Pitkävaikutteinen melatoniini verrattuna lyhytvaikutteiseen

Melatoniini on yksi viimevuosien puhutuimmista aiheista mitä tulee unettomuuteen ja uneen ylipäätään. Melatoniini on ihmisille luonnollinen aine, jota jokaisen keho tuottaa aivojen käpyrauhasessa. Sitä alkaa erittyä pimeässä yöllä, ja se pitää huolen unenlaadusta sekä nukahtamisesta. Joillain ihmisillä tämä tuotanto saattaa olla erittäin vähäistä tai se on järkkynyt jostain syystä, kuten stressistä. Tällöin monet turvautuvat lyhytvaikutteiseen melatoniinilisään, jota voi ostaa ilman reseptiä. Pitkävaikutteinen melatoniini taas vaatii aina reseptin.

Melatoniinilisää löytyy siis kahdenlaista. On pitkä- ja lyhytvaikutteista, joista pitkävaikutteista ei saa ilman lääkärin määräämää reseptiä. Melatoniinilisä pitää huolen riittävästä melatoniinin saannista nukkumaan mentäessä, jolloin nukahtaminen käy helpommin ja univaikeudet minimoituvat.

Kokeile nyt 4kk melatoniinilisää – Rajoitettu Erä – Tilaajalahja!

Pitkävaikutteinen melatoniini

Pitkävaikutteinen melatoniiniPitkävaikutteinen melatoniini on vain lääkärin määräämällä reseptillä saatava luonnollinen unilääke. Normaalisti melatoniinin puolittumisaika elimistössä on varsin lyhyt, jolloin herääminen nukahtamisen jälkeen saattaa tapahtua herkästi. Pitkävaikutteinen melatoniini pitää huolen siitä, että puolittumisaika pitenee huomattavasti, jolloin nukahtamisen jälkeinen heräily ehkäistään mahdollisimman hyvin. Jos koet univaikeuksien olevan todella pahoja, ja olet kokeillut lyhytvaikutteista melatoniinia, niin silloin on hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Ensiksi on kuitenkin suositeltavaa kokeilla lyhytvaikutteisin melatoniinin vaikutusta.

Lyhytvaikutteinen melatoniini

Lyhytvaikutteista melatoniinia saa ilman reseptiä apteekista tai netistä tilattuna. Sen määrä on pienempi ja vaikutusaika lyhyempi, jolloin siihen ei tarvitse erikseen reseptiä. Lyhytvaikutteinen melatoniini otetaan noin puoli tuntia – tunti ennen nukkumaanmenoa, jolloin saadaan optimaalinen vaikutus alkamaan nukahtamisen yhteyteen. Pitkävaikutteinen melatoniini vaikuttaa pidempään yöllä, mutta usein ihmisille riittää jo lyhytvaikutteinen melatoniini auttamaan nukahtamis- sekä univaikeuksissa. Pitkävaikutteinen melatoniini ei siis eroa merkittävästi lyhytvaikutteisesta.

Pitkävaikutteista melatoniinia kannattaa siis harkita vain sen jälkeen, kun on ensin kokeillut lyhytvaikutteista melatoniinia. Se on luonnollisempi ja huolettomampi vaihtoehto aloittaa melatoniinin käyttö. Vaikka melatoniinilla onkin vaikea saada yliannostusta, niin on lyhytvaikutteinen silti miedompi ja turvallisempi melatoniinilisä.

Melatoniinin haittavaikutukset ja rajoitukset

Melatoniini on luonnollinen unilääke, jota saa ilman reseptiä, joten sillä ei ole todettu olevan haittavaikutuksia, kuten useimmilla kunnon unilääkkeillä. Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta, pahoinvointia tai aamutokkuraisuutta, jotka ovat useiden unilääkkeiden sivuoireita.

Melatoniinia kannattaa kokeilla ensimmäisenä unettomuuden hoitoon, ennen kuin kokeilee mitään muuta unilääkettä. Usein sen vaikutus on jo tarpeeksi riittävä yksinään. Melatoniinia tulee välttää, jos käytössäsi on jokin tai jotain muita unilääkkeitä tai –valmisteita.

Unilääkkeet ovat moninkertaisesti vaarallisempia kuin melatoniinilisät. Melatoniinilisän yliannostus johtaa usein pahoinvointiin, ja se ei aiheuta mitään sen vaarallisempaa, kun taas unilääkkeet voivat olla hengenvaarallisia yliannostettuna. Unilääkkeitä käyttää moni masentunut ihminen. Niitä otetaan tällöin usein yliannostus, ja yhdessä muiden lääkkeiden vaikutuksen kanssa, ne ovat johtaneet kuolemiin.

Melatoniinivalmisteet

Kuten jo aikaisemmin mainittu, niin melatoniinia saa Suomesta kahdenlaista, pitkä- ja lyhytvaikutteista. Pitkävaikutteinen melatoniini vaatii reseptin, kun taas lyhytvaikutteista melatoniinia saat ostettua ilman reseptiä. Melatoniinivalmisteita on monia erilaisia, joista Melaton+ on yksi suomalaisten suosimista valmisteista. Melaton+ on suomalaisen Vitaelife Pharma yrityksen kehittämä 1.5mg vahvuinen melatoniinivalmiste. Tätä valmistetta on mahdollista kokeilla ilmaiseksi ensimmäisen kuukauden ajan, jolloin pystyt huomaamaan onko melatoniinista apua univaikeuksiisi. Melaton Plus auttaa nukahtamaan nopeammin, heräämään virkeämmin ja varmistaa tasaisen unen läpi yön.

Melatoniinivalmistetta ei kannata lähteä tilaamaan ulkomailta, sillä niissä on rajoituksia. Jos liian vahva melatoniinilisä jää tullin haaviin, niin seurauksena voi olla lääkeainerikos ja monen sadan euron sakot. Jos haluat kokeilla univaikeuksiisi turvallista melatoniinilisää, niin voimme suositella kotimaista Melaton+ valmistetta, jonka pääset tilaamaan alta.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa