Melatoniini annostus – 5 useimmin kysyttyä kysymystä

Melatoniini on ollut yksi viime vuosien puhutuimmista tuotteista. Melatoniini korvaa yhä useammin nukahtamislääkkeet ja on suosittu myös kaukomatkaajien keskuudessa. Melatoniinin käyttöön liittyy kuitenkin monta usein kysyttyä kysymystä, joihin vastaus on monelle edelleen hämärän peitossa. Jos sinuakin siis mietityttää, kenelle melatoniini sopii, mikä on oikeaoppinen melatoniini annostus, tai milloin melatoniinia tulisi ottaa, lue seuraavat viisi kohtaa tarkkaan.

Mitä melatoniini on?

Melatoniini on hormoni, jota elimistömme tuottaa yöllä pimeän aikaan. Tästä syystä melatoniinia voidaan kutsua myös yö-, pimeän- tai unihormoniksi. Joskus elimistömme melatoniinin tuotanto ei ole riittävää, tai sen tuotantoa tulee auttaa esimerkiksi aikaerorasituksen vuoksi.

Melatoniinia on olemassa myös siis tietenkin melatoniinilisien muodossa. Melatoniinilisät tarkoittavat ainesosiltaan luonnollisia tuotteita, jotka auttavat nukahtamaan nopeammin ja helpommin. Melatoniinilisät muun muassa lisäävät melatoniinin määrää kehossa, jolloin nukahtaminen helpottuu.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Calmixin
  • Calmixin
    Calmixin sisältää humalakasvia, jolla voi olla rauhoittava ja hyvää unta edistävä vaikutus.
    Lunasta -50% tarjous!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Sopiiko melatoniini minulle?

Yksi kysytyimmistä kysymyksistä melatoniinivalmisteiden suhteen on, kenelle lisäravinteet oikein sopivat? Vastaus tähän on hyvin monipuolinen, sillä melatoniinivalmisteita käyttävät yhä useammin kaikki nuorisosta vanhempaan ikäluokkaan saakka. Melatoniinia käytetään myös moniin eri tarkoituksiin.

Melatoniini sopii juuri sinulle, jos

  • toivot helpotusta nukahtamisongelmiin
  • kärsit aikaerorasituksesta tai
  • teet vuorotyötä ja unirytmisi on sekava.

Muistathan kuitenkin, että jos olet alle 18-vuotias, melatoniinin aloittaminen tulee aina konsultoida lääkärillä. Aina on myös äärimmäisen tärkeää noudattaa tarkkaan melatoniinin annostus- ja käyttöohjeita. Älä koskaan ota melatoniinia enemmän, kuin mitä lääkäri on määrännyt tai pakkausohje neuvoo ottamaan.

Milloin melatoniinia tulisi ottaa?

Jos tiedät jo, että melatoniini voisi olla ratkaisu juuri sinun ongelmaasi, on aika miettiä milloin melatoniinilisä tulisi nauttia. Se, milloin melatoniinia tulisi ottaa, riippuu pääasiassa lisäravinteen käyttötarkoituksesta.

Nukahtamisongelmista säännöllisesti kärsiville melatoniini voi sopia jopa päivittäiseen käyttöön pidemmäksikin aikaa. Aikaerorasituksen hoitoon melatoniinilisää tulisi puolestaan ottaa noin 2-5 päivän ajan, kunnes elimistö on tottunut aikavyöhykkeen muutokseen.

Melatoniinilisän ottoajankohta tulisi aina sijoittua illan ja hämärän aikaan. Melatoniinin tarkoitus on ylläpitää ihmisen normaalia vuorokausirytmiä, minkä vuoksi hormonia erittyy vain pimeällä. Älä siis koskaan ota melatoniinia päiväaikaan, vaan illalla noin 60-90 minuuttia ennen nukkumaan käyntiä.

Melatoniini annostus – Kuinka paljon melatoniinia tulisi käyttää?

Ja vihdoinkin, kysymyksistä kysytyin; mikä melatoniini annostus on juuri se oikeaoppisin? Tähänkin vastaus on monimuotoinen, sillä melatoniinivalmisteita on olemassa useita erilaisia. Melatoniinia löytyy sekä lyhytvaikutteista (0,03-2mg valmisteet), että pitkävaikutteista (yli 3mg melatoniinilisät).

Pitkävaikutteinen melatoniini on saatavilla vain reseptillä, ja tällöin lääkäri myös määrittää annostuksen. Lyhytvaikutteinen melatoniini puolestaan on saatavilla kätevästi ilman reseptiä. Lyhytvaikutteisen melatoniinin vahvuus on miedompi kuin pitkävaikutteisen, mutta sen vaikutusaika riittää silti erinomaisesti helppoon nukahtamiseen. Tavallisin melatoniini annostus on 1,5-2mg illalla noin tunti ennen nukkumaanmenoa.

Mistä melatoniinia voi ostaa?

Koska melatoniini on luonnollisesti elimistössä erittyvä hormoni, ei sitä myöskään 2mg saakka luokitella lääkkeeksi. Pitkävaikutteinen melatoniini (yli 2mg valmisteet) puolestaan lasketaan lääkkeiksi, ja niiden hankkiminen onnistuu ainoastaan lääkärin määräämän reseptin avulla.

Lyhytvaikutteinen melatoniini on kätevimmin saatavilla ilman reseptiä esimerkiksi luontaistuotekaupoista. Melatoniinilisien ostaminen on mahdollista helposti myös internetistä, josta tuote toimitetaan parhaimmillaan jopa suoraan kotiovelle asti.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa