Melatoniini annostus – 5 useimmin kysyttyä kysymystä

Melatoniini on ollut yksi viime vuosien puhutuimmista tuotteista. Melatoniini korvaa yhä useammin nukahtamislääkkeet ja on suosittu myös kaukomatkaajien keskuudessa. Melatoniinin käyttöön liittyy kuitenkin monta usein kysyttyä kysymystä, joihin vastaus on monelle edelleen hämärän peitossa. Jos sinuakin siis mietityttää, kenelle melatoniini sopii, mikä on oikeaoppinen melatoniini annostus, tai milloin melatoniinia tulisi ottaa, lue seuraavat viisi kohtaa tarkkaan.

Mitä melatoniini on?

Melatoniini on hormoni, jota elimistömme tuottaa yöllä pimeän aikaan. Tästä syystä melatoniinia voidaan kutsua myös yö-, pimeän- tai unihormoniksi. Joskus elimistömme melatoniinin tuotanto ei ole riittävää, tai sen tuotantoa tulee auttaa esimerkiksi aikaerorasituksen vuoksi.

Melatoniinia on olemassa myös siis tietenkin melatoniinilisien muodossa. Melatoniinilisät tarkoittavat ainesosiltaan luonnollisia tuotteita, jotka auttavat nukahtamaan nopeammin ja helpommin. Melatoniinilisät muun muassa lisäävät melatoniinin määrää kehossa, jolloin nukahtaminen helpottuu.

Melatoniini

Sopiiko melatoniini minulle?

Yksi kysytyimmistä kysymyksistä melatoniinivalmisteiden suhteen on, kenelle lisäravinteet oikein sopivat? Vastaus tähän on hyvin monipuolinen, sillä melatoniinivalmisteita käyttävät yhä useammin kaikki nuorisosta vanhempaan ikäluokkaan saakka. Melatoniinia käytetään myös moniin eri tarkoituksiin.

Melatoniini sopii juuri sinulle, jos

  • toivot helpotusta nukahtamisongelmiin
  • kärsit aikaerorasituksesta tai
  • teet vuorotyötä ja unirytmisi on sekava.

Muistathan kuitenkin, että jos olet alle 18-vuotias, melatoniinin aloittaminen tulee aina konsultoida lääkärillä. Aina on myös äärimmäisen tärkeää noudattaa tarkkaan melatoniinin annostus- ja käyttöohjeita. Älä koskaan ota melatoniinia enemmän, kuin mitä lääkäri on määrännyt tai pakkausohje neuvoo ottamaan.

Milloin melatoniinia tulisi ottaa?

Jos tiedät jo, että melatoniini voisi olla ratkaisu juuri sinun ongelmaasi, on aika miettiä milloin melatoniinilisä tulisi nauttia. Se, milloin melatoniinia tulisi ottaa, riippuu pääasiassa lisäravinteen käyttötarkoituksesta.

Nukahtamisongelmista säännöllisesti kärsiville melatoniini voi sopia jopa päivittäiseen käyttöön pidemmäksikin aikaa. Aikaerorasituksen hoitoon melatoniinilisää tulisi puolestaan ottaa noin 2-5 päivän ajan, kunnes elimistö on tottunut aikavyöhykkeen muutokseen.

Melatoniinilisän ottoajankohta tulisi aina sijoittua illan ja hämärän aikaan. Melatoniinin tarkoitus on ylläpitää ihmisen normaalia vuorokausirytmiä, minkä vuoksi hormonia erittyy vain pimeällä. Älä siis koskaan ota melatoniinia päiväaikaan, vaan illalla noin 60-90 minuuttia ennen nukkumaan käyntiä.

Melatoniini annostus – Kuinka paljon melatoniinia tulisi käyttää?

Ja vihdoinkin, kysymyksistä kysytyin; mikä melatoniini annostus on juuri se oikeaoppisin? Tähänkin vastaus on monimuotoinen, sillä melatoniinivalmisteita on olemassa useita erilaisia. Melatoniinia löytyy sekä lyhytvaikutteista (0,03-2mg valmisteet), että pitkävaikutteista (yli 3mg melatoniinilisät).

Pitkävaikutteinen melatoniini on saatavilla vain reseptillä, ja tällöin lääkäri myös määrittää annostuksen. Lyhytvaikutteinen melatoniini puolestaan on saatavilla kätevästi ilman reseptiä. Lyhytvaikutteisen melatoniinin vahvuus on miedompi kuin pitkävaikutteisen, mutta sen vaikutusaika riittää silti erinomaisesti helppoon nukahtamiseen. Tavallisin melatoniini annostus on 1,5-2mg illalla noin tunti ennen nukkumaanmenoa.

Mistä melatoniinia voi ostaa?

Koska melatoniini on luonnollisesti elimistössä erittyvä hormoni, ei sitä myöskään 2mg saakka luokitella lääkkeeksi. Pitkävaikutteinen melatoniini (yli 2mg valmisteet) puolestaan lasketaan lääkkeiksi, ja niiden hankkiminen onnistuu ainoastaan lääkärin määräämän reseptin avulla.

Lyhytvaikutteinen melatoniini on kätevimmin saatavilla ilman reseptiä esimerkiksi luontaistuotekaupoista. Melatoniinilisien ostaminen on mahdollista helposti myös internetistä, josta tuote toimitetaan parhaimmillaan jopa suoraan kotiovelle asti.

Melatoniinivalmiste

Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa