiä, eikä saa suositeltua minimimäärää. Suurin osa amerikkalaisista ei siis syö riittävästi hedelmiä eikä vihanneksia. CDC suosittelee, että päivässä pitäisi syödä vähintään kaksi palaa jotain hedelmää sekä kolme kuppia vihanneksia.

Hedelmien kulutus on muutaman prosentin korkeampaa mitä kasvisten. Tilastot vaihtelevat tietysti osavaltioittain, ja myös osavaltion taloustilanne näyttelee osuutta asiaa, sillä hedelmät ja vihannekset voivat olla suhteellisen kalliita. Terveellisimmissäkin osavaltioissa, kuten Washington DC:ssä tai Alaskassa, yli 85% ihmistä ei syö tarvittavaa määrää.

Hedelmät ja vihannekset sisältävät todella paljon eri vitamiineja, mineraaleja sekä kuituja. Nämä ehkäiset tautien muodostumista, kuten esimerkiksi diabetes. Diabetes ja sydänsairaudet ovat Amerikassa kasvava ongelma.

Osavaltioiden välillä on useiden prosenttien eroja. Eniten hedelmiä syödään Washington DC:ssä, jossa 16% ihmisistä syö tarpeeksi hedelmiä. Länsi-Virginiassa taas vastaava tilasto näytti 7%. Vihanneksia taas kului parhaiten Alaskassa, jossa 12% sai tarvittavan määrän.

Miten lisään hedelmiä ja kasviksia ruokavaliooni

1. Osta kausituotteita
Hedelmät ja vihannekset ovat useat kausituotteita, jolloin niiden saatavuus ja hinta vaihtelee. Tämä mahdollistaa kuitenkin sen, että aina on tarjolla jokin kausituote, jolla on alhainen hinta. Kesällä kannattaa suosia kotimaisia vihanneksia, ja loppukesästä omenoita. Hedelmistä taas kesällä parhaimmillaan on vesimeloni. Talvella taas sitrushedelmät, kuten appelsiinit alkavat olemaan makeimmillaan. Jokaiseen kauteen löytyy aina jokin tuote. Appelsiinit ovat todella terveellisiä, ja sisältävät paljon C-vitamiinia.

2. Tee salaatteja
Monelta saattaa lautaselta jäädä salaatti kokonaan tai sitten se on jokin nopea lehtikaalista ja kurkusta kyhätty sekoitus. Salaattin kannattaa panostaa, ja tehdä sitää monipuolinen. Tällöin se toimii jo itsessään erittäin hyvänä ateriavaihtoehtona.

3. Omistaudu

Ota itsellesi tavoitteeksi, että syöt nyt talven yli joka ikinen päivä yhden appelsiinin. Kaupoista saa isoja pusseja appelsiineja, joka on helppo laittaa keittiön laatikkoon. Se voi olla hyvä lisä aamupalaan tai sitten mainio välipala töihin.

Varmista, että sinun lautaseltasi löytyy päivän aikana tarpeeksi hedelmiä sekä vihanneksia, jotta saat tarvittavat vitamiinit ja mineraalit.

Lähde: DailyMail

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Ripsien kasvatus seerumi on tehokas apu ripsien kasvatukseen

Ripsien kasvatus seerumi on tehokas apu ripsien kasvatukseen

Kauneusmaailma on täynnä erilaisia seerumeita, joilla lupaillaan usein kuuta taivaalta. Seerumeita silmäilemällä erityisesti ripsien kasvatus seerumi voi kuulostaa humpuukilta. Mutta
Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Erektiohäiriöt ja haluttomuus voivat olla kiusallinen vaiva. Ongelmaan on kuitenkin olemassa monenlaisia lääkkeitä ja uudet potenssilääkkeet ovat kokeilemisen arvoinen juttu.
Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden

Vastaa