6 vinkkiä, joilla heräät helpommin

Talven tullessa ilmat kylmenevät, jolloin oma sänky saattaa tuntua parhaalta paikalta ikinä. Lämpimien lakanoiden alta ei tee mieli aamulla nousta. Moni jää varmasti aamuisin pyörimään sänkyyn, ja miettii onko pakko vielä nousta. 95% ajasta vastaus on kyllä. Kaksi unitutkijaa on kehittänyt kahdeksan eri tapaa, joilla pääset helpommin vällyjen välistä ylös.

PhD -opiskelija sekä lääkäri Siobhan Banks tutkivat unta Etelä-Australian yliopistossa. He ovat päätyneet muutamiin juttuihin, joiden on todettu tekevän heräämisestä aamuisin helpompaa.

Miten herään helpommin?

Hyvien unien saaminen saattaa olla vaikeaa, kuin myös hyviltä unilta herääminen. Hyvät yöunet takaavat sen, että herää virkeänä aamuisin. Näin ei kuitenkaan aina ole, sillä todella moni kärsii jonkinlaisista nukahtamisvaikeuksista tai uniongelmista.

Kaikkea nukahtamisessa ja heräämisessä, ja sitä mitä aivoissa silloin tapahtuu ei ihan vielä täysin edes tunneta. On kuitenkin todettu, että unessa on monia eri vaiheita ja rakenteita. Välillä uni on kevyempää, ja välillä taas paljon syvempää. Uni etenee yön aikana siis eri jaksoissa. Nämä kaikki jaksot määrittelevät sen, miten pirteänä heräät aamulla.

Suurin osa aikuisista tarvitsee yössä 7-9 tuntia unta. Kun saat yön aikana tarpeeksi laadukasta unta, niin päivä sujuu paljon paremmin, ja pysyt pirteänä iltaan asti.

Valo

Heti heräämisen jälkeen kannattaa laittaa valot päälle mahdollisimman nopeasti, ja kesällä, kun aurinko jo paistaa, niin avata verhot. Kirkas valo säätelee kehon sisäistä kelloa, jolloin heräämisestä tulee helpompaa. Mitä muuta voin tehdä aamulla, jotta herääminen olisi helpompaa?

Älä syö tai juo juuri ennen nukkumaan menoa

Syö viimeinen isompi ateria vähintään 2-3 tuntia ennen kuin menet nukkumaan. Tämä varmistaa sen, että ruoka ehtii hyvin imeytyä ja tasoittua vatsassa ennen kuin menet sänkyyn. Jos syöt juuri ennen kuin menet nukkumaan, niin makuuasentoon mentäessä ruoka saattaa tehdä paineen tunnetta, ja näin aiheuttaa närästystä.

Alkoholi

Alkoholi saattaa pistää sinut väsyneeksi, mutta liikaa nautittuna alkoholi voi häiritä unta. Alkoholi saattaa aiheuttaa kesken yötä heräämisiä, painajaisia sekä päänsärkyä.

Urheilu ja viihde

Kaikki liikunta, tietokonepelien pelaaminen tai TV:n katselu kannattaa jättää pois juuri ennen nukkumaan menoa. Nämä asiat saavat sinut usein pirteämmäksi ja valppaammaksi, jolloin nukahtamisesta tulee vaikeampaa.

Unirytmi

Pidä huoli siitä, että unirytmisi pysyy mahdollisimman samana. Keho tottuu siihen ja muodostaa ns. sisäisen kellon. Tällöin herääminen ja nukahtaminen on helpompaa, kun ne tapahtuvat aina samoihin aikoihin.

Ympäristö

Varmista, että nukkumaan mentäessä ympäristö on hiljainen, viileä sekä pimeä. Pidä myös huoli siitä, että sinulla on laadukas ja mukava tyyny sekä laadukkaat patjat. Tämä helpottaa heräämistä, kun saat kunnolla unta.

Näillä kaikilla asioilla on vaikutusta heräämiseen. Jos kärsit jonkinlaisista nukahtamisvaikeuksista, niin kannattaa kokeilla luonnollista unilääkettä Melatoniinia.

Lue lisää täältä: DailyMail


Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis on yksi suosituimmista erektiolääkkeistä. Alla kattava katsaus siihen kuinka lääke toimii, kenelle se soveltuu ja kuinka lääke on mahdollista
Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.
Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit