9 tapaa parantaa vastustuskykyä luonnollisesti

Vastustukyky saattaa olla monilla koetuksella nyt syksyllä ja alkutalvesta, kun ilmat kylmenee ja viileä tuuli puhaltaa. Tällöin tulee helposti kipeeksi, ja usein flunssat lähtevät liikkeelle monissa työpaikoissa ja kouluissa.

Jokaisella ihmisellä vastustuskyky vaihtelee. Toiset ovat jatkuvasti kipeitä, kun taas jotkut eivät ole koskaan kipeänä. Vastustuskykyyn on mahdollista vaikuttaa itse, ja näin ehkäistä tautien iskemistä. Jo pelkästään tiettyjä ruokia syömällä parannat vastustuskykyäsi. Tässä on kahdeksan eri luonnollista tapaa parantaa omaa vastustuskykyä.

Suositut tuotteet vastustuskyvyn parantamiseen ja flunssan hoitoon
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Argus
  • Argus
    Parasta mustikasta! Argus on ravintolisä, joka sisältää mustikkauutetta, luteiinia, sinkkiä, seleeniä ja A- sekä E-vitamiinia. Se vahvistaa tehokkaasti vastustuskykyä.
    Kokeile 7,95€ ALE-hintaan!
    SUOSITELTU!
WeightWorld
  • WeightWorld
    Menestyvä kansainvälinen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittynyt verkkokauppa. Tuotteita immuunijärjestelmään.
    Katso kaupan valikoima!
Optimun
  • Optimun
    Optimun-valmisteen sisältämät mustaselja, rohtokirata ja C-vitamiini auttavat sinua vahvistamaan vastustuskykyäsi.
    Lunasta -50% alennus!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

1. Sitrushedelmät

Flunssan tai muun kipeyden iskiessä moni turvautuu varmasti C-vitamiiniin, sillä se on tehokas vitamiini kipeyden selättämiseen. C-vitamiinin saamisesta kannattaa huolehtia terveenäkin, ja näin pitää yllä parempaa vastustuskykyä. C-vitamiinia saa joko lisäravinteena tai sitten ihan luonnollisesti sitrushedelmistä. Esimerkiksi appelsiinien sisältämä C-vitamiini lisää valkosolujen muodostumista veressä. Muita hyviä hedelmiä ovat sitruunat ja greipit.

2. Pinaatti

Pinaatti sisältää myös runsaasti C-vitamiinia. Se pitää sisällään myös lukuisia antioksidantteja. Mitä vähemmän pinaattia valmistat, niin sitä enemmän se pitää sisällään kaikkea. Kuumentaminen ja valmistus karsivat aina ravintosisältöä. Pinaatinlehtiä onkin hyvä sekoittaa esimerkiksi salaattiin.

3. Mustikka

Kotimaiset mustikat ovat suomalaisille todella mahtava tapa vahvistaa omaa vastustuskykyä. Ne sisältävät muiden marjojen tapaan todella paljon antioksidantteja ja vitamiineja. Mustikasta on valmistettu myös kotimainen tuote, joka on suunniteltu pitämään huolen vastustuskyvystä.

4. Parsakaali

Parsakaali pitää pinaatin lailla sisällään todella paljon mineraaleja ja vitamiineja, kuten A-, C- ja E-vitamiinia. Parsakaalista löytyy myös runsaasti kuitua, ja se onkin yksi parhaista kasviksista. Myös tässä pätee sama asia kuin pinaatissa, mitä vähemmän sitä valmistat, niin sitä paremmin.

5. Kiwi

Kiwi on yksi hedelmistä, joka sisältää paljon vitamiineja sekä muita tärkeitä ravintoaineita. Se sisältää C- ja K-vitamiinia ja kaliumia. C-vitamiini taistelee tulehduksia vastaan tehokkaasti, ja tästä syystä sitä käytetään paljon kipeyden hoitamiseen.

6. Liha

Liha sisältää paljon sinkkiä, joka on hyväksi vastustuskyvylle. Sinkki on tärkeä mineraali, jonka vajauksesta moni saattaa kärsiä, jos on siirtynyt vegaani ruokavalioon. Jos noudatat vegaani ruokavaliota, niin sinkki on yksi niistä mineraaleista, jonka riittävästä saannista kannattaa huolehtia.

7. Vihreä tee

Vihreä tee sisältää paljon erilaisia terveysvaikutuksia. Vihreä tee sisältää myös runsaasti antioksidantteja, jotka parantavat vastustuskykyä. Jos olet teen ystävä, niin kannattaa nauttia pari kuppia vihreää teetä päivässä. Vihreä tee voi auttaa myös laihdutuksessa.

8. D-vitamiini

Suomalaisille ja ihmiselle ylipäätään yksi tärkeimmistä vitamiineista on D-vitamiini. D-vitamiini auttaa myös vastustuskykyä, todella monien muiden terveysvaikutusten rinnalla. D-vitamiinin saanti ei ole riittävää tähän aikaan vuodesta, ja se voi jo itsessään johtaa kipeyteen. D-vitamiini huolehtii myös kehon virkeystasosta, ja varmistaa sen, että ei väsytä niin helposti, kun ulkona on pimeää.

9. Uni

Myös unella on vaikutus kipeäksi tulemiseen. Riittävä unen saanti varmistaa sen, että olet virkeä ja jaksat tehdä tarvittavat päivän työt ja ohjelmat. Olet varmasti joskus huomannut, että kun yöunet ovat pitkään jääneet vähäisiksi, niin usein sen jälkeen on helposti kipeä. Elimistö osaa itse säädellä itseään, jolloin se vaatii itselleen lepoa. Tarpeeksi kauan kun painat päivästä toiseen liian vähäisillä unilla, ja keho tarvitsee lepoa, jolloin se tulee kipeäksi ja pakottaa sinut peiton alle lepoon. Riittävät ja hyvät yöunet pitävät huolen normaalista vastustuskyvystä.

Näillä pienillä muutoksilla voit huolehtia vastustuskyvystä ja siitä, että pysyt terveenä läpi vuoden. Syksyisin ja keväisin tulee yleensä pahimmat flunssa-aallot, jolloin on vielä tärkeämpää huolehtia vastustuskyvystä. Ja jos olet ollut juuri kipeä, niin näillä pystyt ehkäisemään mahdolliset jälkitaudit.

Jaa tämä artikkeli:

Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Verenpaineongelmat ovat monen suomalaisen päänvaiva. Miten valita hyvä verenpainemittari helpottamaan sen tarkkailua? Verenpainetta on hyvä seurata kotona, varsinkin jos verenpaineen
Harmaat hiukset piiloon luonnollisesti näillä keinoilla

Harmaat hiukset piiloon luonnollisesti näillä keinoilla

Haluatko harmaat hiukset piiloon? Tähän on olemassa monia keinoja, eivätkä kaikki tarkoita hiusten värjäämistä. Hiusten harmaantuminen alkaa monesti keski-iässä, mutta
Kuinka saada selluliitti pois kotikonstein?

Kuinka saada selluliitti pois kotikonstein?

Selluliitti on jokaisen naisen vihollinen. Mutta lähteekö selluliitti pois kotikonstein? Selluliitti, eli niin sanottu appelsiini-iho, ei ole kenenkään suosikki. Selluliittia