Onko sinulla nukahtamisvaikeuksia? – Nukahda nopeammin näillä 5 vinkillä

Nukahtamisvaikeudet ja erilaiset uniongelmat ovat varsin yleisiä, ja niistä on kärsinyt varmasti jokainen jossain määrin. Joillain nämä ongelmat ovat kuitenkin jatkuvia ja pitkäkestoisia, jolloin niistä saattaa muodostua varsinainen riesa, ja pahimmassa tapauksessa negatiivinen vaikutus terveyteen.

Uniongelmia on tietysti monenlaisia. Joillain on vaikeuksia nukahtaa, jotkut heräävät monta kertaa yössä ja toiset taas eivät tahdo oikein millään herätä aamuisin. Nämä kaikki ovat varmasti todella epämiellyttäviä ongelmia, joihin on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa itse.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Calmixin
  • Calmixin
    Calmixin sisältää humalakasvia, jolla voi olla rauhoittava ja hyvää unta edistävä vaikutus.
    Lunasta -50% tarjous!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Hoida nukahtamisvaikeudet näillä keinoilla

Nukahtamisvaikeuksien hoitaminen itse kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. On tärkeää, että siitä ei pääse syntymään pitkäkestoista kierrettä, joka alkaa sitten ennen pitkään jo vaikuttamaan terveyteen esimerkiksi stressiä aiheuttamalla. Monilla voi myös uniongelmista tulla päänsärkyä sekä migreeniä. Väsyneenä töiden sekä kaiken muunkin tekeminen vaikeutuu, sillä keskittymiskyky heikkenee. Tällöin altistuu myös helpommin työuupumukseen. Pitkään kestäneeseen väsymykseen alkaa elimistö pistämään vastaan, joka yleensä näkyy sillä, että tulet kipeäksi. Keho ilmoittaa itse, että tarvitsee lepoa.

On siis todella tärkeää, että otat ongelmat tosissaan, ja koitat löytää niihin apua. Tässä on muutamia vinkkejä, joilla saat unenpäästä helpommin kiinni.

Vältä kofeiinia

Kahvin juominen illalla on varma tapa varmistaa se, että et saa unta helposti. Kofeiini pitää aivot virkeinä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu entisestään. Vältä siis kahvin juomista illalla.

Meditointi

Rauhoittuminen ja meditointi ennen nukkumaanmenoa on erittäin suositeltavaa. Ota itsellesi 20-30 minuuttia omaa aikaa ennen sänkyyn menoa, ja koita saada ajatukset tyhjäksi. Arjen kiireessä menee varmasti pää kolmantena jalkana paikasta toiseen läpi päivän, niin on hyvä saada vauhti pysähtymään ennen kuin menet nukkumaan.

Elektroniikka pois

Tämä on nykyään myös yksi yleinen univaikeuksien aiheuttaja. Puhelimen tai tabletin sinisen valon on todettu häiritsevän juuri melatoniinin eritystä, jolloin myös nukahtaminen saattaa tulla vaikeammaksi. Tämä ei myöskään auta kehoa rentoutumaan ja pysähtymään nukkumaan mentäessä. Jätä siis kaikki elektroniikka pois sängystä.

Melatoniini

Melatoniini on erittäin tehokas apu unettomuuteen ja univaikeuksiin. Se on luonnollinen hormoni, jota elimistö erittää itse. Joillain tämä eritys saattaa olla vajaavaista esimerkiksi stressin vuoksi. Tällöin on hyvä kokeilla melatoniinilisää. Se on täysin luonnollinen ravintolisä, jota saat ilman reseptiä. Melatoniini nautitaan vähän ennen nukkumaan menoa, jolloin se alkaa vaikuttamaan sänkyyn mennessä. Se on yksi varmimmista ja tehokkaimmista tavoista hoitaa unettomuutta.

Hengitys

Myös hengitystekniikalla on mahdollista saada itsensä nukahtamaan helpommin. Kun olet sängyssä silmät kiinni, niin koita hengittää erityisen hitaasti ja rauhallisesti. Korostetut pitkät hengitykset sisään ja ulos saavat pulssia tasaantumaan ja kehoa rauhoittumaan. Tämä saattaa olla yllättävänkin tehokas keino.

Nukahtamisongelmat ovat todella inhottavia varsinkin silloin, jos ne jatkuvat pitkään. Jatkuva väsymys ei ole kenenkään mielestä mukavaa, ja se saattaa vaikuttaa esimerkiksi terveyteen, kuten edellä mainittu. Toivottavasti jostain näistä vinkeistä olisi apua uniongelmiisi.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa