Mikä on melatoniinin vaikutusaika – koska se kannattaa ottaa?

Melatoniini on ihmisen aivojen käpyrauhasessa muodostuva hormoni, joka vaikuttaa esimerkiksi unensaantiin. Melatoniinin erittymiseen vaikuttavat asiat kuten stressi ja alkoholin käyttö. Melatoniinin muodostumista edesauttavat luonnolliset melatoniinilisät, joita on mahdollista hankkia ilman reseptiä. Melatoniinin käyttöä suositellaan erityisesti jetlagista kärsiville tai vuorotyötä tekeville henkilöille unirytmin muuttamiseksi. Melatoniinilisiä on olemassa lyhyt- ja pitkävaikutteisia. Melatoniinin vaikutusaika riippuu siis käyttämästäsi tuotteesta.

Melatoniinin vaikutus

Melatoniinilla on ihmiselle monia mielenkiintoisia vaikutuksia. Melatoniini auttaa ihmistä nukahtamaan, parantaa vireystasoa, ja helpottaa jet lagista kärsivien henkilöiden oireita. Melatoniinin vaikutukset vaihtelevat hieman riippuen melatoniinivalmisteesta. Melatoniinilisiä on olemassa pitkävaikutteisia, sekä lyhytvaikutteisia. Pitkävaikutteiset, yli 2mg, melatoniini ravinnelisät vaativat lääkärin reseptin, mutta lyhytvaikutteisia saa ostaa apteekista tai internetistä ilman reseptiä huoletta. Pitkä- ja lyhytvaikutteisten melatoniinilisien ero näkyy pääasiassa ravintolisän vaikutusajassa.

Melatoniinin vaikutusaika

Melatoniinin vaikutusaikaNukahtamisvaikeuksia ja unirytmiä voi hoitaa melatoniinilla. Melatoniinilisät ovat suosittu tapa edesauttaa unensaantia, ja käytetyn melatoniinin vaikutusaika riippuu melatoniinilisän vahvuudesta. Pitkävaikutteinen melatoniini on tavallisesti yli 2mg vahvuinen, ja vaatii lääkärin määräämän reseptin. Internetistä on kuitenkin saatavilla jopa 1,5mg reseptiä vaatimatonta lyhytvaikutteista melatoniinia.

Tällaisen lyhytvaikutteisen melatoniinin vaikutusaika on lähes identtinen hieman voimakkaamman, reseptin vaativan, pitkävaikutteisen melatoniinin kanssa. Tavallisesti lyhytvaikutteinen melatoniini vaikuttaa jopa 30-60 minuutin kuluttua lisäravinteen ottamisesta. Eli ota tätä aika huomioon, kun menet nukkumaan. Näin varmistat optimaalisen ajan melatoniinin vapautumiselle siihen hetkeen, kun nukahdat. Pitkävaikutteisen melatoniinin vaikutusaika voi olla parhaimmillaan jopa useampi tunti.

Melatoniinin hyödyt

Melatoniinin hyödyt ihmisen elimistölle ovat kiistattomat. Melatoniini tunnetaan parhaiten yö- tai unihormonina, mutta sillä voi olla myös merkittävä vaikutus henkilön vireystilaan. Helppo nukahtaminen sekä riittävä unensaanti vaikuttavat jaksamiseen ja seuraavan päivän tarmoon. Usein esimerkiksi työuupumuksesta kärsivät henkilöt eivät nuku riittävästi, mikä johtaa entistä pahempaan uupumukseen ja stressiin.

Melatoniinin riittävä erittyminen pitää huolen unensaannista ja voi auttaa unirytmin korjaamisessa. Erityisesti sen on todettu auttavan epäsäännöllisen vuorokausirytmin omaavia vuorotyöläisiä, kun lyhytvaikutteisenkin melatoniinin vaikutusaika riittää mainiosti unenpäästä kiinnisaamiseen. Tuhannet vuorotyöläiset ovat löytäneet melatoniinista avun omiin uniongelmiin.

Melatoniinin haitat

Myös melatoniinin suhteen sopii sanonta ”kohtuu kaikessa”. Melatoniinilla ei ole todettu olevan samanlaisia haittavaikutuksia kuin esimerkiksi uni- tai nukahtamislääkkeillä, mutta täysin haitaton se ei ole. Melatoniinin käyttö päiväsaikaan tai autoimmuunisairaudesta kärsivälle henkilölle ei ole suositeltavaa. Päivällä valoisan aikaan melatoniini ei avusta nukahtamisessa, vaan voi aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita. Näitä tuotteita tulee käyttää juuri niin, kuin pakkausohjeissa on sanottu.

Autoimmuunisairaudesta kärsivän henkilön muutenkin vilkas immuunijärjestelmä voi aktivoitua melatoniinin vuoksi entisestään, ja pahentaa tällä tavoin sairauden oireita. Autoimmuunisairaudeton henkilö voi käyttää melatoniinivalmisteita kuitenkin huoletta annostusohjeiden mukaan illalla ennen nukkumaanmenoa.

Melatoniinilisät

Jos unirytmi on sekaisin esimerkiksi vaihtelevien työaikojen vuoksi, tai matkustamisen jälkeen jet lag vaivaa, ovat melatoniinilisät ratkaisu ongelmaan. Melatoniinilisät ovat luonnollinen tapa lisätä melatoniinia kehossa, ja ne täten auttavat nukahtamisprosessissa. Melatoniinilisät ovat nukahtamis- ja unilääkkeitä parempi vaihtoehto, sillä niillä ei ole riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta. Melatoniini lisäravinteita kannattaa kokeilla erityisesti, jos ongelmia ilmenee etenkin nukahtamisen suhteen tai vireystaso on päivisin alhainen.

Melatoniinin vaikutusaika riippuu siitä, onko kyseessä lyhyt- vai pitkävaikutteinen melatoniinilisä. Lyhytvaikutteiset melatoniinilisät ovat yksi parhaimmista vaihtoehdoista nukahtamisen avustamiseksi, sillä lyhytvaikutteista melatoniinia voi ostaa esimerkiksi netistä ilman reseptiä. Pitkävaikutteiseen tarvitsee aina lääkärin reseptin, sillä ne sisältävät suuremman määrän melatoniinia. Lyhytvaikutteinen melatoniini yleensä kuitenkin riittää ongelmien hoitamiseksi.

Kokeile melatoniinia, jos…

– Kärsit ajoittaisista nukahtamisvaikeuksista
– Haluat välttää tai helpottaa jet lagia
– Teet vuorotyötä
– Kärsit työuupumuksesta
– Vireystasosi on päivisin alhainen

Jaa tämä artikkeli:

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Me suomalaiset olemme kahvinjuojakansaa. Juomme noin 9,9 kiloa kahvia henkilöä kohti joka vuonna. Mutta onko kahvi hyväksi? Mitkä ovatkaan kahvin
Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Kiinteä vatsa kahdessa viikossa voi kuulostaa mahdottomalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kaikki riippuu hieman lähtökohdistasi ja siitä, oletko
Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista kehon hyvinvoinnin kannalta. Sen rooli on tärkeä aivan solutasolla asti, jolloin sinkin puute naisilla voi

Vastaa