Mitä tehdä kun ei saa unta? 9 luonnollista keinoa unensaantiin

Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet voivat vaikuttaa todella suuresti aivan tavalliseen arkielämään. Uniongelmiin tuleekin puuttua hyvissä ajoin. Olemassa on onneksi monia luonnollisia keinoja, jotka auttavat saamaan unta helpommin. Tässä artikkelissa vastaamme siis tärkeään kysymykseen: mitä tehdä kun ei saa unta?

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Sleep Guide
  • SleepGuide
    Kielen alle suihkautettava SleepGuide melatoniinisuihke auttaa nukahtamaan tehokkaasti.
    Katso tuotteen tiedot!
Circadin
  • Circadin
    Circadinia käytetään pääsääntöisesti hoitamaan yli 55-vuotiaiden unettomuutta.
    Hae resepti verkossa!

Mitä tehdä kun ei saa unta?

1. Säännöllinen unirytmi

Elimistön täytyy tuottaa melatoniinia, niin sanottua unihormonia, unensaamiseksi. Elimistön tulisi ymmärtää aloittaa melatoniinin tuotanto iltaisin nukkumaanmenon aikaan. Että melatoniinin tuotannon saa alkamaan oikeaan nukkumaanmenon aikaan, tulisi unirytmi pitää säännöllisenä.

2. Pysy positiivisena

Stressi on tavallisesti suurin syyllinen uniongelmiin. Nukkumaan käydessä stressiä aiheuttavat asiat tulisi kuitenkin työntää pois mielestä. Positiiviset ajatukset ja positiivisena pysyminen helpottavat unensaantia ja auttavat nukkumaan koko yön paremmin.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti unettomuuden hoitoon verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä

3. Lue tai kuuntele musiikkia

Mitä tehdä kun ei saa unta, ja mieli harhailee siellä täällä? Aina ajatuksia ei vain voi kääntää pois päältä, mutta ne voi onneksi ohjata muualle. Tällaisessa tilanteessa unettomuuden luonnollinen hoitokeino on esimerkiksi hyvä kirja, tai rauhoittava musiikki. Lukeminen alkaa tavallisesti väsyttää, kun taas musiikki sopii henkilöille, jotka eivät pidä täydessä hiljaisuudessa nukkumisesta.

4. Juo kuuma juoma

Kuuman juominen on melkeinpä kliseinen vinkki helpompaan uneen – mutta se toimii! Nauti siis kofeiiniton tee tai valmista mukillinen lämmintä kaakaota. Tällä tavoin lämpö virtaa koko kroppaan ja saa olon raukeaksi ja uniseksi.

5. Ota melatoniinilisä

Luonnollinen apu unettomuuden hoitoon on myös melatoniinilisä. Melatoniinilisä tehostaa luonnollista melatoniinin tuotantoa, eikä vaadi edes reseptiä. Melatoniinilisät eivät aiheuta riippuvuutta ja ovat siksi turvallinen, luonnollinen, tapa saada unta helpommin.

6. Tee inhokki kotiaskareesi

Usein sen inhokki kotiaskareen tekemisen sijaan tekisi mieli vain ottaa pienet päiväunet. Tätä kannattaa käyttää hyödyksi myös iltaisin! Jos et saa unta, nouse ylös ja ala suorittaa inhokki kotiaskarettasi. Usko pois, joskus pelkkä ajatus kotitöistä riittää siihen, että uni tuleekin vaivatta.

7. Hoida mieltä vaivaava asia pois tieltä

Kun mielessäsi pyörii jokin tietty asia, joka estää unensaannin, hoida se pois alta. Joskus positiiviset ajatukset ja muut konstit eivät riitä onnistuneeseen nukahtamiseen. Tällöin on parasta nousta ylös, hoitaa mieltä häiritsevät askareet tai asiat, ja yrittää sitten uudelleen. Uniaika voi jäädä lyhyeksi, mutta ainakin nukahtaminen helpottuu ja uni on laadukkaampaa.

8. Käytä unimaskia

Yllättävän usein ihmisten unettomuus johtuu liian valoisasta huoneesta. Unettomuuden selittää tässä yhteydessä se, että melatoniinin tuotanto aktivoituu pimeässä. Jos siis pimennysverhot eivät ole tarpeeksi, on unimaski varma keino blokata viimeisetkin valonlähteet ja nukkua yö häiriöttä.

9. Rauhoita mieli hengitysharjoituksella

4-7-8 hengitysharjoitus on vastaus siihen, mitä tehdä kun ei saa unta. Hengityksellä on mahdollisuus pienentää verenpainetta ja hidastaa sydämensykettä, joista molemmat olennaisesti vaikuttavat nukahtamiseen. 4-7-8 hengitysharjoitus on todettu tehokkaaksi rauhoittumistavaksi, joten kokeile jo sängyssä ollessa seuraavaa:

1. Hengitä sisään 4 sekuntia
2. Pidätä hengitystä 7 sekuntia
3. Hengitä ulos 8 sekunnin ajan

Harjoituksen kolme vaihetta tulee toistaa useamman kerran, mistä seuraa raukea, rentoutunut ja uneliaampi olo. Hyvää yötä!

Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Sleep Guide
  • SleepGuide
    Kielen alle suihkautettava SleepGuide melatoniinisuihke auttaa nukahtamaan tehokkaasti.
    Katso tuotteen tiedot!
Circadin
  • Circadin
    Circadinia käytetään pääsääntöisesti hoitamaan yli 55-vuotiaiden unettomuutta.
    Hae resepti verkossa!

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis on yksi suosituimmista erektiolääkkeistä. Alla kattava katsaus siihen kuinka lääke toimii, kenelle se soveltuu ja kuinka lääke on mahdollista
Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.
Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit