Melatoniinin jatkuva käyttö – vaaratonta vai vaarallista?

Testosteroni on mieshormoni, estrogeeni naishormoni ja melatoniinia puolestaan kutsumme unihormoniksi. Melatoniinin jatkuva käyttö on yhä useammalla yleisempää ja yleisempää, mutta voiko se olla vaarallista? Melatoniinilisät ovat saaneet paljon huomiota ja olleet jo monien tutkimusten kohteena.

Melatoniini & uniongelmat

Elimistömme tuottaa luonnollisesti melatoniini hormonia. Melatoniinin tuotanto käynnistyy pimeän aikaan ja sen muodostumiseen pystyy itse vaikuttamaan. Joskus melatoniinin tuotanto vaatii kuitenkin apua, minkä vuoksi se on suosittu lisäravinne uniongelmista kärsivien keskuudessa.

Uniongelmia ei tulisi koskaan vähätellä. Hankaluudet nukahtaa, unirytmin heilahtelu ja vähäiseksi jääneet unet vaikuttavat kaikki vireystilaamme. Uni ei vaikuta kuitenkaan ainoastaan vireyteen, vaan kaikkeen aina kognitiivisesta toimintakyvystämme fyysiseen suorituskykyyn saakka.

Melatoniinilisät lisäävät melatoniinin tuotantoamme. Ne sopivat luonnollisten mekanismiensa vuoksi lähes kaikille ja toimivat tehokkaasti pieninäkin annoksina. Melatoniinilisien luonnollinen toimintamenetelmä takaa myös valmisteiden reseptivapauden 2 milligramman tabletteihin saakka.

Melatoniinin jatkuva käyttö – tutkimukset

Luontaistuotteet tai luontaisia toimintamenetelmiä käyttävät tuotteet kuten melatoniini eivät yleensä sisällä suuria haittavaikutuksia. Usein pitkäaikaisen käytön haittoja kuitenkin spekuloidaan. Myös melatoniinin jatkuva käyttö on ollut monien tutkimuksien kohteena.

Melatoniinin pitkäaikaiskäytön tutkimuksista pisimpään kestäneet ovat olleet tähän asti noin vuoden mittaisia. Tämä tarkoittaa tietenkin, että pitkäaikaisen jatkuvan käytön vuosikausia kestäneitä vaikutuksia ei ole vielä tutkittu laajemmin. Varmuudella pitkäaikaiskäytön vaikutuksista ei siis voida puhua.

Melatoniinin jatkuva käyttö ja sen mahdolliset positiiviset sekä negatiiviset vaikutukset ovat edelleen kysymysmerkki. Melatoniinin lyhyemmän aikavälin tutkimukset ovat kuitenkin huomanneet tutkittavilla henkilöillä todella harvoin haittavaikutuksia. Melatoniinin ei ole myöskään todettu esimerkiksi aiheuttavan riippuvuutta.

Melatoniinilisien & unilääkkeiden erot

Melatoniinilisät jaetaan lyhyt- ja pitkävaikutteisiin valmisteisiin. Lyhytvaikutteiset melatoniinilisät kuuluvat luontaistuotteisiin ja voimakkaammat pitkävaikutteiset melatoniinilisät lääkkeiden kategoriaan. Melatoniinin vaikutusajasta riippumatta, ne eroavat paljon unilääkkeistä.

Uniongelmista kärsivän tulisi ehdottomasti katsahtaa aina ensin melatoniinilisien suuntaan. Melatoniinilisien vaikutuksen teho on verrattavissa esimerkiksi nukahtamislääkkeiden tehoon, mutta ilman lääkkeiden haittavaikutuksia. Lyhytvaikutteiset melatoniinilisät eivät myöskään vaadi reseptiä.

Melatoniinilisien haittavaikutuksien lista on lyhyt ja haittavaikutukset harvinaisia. Unilääkkeiden haittavaikutuksien lista puolestaan on pitkä ja yleinen. Tämän lisäksi nukahtamis- ja unilääkkeet aiheuttavat helposti riippuvuutta, minkä vaaraa melatoniinilisillä puolestaan ei ole.

Kenelle melatoniinin jatkuva käyttö sopii?

Nukahtaminen voi ajoittain olla erinäisistä syistä hankalaa. Melatoniinin luonnollista tuotantoa voi häiritä esimerkiksi aikaerorasitus, unirytmin muuttuminen tai vuorotyö. Myös hankala elämäntilanne ja stressi hankaloittavat usein unensaantia.

Kun unen saaminen tuottaa hankaluuksia, kannattaa melatoniini ottaa nukahtamisen tueksi. Tarvittaessa melatoniinin käyttö päivittäin ei sekään ole ongelma, kun lisät eivät aiheuta riippuvuutta. Pitkäaikainen jatkuva käyttö on mahdollista omalla vastuulla, mutta tutkimukset eivät vielä ole pystyneet osoittamaan sen mahdollista vaarallisuutta tai vaarattomuutta.

Melatoniinin jatkuva käyttö voi sopia sinulle, jos:

  • Et halua pelätä riippuvuuden riskiä
  • Vuorotyö häiritsee unirytmisi säännöllisyyttä tai
  • Matkustelet paljon ja kärsit jatkuvasti aikaerorasituksesta.

Melatoniinin käyttö päivittäin on kuitenkin jokaisella oltava edelleen harkinnanalaista. Lyhyet jaksot ja satunnaiskäyttö sopivat kaikille nukahtamisvaikeuksista kärsiville. Pitkäaikainen käyttö vaatii edelleen tutkimuksia, minkä vuoksi sitä ei pystytä toistaiseksi suosittelemaan, mutta ei myöskään pyytämään välttämään.

Jaa tämä artikkeli:

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Me suomalaiset olemme kahvinjuojakansaa. Juomme noin 9,9 kiloa kahvia henkilöä kohti joka vuonna. Mutta onko kahvi hyväksi? Mitkä ovatkaan kahvin
Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Kiinteä vatsa kahdessa viikossa voi kuulostaa mahdottomalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kaikki riippuu hieman lähtökohdistasi ja siitä, oletko
Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista kehon hyvinvoinnin kannalta. Sen rooli on tärkeä aivan solutasolla asti, jolloin sinkin puute naisilla voi

Vastaa