Onko sinulla nukahtamisvaikeuksia? – Nukahda nopeammin näillä 5 vinkillä

Nukahtamisvaikeudet ja erilaiset uniongelmat ovat varsin yleisiä, ja niistä on kärsinyt varmasti jokainen jossain määrin. Joillain nämä ongelmat ovat kuitenkin jatkuvia ja pitkäkestoisia, jolloin niistä saattaa muodostua varsinainen riesa, ja pahimmassa tapauksessa negatiivinen vaikutus terveyteen.

Uniongelmia on tietysti monenlaisia. Joillain on vaikeuksia nukahtaa, jotkut heräävät monta kertaa yössä ja toiset taas eivät tahdo oikein millään herätä aamuisin. Nämä kaikki ovat varmasti todella epämiellyttäviä ongelmia, joihin on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa itse.

Melatoniinivalmiste

Hoida nukahtamisvaikeudet näillä keinoilla

Nukahtamisvaikeuksien hoitaminen itse kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. On tärkeää, että siitä ei pääse syntymään pitkäkestoista kierrettä, joka alkaa sitten ennen pitkään jo vaikuttamaan terveyteen esimerkiksi stressiä aiheuttamalla. Monilla voi myös uniongelmista tulla päänsärkyä sekä migreeniä. Väsyneenä töiden sekä kaiken muunkin tekeminen vaikeutuu, sillä keskittymiskyky heikkenee. Tällöin altistuu myös helpommin työuupumukseen. Pitkään kestäneeseen väsymykseen alkaa elimistö pistämään vastaan, joka yleensä näkyy sillä, että tulet kipeäksi. Keho ilmoittaa itse, että tarvitsee lepoa.

On siis todella tärkeää, että otat ongelmat tosissaan, ja koitat löytää niihin apua. Tässä on muutamia vinkkejä, joilla saat unenpäästä helpommin kiinni.

Vältä kofeiinia

Kahvin juominen illalla on varma tapa varmistaa se, että et saa unta helposti. Kofeiini pitää aivot virkeinä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu entisestään. Vältä siis kahvin juomista illalla.

Meditointi

Rauhoittuminen ja meditointi ennen nukkumaanmenoa on erittäin suositeltavaa. Ota itsellesi 20-30 minuuttia omaa aikaa ennen sänkyyn menoa, ja koita saada ajatukset tyhjäksi. Arjen kiireessä menee varmasti pää kolmantena jalkana paikasta toiseen läpi päivän, niin on hyvä saada vauhti pysähtymään ennen kuin menet nukkumaan.

Elektroniikka pois

Tämä on nykyään myös yksi yleinen univaikeuksien aiheuttaja. Puhelimen tai tabletin sinisen valon on todettu häiritsevän juuri melatoniinin eritystä, jolloin myös nukahtaminen saattaa tulla vaikeammaksi. Tämä ei myöskään auta kehoa rentoutumaan ja pysähtymään nukkumaan mentäessä. Jätä siis kaikki elektroniikka pois sängystä.

Melatoniini

Melatoniini on erittäin tehokas apu unettomuuteen ja univaikeuksiin. Se on luonnollinen hormoni, jota elimistö erittää itse. Joillain tämä eritys saattaa olla vajaavaista esimerkiksi stressin vuoksi. Tällöin on hyvä kokeilla melatoniinilisää. Se on täysin luonnollinen ravintolisä, jota saat ilman reseptiä. Melatoniini nautitaan vähän ennen nukkumaan menoa, jolloin se alkaa vaikuttamaan sänkyyn mennessä. Se on yksi varmimmista ja tehokkaimmista tavoista hoitaa unettomuutta.

Melatoniinivalmiste

Hengitys

Myös hengitystekniikalla on mahdollista saada itsensä nukahtamaan helpommin. Kun olet sängyssä silmät kiinni, niin koita hengittää erityisen hitaasti ja rauhallisesti. Korostetut pitkät hengitykset sisään ja ulos saavat pulssia tasaantumaan ja kehoa rauhoittumaan. Tämä saattaa olla yllättävänkin tehokas keino.

Nukahtamisongelmat ovat todella inhottavia varsinkin silloin, jos ne jatkuvat pitkään. Jatkuva väsymys ei ole kenenkään mielestä mukavaa, ja se saattaa vaikuttaa esimerkiksi terveyteen, kuten edellä mainittu. Toivottavasti jostain näistä vinkeistä olisi apua uniongelmiisi.

Jaa tämä artikkeli:

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden
Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Huulten alueen iho on herkintä ja se on usein ensimmäinen alue, johon rypyt iskevät. Niiden ilmaantuminen voi saada mielen matalaksi
Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Maailma on ravintolisiä pullollaan, mutta onko kollageeni ravintolisä yksi ylitse muiden? Kollageenia markkinoidaan ihon ihmeellisenä pelastuksena ja väite näyttäisi olevan

Vastaa