Unettomuuden hoito ilman lääkkeitä – Älä kärsi uniongelmista

Univaikeudet ja nukahtamisongelmat ovat erityisen yleisiä. Tietyillä ihmisillä ne ovat vielä yleisempiä, kuten esimerkiksi vuorotyöläisillä. Unettomuus on ikävä vaiva, joka pitkään jatkuessa alkaa haittaamaan arkea, ja voi pahimmillaan aiheuttaa ongelmia, kuten stressiä ja päänsärkyä. Unettomuuden hoito ilman lääkkeitä on kuitenkin erittäin suositeltavaa, ja yleensä riittävä hoitokeino. Luonnollinen hoitotapa nukahtamisongelmiin tarkoittaa esimerkiksi erilaisia hengitystekniikoita tai luonnollista melatoniini ravintolisää.

Unettomuuden hoito ilman lääkkeitä

Varsinkin niillä joilla unettomuus on jatkunut pitkään, on isompi todennäköisyys mennä lääkärin vastaanotolle. Ennen tätä kannattaa kuitenkin koittaa hoitaa uniongelmat ihan itse, sillä niistä pääsee helpommin eroon kuin luuletkaan. Tämän lisäksi reseptillä saatavat unilääkkeet ovat todella vahvoja lääkkeitä, jotka saattavat aiheuttaa myöhemmin ongelmia, varsinkin jos niitä käytetään säännöllisesti pitkään. Tästä syystä ilman lääkkeitä olevat hoitokeinot ovat erittäin suotavia.

Melatoniini

Tehokkain hoitokeino on tietysti luonnollinen melatoniinilisä. Melatoniinia erittyy elimistössä, mutta sen eritys saattaa vähentyä esimerkiksi stressistä. Melatoniini on pimeähormoni, eli se alkaa valmistamaan ihmistä uneen, ja varmistaa tasaisen nukahtamisen sekä unen jatkuvuuden. Ihmisellä kestää noin 10-20min nukahtaa. Tästä kauemmin, jos joutuu sängyssä joka ilta pyörimään, niin voidaan alkaa puhua jo uniongelmasta.

Melatoniinia on kahdenlaista, lyhyt- ja pitkävaikutteista. Pitkävaikutteinen melatoniini on vahvempaa, ja se vaatii lääkärin reseptin. Lyhytvaikutteista melatoniiniä saa kuitenkin reseptivapaasti. Unettomuuden hoito ilman lääkkeitä on siis syytä aloittaa luonnollisella melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, kuten vahvoilla unilääkkeillä.

Voimme suositella sinulle kotimaista Melaton+ valmistetta. Se on yksi Suomen suosituimmista ja tehokkaimmista reseptivapaista melatoniinivalmisteista. Muista, että melatoniinia ei kannata tilata ulkomailta, sillä niistä saattaa koitua satojen euron sakkoja, jos tilaat liian vahvoja tuotteita. Melaton+ on edullinen ja laadukas tuote, jonka pääset tilaamaan alta.

Elektroniikka

Puhelimet ja tabletit ovat nykyään todella yleinen syy siihen, että et nukahda sänkyyn mentäessä. Monella on varmasti tapana selata puhelimesta vielä viimeisimmät Facebook -päivitykset, uusimmat Instagram kuvat ja illan uutiset. Näiden elektroniikkalaitteiden sininen valo kuitenkin haittaa juuri melatoniinin erittymistä, jolloin unenpäästä kiinni saaminen saattaa vaikeutua. Jos tunnistit itsesi aikaisemmasta kuvauksesta, niin koittaa jättää puhelimen selaus pois tuntia ennen sänkyyn menoa.

Tyyny

Tyynyn laatuun on syytä panostaa. Se ei kannata olla siis se ihan halvin tavaratalon tyyny, jonka voi poimia alennuskorista. Pääsi lepää tyynyllä 6-8 tuntia joka yö, jolloin se on erittäin merkittävässä roolissa esimerkiksi niskan ja hartioiden liikkuvuudessa. Tukeva ja laadukas tyyny pitää pään oikeassa asennossa läpi yön. Jos kärsit jäykästä niskasta ja hartiaseudun kivuista, niin kannattaa kokeilla panostaa laadukkaampaan tyynyyn. Kipeät niskat voivat myös aiheuttaa päänsärkyä sekä tietysti myös univaikeuksia.

Hengittäminen

Sänkyyn mentäessä pyri tasaamaan hengitys ja pulssi. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Mitä paremmin keho rauhoittuu, niin sitä helpommin nukahdat. Rauhallisesti ja hitaasti hengittämällä saat lihakset ja koko kehon rentoutumaan.

Kofeiini

Vältä kaikkia kofeiinituotteita useampi tunti ennen nukkumaan menoa. Myöhään illalla nautitut pari kahvikuppia vaikuttavat varmasti unen saantiin useimmilla ihmisillä. Kahvin sisältämä kofeiini toimii piristeenä, jolloin nukahtaminen vaikeutuu entisestään, kun aivot ovat virkeämpänä. Muista, että myös tee sisältää usein kofeiinia.

Unettomuuden hoito ilman lääkkeitä on siis mahdollista todella yksinkertaisilla ja helpoilla asioilla. On tietysti vielä pitkä lista asioita, joita voit tehdä unettomuuden hoitamiseksi, mutta tässä on varmasti ne tehokkaimmat. Moni ei varmasti tule ajatelleeksi esimerkiksi elektroniikan vaikutusta uneen. Jos olet jo pidempään kärsinyt univaikeuksista, niin tehokkain apu on tietysti yllä mainittu melatoniini.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa