Melatoniini maksimiannostus – älä ylitä suositeltua annosta

Ilman melatoniinia yömme olisivat unettomia. Melatoniinin tuotanto on elimistömme luonnollinen toiminto, joka ei aina kuitenkaan unensaantiin riitä. Tästä syystä on kehitetty melatoniinilisiä. Melatoniinilisät sopivat lähes kaikille, mutta melatoniini maksimiannostus on hyvä selvittää ennen käytön aloittamista.

Melatoniini

Melatoniini on unihormoni. Joskus melatoniinin luonnollinen tuotanto voi erinäisistä syistä häiriintyä ja tarvitaan melatoniinilisiä. Melatoniinilisät ovat luontaistuotteita, jotka lisäävät melatoniinin luonnollista tuotantoa.

Melatoniinilisät ovat uni- ja nukahtamislääkkeitä parempi vaihtoehto uniongelmien hoitoon. Melatoniinilisiä voivat syödä kaikenikäiset aikuiset, mutta joissain tapauksissa melatoniinilisän käyttöä voidaan suositella myös lapsille. Melatoniinilisien luonnolliset ainesosat takaavat vähäisten haittavaikutusten riskin, mutta suositeltu melatoniini maksimi annos on kuitenkin hyvä tietää.

Melatoniini annostus aikuiset

Aikuisille on olemassa sekä lyhyt- että pitkävaikutteisia melatoniinilisiä. Melatoniinilisien annostus vaihtelee jopa vain 0,5 milligrammasta maksimissaan 10 milligrammaan. Lyhytvaikutteiset melatoniinilisät ovat maksimissaan 2 milligramman ja pitkävaikutteiset aina yli 2 milligramman tabletteja.

Suositeltu melatoniini annostus aikuiset:

  • Alkaen 0,5 milligrammasta unettomuuden hoitoon
  • Alkaen 0,5 milligrammasta aikaerorasituksen hoitoon

Suurenna annostusta hiljalleen, jos:

  • Melatoniinilisä ei vaikuta riittävästi
  • Lääkärisi sitä suosittelee
  • Tiedät itsellesi sopivan annostuksen, mutta et ole hetkeen käyttänyt melatoniinilisää

Melatoniinin käyttö kannattaa aina aloittaa lyhytvaikutteisesta melatoniinilisästä. Tämä monille riittääkin aivan kokonaisuudessaan, eikä voimakkaampia vaihtoehtoja edes tarvita. Melatoniinivalmisteen tunnistaa lyhytvaikutteiseksi muun muassa sen reseptivapaudesta.

Melatoniini annostus lapset

Lapsille melatoniinin käyttöä ei suositella yhtä herkästi kuin aikuisille. Ajoittain vaikeiden unihäiriöiden hoitoon melatoniinilisät voivat kuitenkin olla oikea apu. Lasten melatoniiniannostus on huomattavasti pienempi kuin aikuisten ja yleensä lapsilla käytetään etenkin lyhytvaikutteista melatoniinilisää.

Suositeltu melatoniini annostus lapset:
– Alkaen 0,1 milligrammasta unettomuuden hoitoon

Suurenna annosta hiljalleen, jos
– Minimiannos ei vaikuta toivotulla tavalla
– Lääkäri sitä suosittelee.

Melatoniini maksimiannostus

Vaikka melatoniinilisät ovat luontaistuotteita, on melatoniinin enimmäisannos oltava tiedossa ennen tuotteen käyttöä. Melatoniini maksimiannostus on määritetty siitä syystä, että liiallisina määrinä melatoniini voi aiheuttaa joitakin yliannostusoireita.

Melatoniinin maksimiannostus vaihtelee henkilöittäin. Suuri merkitys on erityisesti sillä, mihin melatoniinia käytetään. Aikaerorasituksen helpottaminen ja todelliset uniongelmat molemmat sisältävät oman suositellun maksimiannoksensa.

Aikaerorasituksen hoidossa aivan ehdottomana maksimiannoksena suositellaan pitämään 8 milligrammaa melatoniinia. Unettomuuden ja muiden uniongelmien hoidossa melatoniinin maksimiannostus on jopa 10 milligrammaa.

Yleisimmät melatoniinin suositellut määrät vaihtelevat kuitenkin 0,5 milligramman ja 3 milligramman välillä. Jokaiseen yli 3 milligramman määrän ylittävään annostukseen tulee hiljalleen totutella. On myös huomioitava, että ehdottomat maksimiannokset voivat vaihdella yksilöllisesti. Useimmille kuitenkin sopii miedommat lyhytvaikutteiset melatoniinilisät.

Yliannostuksen oireet

Melatoniinilisät ovat turvallisin tapa uniongelmien hoitoon, mutta joskus melatoniini maksimiannostus voi olla toisille henkilöille liikaa. Tällöin voi ilmaantua erinäisiä yliannostuksen oireita.

Vähennä melatoniinin annostustasi, jos huomaat:

  • Huonovointisuutta
  • Päänsärkyä
  • Huimausta
  • Hermostuneisuutta ja/tai
  • Ärtyneisyyttä

Melatoniinin käytön suhteen tulisi myös muistaa, että sen kanssa yhtä aikaa nautittavaksi eivät sovi kofeiinipitoiset juomat. Haittavaikutuksien sijaan kofeiinipitoiset juomat kumoavat melatoniinin tehon. Toisin kuin unilääkkeet, riippuvuutta melatoniini ei aiheuta.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa