Kuinka paljon melatoniinia voi ottaa?

Melatoniini on loistava hormoni nukahtamisen avuksi. Mutta kuinka paljon melatoniinia voi ottaa turvallisesti?

Melatoniini on niin sanottu yöhormoni, sillä se säätelee elimistön sisäistä kelloa ja auttaa meitä nukahtamaan. Tätä hormonia erittyy aivoissamme normaalisti, mutta tuotannossa voi esiintyä häiriöitä ja se vähenee normaalisti ikääntyessä. Tällöin melatoniinilisä otetaan usein avuksi.

Mikä on melatoniinilisä ja miksi sitä käytetään?

Melatoniini on luonnon oma hormoni ja sitä on saatavilla niin reseptilääkkeenä kuin ilman reseptiäkin. Kuten todettu, sitä erittyy normaalisti aivoissamme, mutta tämä tuotanto vähenee normaalisti ihmisen ikääntyessä. Mutta näin voi käydä myös jos:

  • Kärsit kovasta stressistä tai olet masentunut
  • Käytät runsaasti alkoholia
  • Käytät joitakin reseptilääkkeitä

Kun kehosi ei tuota riittävästi melatoniinia, voi nukahtaminen olla vaikeaa ja unenlaatusi kärsiä. Tällöin voi ottaa melatoniinilisän avuksi.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Calmixin
  • Calmixin
    Calmixin sisältää humalakasvia, jolla voi olla rauhoittava ja hyvää unta edistävä vaikutus.
    Lunasta -50% tarjous!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Melatoniin vahvuudet ovat joko lyhyt- tai pitkävaikutteisia tuotetyypeiltään. Kuinka paljon melatoniinia voi ottaa, riippuu pitkälti siitä kumpaa vahvuutta käytät. Pitkävaikutteinen melatoniini on saatavilla vain lääkärin reseptillä.

Kuinka paljon melatoniinia voi ottaa?

Melatoniinin annostus riippuu monesta tekijästä. Tämän hormonin tehokkuuteen voi vaikuttaa henkilökohtainen herkkyys sekä muiden lääkkeiden käyttö. Yleisesti ottaen melatoniinin annoskoko vaihtelee 0,1-10 milligramman välillä. Yli 10 milligramman annostuksen ei ole tutkitusti näytetty antavan lisätehoja.

Se, kuinka paljon melatoniinia voi ottaa, riippuu paljolti tarpeistasi ja herkkyydestäsi tälle hormonille. Lyhytvaikutteista melatoniinilisää on saatavilla 1-6 milligramman vahvuisena. Se tulee nauttia noin 1-1,5 tuntia ennen nukahtamista.

Katso valitsemastasi valmisteesta suositukset, kuinka paljon melatoniini voi ottaa ja noudata aina ohjeita. Yleensä on hyvä aloittaa vähimmäismäärällä ja kokeilla muutamaan viikon ajan sen vaikutusta. Tarvittaessa voit lisätä melatoniinin annostusta.

Vakavampiin unihäiriöihin on saatavilla pitkävaikutteisia melatoniinilisiä, jotka ovat reseptilääkkeitä. Tämän melatoniinin annoskoko on 2 milligrammasta ylöspäin ja se tulee ottaa 1-2 tuntia ennen nukahtamista.

Entä lapset?

Melatoniini on hyvin turvallinen ravintolisä, jota lapsetkin voivat käyttää. Melatoniinin annostus lapsilla on huomattavasti pienempi. Yleisten suositusten mukaan noin 0,5-5 milligrammaa on määrä, kuinka paljon melatoniinia voi ottaa lapsena ilman sivuvaikutuksia. Lapsen ja nuoren melatoniinilisän käytöstä tulee aina keskustella lääkärin kanssa.

Mitä jos otat liikaa melatoniinia?

Melatoniini on turvallinen hormoni, eikä sillä juuri ole haittavaikutuksia. Melatoniinin oikea käyttö on kuitenkin tärkeää, jotta saat siitä kaikki hyödyt irti. Kuinka paljon melatoniinia voi ottaa riippuu paljon herkkyydestäsi tälle hormonille.

Mikäli melatoniini annoskoko on tarpeillesi liian suuri tai otat sitä vahingossa liikaa, ei sinun tarvitse huolestua. Melatoniinin yliannostus on hyvin hankalaa, eikä siitä aiheudu yleensä mitään vakavia oireita. Liian suuri määrä melatoniinia johtaa yleensä unirytmin sekaantumiseen, sekä väsyneeseen ja tukkoiseen oloon valveilla ollessa heti seuraavina päivinä. Tämän lisäksi on mahdollista kärsiä seuraavista oireista:

  • Pahoinvointi ja heikotus
  • Päänsärky
  • Ärtyisyys ja ahdistus
  • Ripuli
  • Nivelkivut

Jotta vältyt ongelmilta, seuraa aina melatoniinilisän mukana tulleita ohjeita siitä, kuinka paljon melatoniinia voi ottaa. Varsinkin lasten ei tulisi koskaan ylittää suositeltua annoskokoa.

Yllä olevien oireiden tulisi normaalisti hävitä muutaman tunnin tai päivän sisällä. Mikäli näin ei tapahdu, ota yhteyttä lääkäriin. Lääkäriin tulee myös olla yhteydessä heti, mikäli koet hengenahdistusta tai rintakipuja.

Määrän, kuinka paljon melatoniinia voi ottaa, löydät parhaiten aloittamalla vähimmäismäärillä ja lisäämällä annoskokoa myöhemmin. Muista, että melatoniinin vaikutus voi heikentyä jatkuvassa käytössä.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa