9 tapaa parantaa vastustuskykyä luonnollisesti

Vastustukyky saattaa olla monilla koetuksella nyt syksyllä ja alkutalvesta, kun ilmat kylmenee ja viileä tuuli puhaltaa. Tällöin tulee helposti kipeeksi, ja usein flunssat lähtevät liikkeelle monissa työpaikoissa ja kouluissa.

Jokaisella ihmisellä vastustuskyky vaihtelee. Toiset ovat jatkuvasti kipeitä, kun taas jotkut eivät ole koskaan kipeänä. Vastustuskykyyn on mahdollista vaikuttaa itse, ja näin ehkäistä tautien iskemistä. Jo pelkästään tiettyjä ruokia syömällä parannat vastustuskykyäsi. Tässä on kahdeksan eri luonnollista tapaa parantaa omaa vastustuskykyä.

1. Sitrushedelmät

Flunssan tai muun kipeyden iskiessä moni turvautuu varmasti C-vitamiiniin, sillä se on tehokas vitamiini kipeyden selättämiseen. C-vitamiinin saamisesta kannattaa huolehtia terveenäkin, ja näin pitää yllä parempaa vastustuskykyä. C-vitamiinia saa joko lisäravinteena tai sitten ihan luonnollisesti sitrushedelmistä. Esimerkiksi appelsiinien sisältämä C-vitamiini lisää valkosolujen muodostumista veressä. Muita hyviä hedelmiä ovat sitruunat ja greipit.

2. Pinaatti

Pinaatti sisältää myös runsaasti C-vitamiinia. Se pitää sisällään myös lukuisia antioksidantteja. Mitä vähemmän pinaattia valmistat, niin sitä enemmän se pitää sisällään kaikkea. Kuumentaminen ja valmistus karsivat aina ravintosisältöä. Pinaatinlehtiä onkin hyvä sekoittaa esimerkiksi salaattiin.

3. Mustikka

Kotimaiset mustikat ovat suomalaisille todella mahtava tapa vahvistaa omaa vastustuskykyä. Ne sisältävät muiden marjojen tapaan todella paljon antioksidantteja ja vitamiineja. Mustikasta on valmistettu myös kotimainen tuote, joka on suunniteltu pitämään huolen vastustuskyvystä.

4. Parsakaali

Parsakaali pitää pinaatin lailla sisällään todella paljon mineraaleja ja vitamiineja, kuten A-, C- ja E-vitamiinia. Parsakaalista löytyy myös runsaasti kuitua, ja se onkin yksi parhaista kasviksista. Myös tässä pätee sama asia kuin pinaatissa, mitä vähemmän sitä valmistat, niin sitä paremmin.

5. Kiwi

Kiwi on yksi hedelmistä, joka sisältää paljon vitamiineja sekä muita tärkeitä ravintoaineita. Se sisältää C- ja K-vitamiinia ja kaliumia. C-vitamiini taistelee tulehduksia vastaan tehokkaasti, ja tästä syystä sitä käytetään paljon kipeyden hoitamiseen.

6. Liha

Liha sisältää paljon sinkkiä, joka on hyväksi vastustuskyvylle. Sinkki on tärkeä mineraali, jonka vajauksesta moni saattaa kärsiä, jos on siirtynyt vegaani ruokavalioon. Jos noudatat vegaani ruokavaliota, niin sinkki on yksi niistä mineraaleista, jonka riittävästä saannista kannattaa huolehtia.

7. Vihreä tee

Vihreä tee sisältää paljon erilaisia terveysvaikutuksia. Vihreä tee sisältää myös runsaasti antioksidantteja, jotka parantavat vastustuskykyä. Jos olet teen ystävä, niin kannattaa nauttia pari kuppia vihreää teetä päivässä. Vihreä tee voi auttaa myös laihdutuksessa.

8. D-vitamiini

Suomalaisille ja ihmiselle ylipäätään yksi tärkeimmistä vitamiineista on D-vitamiini. D-vitamiini auttaa myös vastustuskykyä, todella monien muiden terveysvaikutusten rinnalla. D-vitamiinin saanti ei ole riittävää tähän aikaan vuodesta, ja se voi jo itsessään johtaa kipeyteen. D-vitamiini huolehtii myös kehon virkeystasosta, ja varmistaa sen, että ei väsytä niin helposti, kun ulkona on pimeää.

D-vitamiini

9. Uni

Myös unella on vaikutus kipeäksi tulemiseen. Riittävä unen saanti varmistaa sen, että olet virkeä ja jaksat tehdä tarvittavat päivän työt ja ohjelmat. Olet varmasti joskus huomannut, että kun yöunet ovat pitkään jääneet vähäisiksi, niin usein sen jälkeen on helposti kipeä. Elimistö osaa itse säädellä itseään, jolloin se vaatii itselleen lepoa. Tarpeeksi kauan kun painat päivästä toiseen liian vähäisillä unilla, ja keho tarvitsee lepoa, jolloin se tulee kipeäksi ja pakottaa sinut peiton alle lepoon. Riittävät ja hyvät yöunet pitävät huolen normaalista vastustuskyvystä.

Näillä pienillä muutoksilla voit huolehtia vastustuskyvystä ja siitä, että pysyt terveenä läpi vuoden. Syksyisin ja keväisin tulee yleensä pahimmat flunssa-aallot, jolloin on vielä tärkeämpää huolehtia vastustuskyvystä. Ja jos olet ollut juuri kipeä, niin näillä pystyt ehkäisemään mahdolliset jälkitaudit.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä itsellesi maailman paras partahöylä

Löydä itsellesi maailman paras partahöylä

Jokainen huonolla partahöylällä karvojaan ajellut mies tietää, että terällä on todellakin väliä. Huono partahöylä ei ole vain hidas, se voi
Miehen seksuaalinen haluttomuus hoituu yleensä helposti kotikonstein

Miehen seksuaalinen haluttomuus hoituu yleensä helposti kotikonstein

Miehen seksuaalinen haluttomuus on edelleen vähemmän käsitelty aihe kuin naisten haluttomuus. Miehen seksuaalisen halun puute on kuitenkin aivan yhtä yleistä
Millainen on laihduttajan aamupala? Tästä parhaat laihduttajan aamupalavinkit

Millainen on laihduttajan aamupala? Tästä parhaat laihduttajan aamupalavinkit

Nyt on viimeistään aika sanoa hyvästit aamupalan väliin jättämiselle. Aamupala kun on todetusti tärkeä elimistölle ja siten terveydelle. Se on

Vastaa