Unettomuuden haittavaikutukset näkyvät jokapäiväisessä elämässä

Unettomuus on hermoja raastava vaiva, joka voi yllättää kenet tahansa, milloin tahansa. Unettomuuden haittavaikutukset voivat olla kaikkea uupumuksesta sydänsairauksiin ja vaivan vakavuutta mitataan unettomuuden haitta-aste arvioimalla.

Koska unettomuus voi aiheuttaa jopa hengenvaarallisia sairauksia, on vaivan ennaltaehkäisy- ja hoitokeinot syytä olla tiedossa. Unettomuutta ennaltaehkäistä voi helpoilla elämäntapavalinnoilla, kun vaivaa taas puolestaan hoidetaan melatoniinivalmisteilla. Unettomuus todellisena vaivana on kuitenkin ensin osattava tunnistaa.

Unettomuus

Unettomuudesta puhutaan paljon, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Unettomuus käsitetään tilana, kun ihminen ei yrityksistä huolimatta onnistu saamaan unta. Unettomuudesta kärsivillä unensaanti on usein hankaloitunut, unta ei saada riittävästi ja uni voi olla katkonaista tai levotonta.

Unettomuus voi olla hetkellistä vain yhden yön kestävää tai pidempään, jopa vuosia, jatkuvaa. Lyhytaikainen unettomuus on täysin normaali asia, joka vaivaa jokaista jossain vaiheessa elämää. Pidempään jatkuva unettomuus puolestaan voi olla vakavakin vaiva, jonka haittavaikutukset voivat olla pahimmillaan kohtalokkaat.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Calmixin
  • Calmixin
    Calmixin sisältää humalakasvia, jolla voi olla rauhoittava ja hyvää unta edistävä vaikutus.
    Lunasta -50% tarjous!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Unettomuuden haittavaikutukset

Uni on tärkeää kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnillemme. Unettomuuden haittavaikutukset voivat pahimmillaan johtaa suuriin hankaluuksiin selviytyä jokapäiväisestä elämästä. Unettomuuden seuraukset eivät tulisi olla kevyesti otettava asia ja haittavaikutukset olisi jokaisen hyvä tunnistaa.

Unettomuuden haitat voivat olla sekä fyysisiä että henkisiä. Usein unettomuus näkyy ensin uupumuksena. Myöhemmin seuraukset voivat johtaa muistiongelmiin, seksuaalisen halukkuuden vähentymiseen, ahdistuneisuuteen ja aina masennukseen saakka.

Fyysiset unettomuuden haittavaikutukset voivat olla erilaisia unettomuudesta johtuvia sairauksia. Esimerkiksi astmakohtauksien riski voi lisääntyä, samoin kuin riski saada sydänsairaus. Yleisiä unettomuuden fyysisiä haittavaikutuksia ovat myös heikentynyt vastustuskyky ja lihominen.

Unettomuuden haitta-aste & haitta-asteen arvio

Että unettomuutta voitaisiin hoitaa ja unettomuuden haittavaikutuksia ehkäistä, on syytä tietää unettomuuden haitta-aste. Unettomuuden haitta-aste tarkoittaa sitä, kuinka vakavalla tasolla unettomuus on. Unettomuuden haitta-asteen arvio tehdään tavallisesti nopealla kyselyllä.

Unettomuuden haitta-asteet ovat yleensä lievä, kohtalainen tai vakava. Usein lievän tuloksen saatuaan unettomuudelle viitataan niin sanotusti kintaalla, mutta kaikenlainen unettomuus on aina hoidettava kuntoon. Unettomuuden hoito riippuu kuitenkin usein siitä, millä asteella unettomuus on.

Unettomuuden hoito

Unettomuuden haittavaikutukset on hyvä estää unettomuuden tehokkaalla hoidolla ja ennaltaehkäisyllä. Parhaita tapoja estää unettomuutta ovat elämäntapavalinnat. Unettomuuden hoito on kuitenkin varminta hoitaa melatoniinivalmisteilla.

Elämäntavat, jotka on syytä jättää unettomuuden ehkäisemiseksi, ovat:

  • päiväunet
  • epäsäännöllinen unirytmi
  • kofeiini iltaisin
  • alkoholi ja
  • tupakointi

Päiväunet sekä epäsäännöllinen unirytmi hankaloittavat ajoissa nukahtamista. Kofeiinikin voi valvottaa, mutta saman voivat tehdä myös iltaisin nautitut sokeriset juomat. Alkoholista ja tupakasta etenkin alkoholi aiheuttaa levotonta unta.

Kun unettomuuden hoito on sitten jo ajankohtaista, on syytä turvautua melatoniinilisiin. Nukahtamis- ja uniprosessimme alkaa, kun kehomme tuottaa unihormonia, melatoniinia. Luonnolliset melatoniinilisät auttavat tätä tuotantoa ja helpottavat tällä tavoin uniongelmia.

Verkosta tilattavat ja luontaistuotekaupoista saatavat tehokkaat melatoniinilisät eivät vaadi reseptiä. Melatoniinilisät eivät myöskään aiheuta riippuvuutta, toisin kuin nukahtamis- ja unilääkkeet. Unettomuuden haittavaikutuksia ei kannata jäädä odottelemaan vaan hoitaa vähäinenkin unettomuus pois välittömästi melatoniinivalmisteen avulla.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa