Melatoniini – Käpyrauhasessa erittyvä unihormoni

Melatoniini on hormoni, jota aivoissa sijaitseva käpyrauhanen erittää. Se säätelee ihmisen nukahtamista ja heräämistä. Sen tärkein tehtävä on aloittaa rauhallinen ja tasainen nukahtamisprosessi ja varmistaa, että uni jatkuu tasaisena koko yön.

Melatoniinia käytetään tavallisesti ravintolisänä unettomuuden hoidossa. Melatoniini on luonnollinen apu, joka toimii parhaiten illalla hämärän aikaan nautittuna. Lyhytvaikutteinen melatoniini on lisäksi reseptivapaa, minkä vuoksi sitä on kenen tahansa helppo kokeilla.

Mitä melatoniini tekee?

Melatoniini kaavaMelatoniini on hienommalta nimeltään N-asetyyli-5-metoksitryptamiin, jota keho alkaa erittämään pimeässä. Aivojen pienessä käpyrauhasessa erittyvä ja vapautuva hormoni varmistaa sen, että nukkumaan mentäessä uni tulee helposti sekä sen, että yöunien jälkeen herääminen sujuu luonnollisesti.

Melatoniinireseptoreita on todettu olevan esimerkiksi munuaisissa, silmänpohjissa sekä iholla. Nämä kaikki voivat vaikuttaa yksilöllisesti siihen, miten jokaisella melatoniinia erittyy. Melatoniinin normaali eritys on välttämättömyys riittävän unensaamiseksi.

Melatoniinin eritys

Melatoniini unihormoni pitää huolen, että saamme unen päästä kiinni ja nukumme hyvin. Melatoniinin eritys liittyy suoraan aivojemme käpyrauhasen toimintaan. Käpyrauhanen on aktiivinen ainoastaan pimeän aikaan, minkä vuoksi myös melatoniinin tuotanto on vilkkainta illalla ja yöllä.

Kun melatoniinia alkaa erittyä vereemme, melatoniinitasomme nousevat. Tämä selittää, miksi olomme alkaa tuntua uneliaalta. Tavallisesti melatoniinin määrä veressä säilyy tarpeeksi korkealla läpi yön laadukkaan unen takaamiseksi. Melatoniinin eritys kuitenkin vaihtelee yksilöittäin.

Joillain melatoniinin eritys saattaa kärsiä esimerkiksi stressin tai muun vastaavan takia, jolloin nukahtamisesta tulee vaikeampaa. Yksi suurimmista nukahtamishankaluuksien aiheuttajista on vuorotyö. Nukahtamis- ja uniongelmien kohdatessa usein turvaudutaankin luonnolliseen melatoniinilisään.

Melatoniinilisä

Melatoniinia saa ilman reseptiä, sillä se on luonnollinen ravintolisä. Melatoniinia erittyy luontaisesti kehossa, joten sitä ei tiettyyn määrään asti lasketa lääkeaineeksi. Melatoniinia on lyhyt- sekä pitkävaikutteista, joista pitkävaikutteinen vaatii lääkäriltä reseptin, ja sitä on mahdollista ostaa vain apteekeista.

Lyhytvaikutteista melatoniinia on kuitenkin mahdollista ostaa monista luontaistuotekaupoista sekä netistä.

Melatoniinivalmisteiden laatu ja vahvuus vaihtelee tuotteittain, ja siksi onkin tärkeää valita paras mahdollista melatoniinilisä sinulle.

Melatoniini on täysin turvallinen ja luonnollinen apu parempaan uneen. Jos kärsit vähäisistäkin nukahtamis- tai univaikeuksista, niin melatoniinin kokeilu on erittäin suositeltavaa. Pitkään jatkuneet univaikeudet saattavat aiheuttaa paljon muita ongelmia, jonka takia unettomuus on syytä hoitaa kuntoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Melatoniini saantisuositus

Melatoniinilisiä on eri vahvuisia, joista vahvimmat 3mg:sta saa vain reseptillä. Lyhytvaikutteisten melatoniinilisien määrä vaihtelee 0,5mg – 2mg välillä. Pitkävaikutteisiksi melatoniinilisiksi kutsutut lisäravinteet ovat aina yli 2mg vahvuisia ja niiden aloittaminen vaatii lääkärissä käynnin.

Melatoniinivalmiste tulee ottaa noin puolituntia – tunti ennen kuin menet nukkumaan. Tällöin varmistetaan se, että valmiste alkaa vaikuttaa juuri oikeaan aikaan. Useimmille uniongelmista kärsiville lyhytvaikutteinen 1.5mg melatoniinilisä on ollut riittävä apua unettomuuden hoitoon.

Melatoniini haittavaikutukset

Melatoniinilla ei ole todettu olevan mitään merkittäviä haittavaikutuksia, kuten monella vahvalla nukahtamislääkkeellä. Melatoniini reagoi yksilöllisesti jokaisella, joten kokemukset voivat vaihdella. Saantisuosituksia ja rajoja noudattamalla on kuitenkin hyvin harvinaista, että melatoniini aiheuttaisi joitain haittavaikutuksia. Melatoniini suojaa elimistö unen aikana.

Niin kuin missä tahansa muussa ravintolisässä, niin liikaa nautittuna myös melatoniini voi aiheuttaa joitain oireita, kuten pahoinvointia, mielialan vaihteluita ja päänsärkyä. Tästä syystä on tärkeä muistaa noudattaa pakkauksissa määrättyjä annostuksia sekä saantisuosituksia. Toisin kuin unilääkkeet, melatoniini ei aiheuta riippuvuutta.

Melatoniini ja alkoholi

Melatoniini on unihormoni, mutta se tarkoittaa myös ravintolisää. Melatoniini on luonnollinen apu unettomuuden hoitoon, mutta sitä ei silti tulisi nauttia yhdessä alkoholin kanssa. Alkoholin ja melatoniinin yhteisvaikutus voi johtaa ei-toivottuihin terveysvaikutuksiin.

Melatoniini aiheuttaa harvoin sivuvaikutuksia, kun taas alkoholi on elimistölle hyvinkin haitallinen aine. Alkoholi on etenkin maksalle haitallinen aine ja maksan toiminta voikin häiriintyä entisestään, jos yhtälöön lisätään melatoniinivalmiste. Jos melatoniinia nautitaan alkoholin kanssa yhtä aikaa, voi myös ilmaantua oireita kuten:

  • Punoitusta
  • Turvotusta
  • Kylmänväristyksiä
  • Hengitysvaikeuksia ja jopa
  • Pyörtyilyä

Myös psyykkisiä oireita kuten ärtyneisyyttä ja sekavuutta on havaittu alkoholin ja melatoniinin yhteiskäytön seurauksena. Jos siis haluat eroon uniongelmista, jätä alkoholi väliin ja nauti ainoastaan turvallinen melatoniini ravintolisä.

Unettomuuden hoito melatoniinilla

UnettomuusMelatoniini on yksi parhaimmista ja tehokkaimmista tavoista hoitaa unettomuus. Pitkään jatkunut unettomuus voi tuoda mukanaan liudan muita vakavampiakin ongelmia. Tästä syystä on tärkeää, että myös uniongelmat otetaan vakavasti ja ne hoidetaan kuntoon ajoissa.

Unettomuus on Suomessa erittäin yleistä. Kiireellinen elämäntyyli, huono unirytmi ja epäsäännölliset nukkumaanmenoajat saattavat aiheuttaa unettomuutta, joka piinaa iltaisin. Unettomuus voi aiheuttaa migreeniä, lisätä stressiä sekä altistaa myös ylipainoon. Unettomuus pitää sisällään siis myös muitakin kuin nukahtamisongelmia. Melatoniinin avulla on hyvä hoitaa unettomuus kuntoon.

Melatoniini sopii kaikille

Yleisesti ottaen, melatoniini sopii kaikille ja myös lähes kaikenikäisille. Melatoniinia käyttävät eniten työelämässä olevat aikuiset, vanhempi väestö, mutta myös joissain tilanteissa lasten nukahtamisongelmissa turvaudutaan melatoniinilisään. Melatoniinin käyttö sopii erityisesti henkilöille:

  • Joilla on vuorotyö eli epäsäännöllinen unirytmi
  • Jotka painivat stressin kanssa
  • Jotka matkustavat ja kärsivät jetlagista paljon
  • Joille muuten vain unensaanti tuottaa ongelmia

Melatoniini sopii sekä pitempiaikaiseen käyttöön että satunnaiseksi avuksi nukahtamiseen. Aikuiset voivat käyttää lyhytvaikutteista melatoniinilisää ilman lääkärissä käyntiä. Lapsien kohdalla lääkärin konsultoiminen on aina suositeltavaa ennen melatoniinilisien aloittamista.

Mistä ostaa melatoniinia?

Kuten jo mainittu, niin melatoniinia saa monesta luontaistuotekaupasta, apteekista sekä netistä. Kaikki melatoniinilisät eivät ole yhtä laadukkaita ja tehokkaita, joten kannattaa harkita mitä ostaa ja mistä. Myös hinnat vaihtelevat paljon, joten oikean tuotteen ostamisella saatat säästää useita euroja. Tältä sivulta löydät yhden Suomen suosituimman melatoniinilisän.

Terveellinen Elämä sivusto voi suositella VitaeLife:n kehittämää melatoniinivalmistetta, jota tuhannet suomalaiset käyttävät. Melaton+ nimellä kulkeva valmiste on yksi laadukkaimmista ja vahvimmista melatoniinilisistä, joita saa ilman reseptiä.

Lyhyt- vai pitkävaikutteinen melatoniinilisä?

Melatoniinilisiä on olemassa lyhyt- ja pitkävaikutteisena. Näiden kahden ravintolisän ero piilee sekä tuotteiden saatavuudessa, että reseptivapaudessa.

Lyhytvaikutteinen melatoniinilisä:

  • Mielletään luonnontuotteeksi
  • On reseptivapaa
  • Helppo tilata esimerkiksi verkosta
  • Vaikuttaa nopeasti
  • Auttaa nukahtamaan helpommin

Pitkävaikutteinen melatoniinilisä:

  • Mielletään lääkeaineeksi
  • Vaatii reseptin
  • Saatavilla vain apteekista
  • Vaikuttaa nopeasti
  • Helpottaa nukahtamista

Se kumpi omiin tarpeisiin sopii paremmin, on hyvin yksilöllistä. Jos melatoniinia haluaa kokeilla satunnaisiin unihankaluuksiin, on lyhytvaikutteinen melatoniinilisä erinomainen ja helppo vaihtoehto. Hankalammat univaikeudet voivat vaatia pitkävaikutteisen melatoniinilisän, mutta myös lääkärillä käynnin.

Unilääke ilman reseptiä

TOP5 vinkit melatoniinin vaikutuksen tehostamiseksi

1. Ota melatoniini 0,5-1 tunti ennen nukkumaanmenoa
2. Pidä huoli, että koko kodissasi ja erityisesti makuuhuoneessa on pimeää
3. Käy lämpimässä suihkussa tai kylvyssä, puhdas ja lämmin olo tuo unen paremmin
4. Älä tuijota tietokoneen, puhelimen, TV:n tai tabletin ruutua – tämä heikentää melatoniinin tuotantoa
5. Jos otat melatoniinia säännöllisesti, pyri ottamaan melatoniinilisä aina samaan aikaan.

Jaa tämä artikkeli:

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Me suomalaiset olemme kahvinjuojakansaa. Juomme noin 9,9 kiloa kahvia henkilöä kohti joka vuonna. Mutta onko kahvi hyväksi? Mitkä ovatkaan kahvin
Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Kiinteä vatsa kahdessa viikossa voi kuulostaa mahdottomalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kaikki riippuu hieman lähtökohdistasi ja siitä, oletko
Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista kehon hyvinvoinnin kannalta. Sen rooli on tärkeä aivan solutasolla asti, jolloin sinkin puute naisilla voi

Vastaa