OmaLaina

Nämä ovat unettomuuden seuraukset

Unen vaikutusta terveyteen on tutkittu pitkään, mutta viime aikoina unettomuuden seuraukset ovat joutuneet suurennuslasin alle. Näyttääkin siltä, että riittävät yöunet ovat entistä tärkeempiä niin keholle kuin mielellekin.

Kehomme tarvitsee lepoa jaksamiseen ja monet aivojen toiminnot alkavat taantua heti, jos emme saa tarpeeksi unta. Jokainen tietää varmasti sen tunteen kun yöunet ovat jääneet vähäisiksi ja tuntuu ettei energiaa riitä mihinkään. Olo on tukkoinen ja ajatukset karkailevat – mutta unettomuuden seuraukset voivat olla paljon vakavammat.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Sleep Guide
  • SleepGuide
    Kielen alle suihkautettava SleepGuide melatoniinisuihke auttaa nukahtamaan tehokkaasti.
    Katso tuotteen tiedot!
Circadin
  • Circadin
    Circadinia käytetään pääsääntöisesti hoitamaan yli 55-vuotiaiden unettomuutta.
    Hae resepti verkossa!

Milloin kyseessä on unettomuus?

Kuten todettu, harva on elämässään nukkunut jokaisen yönsä hyvin. Mutta milloin univajeesta kannattaa olla huolissaan ja mikä luokitellaan unettomuudeksi?

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan aikuisten tulisi nukkua 7-8 tuntia yhtäjaksoista ja hyvälaatuista unta joka yö. Sinun tulisi kokea aamulla olosi virkistyneeksi ja levänneeksi. Mikäli siis jatkuvasti nukut alle suosituksen tai yöunesi ovat katkonaiset, voit altistaa itsesi unettomuuden seurauksille.

Yksi yö huonosti nukuttua unta voi vaikuttaa olemukseesi, mutta mikäli unettomuutta jatkuu viikkoja, ovat unettomuuden seuraukset huomattavasti vakavammat. Teksasin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan, henkilöt jotka eivät nuku suositeltua määrää seitsemänä perättäisenä päivänä ovat altistuneet jopa geeneissä esiintyville muutoksille.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti unettomuuden hoitoon verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä Nuoli

Unettomuuden seuraukset keholle

Unen vaikutus terveyteen on tutkitusti yhteydessä niin kehon kuin mielenkin hyvinvointiin. Unen vaikutus varsinkin juuri kehon toiminnoille on tärkeä ja unettomuuden seuraukset voivat olla vakavat kehon kannalta.

Univajeen seuraukset ovat laajalti yhteydessä kahteen unettomuuden oireeseen. Unettomuus nimittäin aiheuttaa kehossasi nämä kaksi muutosta:

  • Hormonituotannon ongelmat
  • Lisääntyneen kemikaalien muodostumisen
Eliittikumppani

Nämä johtavat sitten kehontoimintojen muutoksiin. Tässä muutama esimerkki siitä, kuinka univaje vaikuttaa kehon toimintoihin:

Kasvanut diabetesriski

Hiljattain tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että unettomuus voi kasvattaa henkilön riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Huonot yöunet nimittäin altistavat henkilöt insuliiniherkkyydelle.

Lisääntynyt halvausriski

Mayo Clinic Yhdysvalloissa tutki unen vaikutusta terveyteen ja huomasi halvausriskin lisääntyvän heillä, jotka nukkuivat 6 tuntia tai sitä vähemmän. Näiden henkilöiden halvausriski oli nelinkertainen verrattuna heihin, jotka nukkuivat riittävästi.

Kasvanut syöpäriski

Tutkimukset ovat hiljattain löytäneen yhteyden eräiden syöpien ja unettomuuden välillä. Tutkimuksissa löydettiin, että huonosti ja liian vähän nukkuvien suolistossa on enemmän polyyppeja, jotka voivat kehittyä pahanlaatuisiksi ja aiheuttaa syöpää. Varsinkin suolistosyöpä ja rintasyöpä voidaan tutkijoiden mukaan liittää unettomuuden seurauksiin.

Sydäntautien esiintyminen

European Heart Journalissa julkaistun tutkimuksen mukaan he, jotka nukkuvat alle 6 tuntia yössä, ovat alttiimpia sairastua sydäntauteihin. Riski on jopa 48% suurempi kuin heillä, jotka nukkuvat riittävästi. Unettomuuden on todettu johtavan seuraaviin sydäntauteja aiheuttaviin ongelmiin:

  • Korkeampaan verenpaineeseen
  • Valtimoiden tukkiutumiseen
  • Sydänkohtauksiin
Melatoniini

Hankaluudet painonhallinnassa

Unettomuuden seuraukset voivat ulottua painonhallintaan. Moni univajeesta kärsivä voi haluta syödä enemmän rasvaisia tai sokerisia herkkuja, sillä nämä auttavat kehoa saamaan nopeasti lisää energiaa.

Unettomuuden haitat mielelle

Unettomuuden haitat eivät liity vain kehoon vaan unettomuuden haitat voivat aiheuttaa ongelmia mielenterveydessä ja mielen hyvinvoinnissa. Tutkimuksissa on muun muassa todettu unettomuuden aiheuttavan muistihäiriöitä. Jo yksi huonosti nukuttu yö johtaa aivokudoksen tuhoutumiseen, joten riittävän yöunen saaminen on tärkeää. Tämän lisäksi pitkäaikainen unettomuus voi pahentaa masennusta.

Melatoniinilisä unettomuuden hoitoon

Unettomuutta voi hoitaa monin eri tavoin. Siihen on olemassa tehokkaita luontaistuotteita, kuten melatoniinilisiä. Nämä kehon omat hormonit eivät aina esiinny riittävissä määrin luontaisesti ja niitä voikin vahvistaa juuri erilaisten lisien avulla. Melatoniinilisä voi tuoda helpotusta unettomuuteen. Turvallinen ja tehokas melatoniinilisä ei koukuta reseptilääkkeiden tapaan, eikä sillä ole juurikaan huonoja haittavaikutuksia.


Rahalaitos