Jos uni ei tule vaikka väsyttää, nämä kolme keinoa voi auttaa

Onko nukahtaminen joka yö tuskaa? Jos uni ei tule vaikka väsyttää, kannattaa sinun ottaa seuraavat keinot käyttöösi. Näiden vinkkien jälkeen sinun ei toivottavasti tarvitse enää miettiä mielessäsi, miksi en nukahda.

”En nukahda millään” voi olla reaktiosi aina, kun joku ehdottaa erilaisia poppakonsteja auttamaan uniongelmiasi. Lämmin maito ei toimi kaikilla, olipa neuvon takana kuinka hyvämielinen ajatus. Mutta tämä ei tarkoita, etteikö olisi oikeita keinoja, joiden avulla voit nukahtaa.

Mistä unettomuus johtuu?

”Miksi en nukahda millään?” on hyvä kysymys, jolla unettomuuden hoito kannattaa aloittaa. Totuus on nimittäin se, että unettomuuden ja nukahtamisongelmien taustalla voi olla monia eri syitä. Hoito on tehokkaampaa ja helpompaa jos tiedät, mistä unettomuus voisi johtua.

Unettomuuden syihin lukeutuu muun muassa:

  • Eräät sairaudet ja tietyt lääkkeet
  • Ylipaino
  • Mielenterveysongelmat
  • Krooninen kipu
  • Stressi
  • Vuorotyö

Tehokkaat keinot unettomuuden hoitoon

Mitä sitten tehdä jos uni ei tule koko yönä, vaikka olisitkin väsynyt? Unettomuutta voi hoitaa monin eri tavoin. Tässä kolme tehokasta keinoa, jotka ottaa avuksi jos uni ei tule.

Riittävä ja oikeanlainen ravinto

Se mitä syöt päivän aikana vaikuttaa siihen kuinka hyvin nukahdat. Nukahtamista voi helpottaa oikeanlaisella ja riittävällä ravinnolla. Esimerkiksi nälkäisenä tai toisaalta ylensyöneenä ei uni yleensä tule, ja vaikka tulisi, niin unenlaatu voi olla huonoa.

Ruuat, jotka voivat helpottaa unta ovat:

  • Magnesiumpitoiset ruuat kuten pinaatti, maapähkinät ja mantelit.
  • B-vitamiinirikkaat ruuat, esimerkiksi pähkinät ja vihreät kasvikset kuten parsakaali.

Kannattaa myös välttää syömästä hyvin raskasta ruokaa myöhään illalla. Kevyt, proteiini-rikas ruoka on hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi pähkinät, marjat ja jugurtti voivat olla pohja hyvään iltapalaan.

Jos uni ei tule vaikka väsyttää, kannattaa myös tarkistaa kofeiininsaantisi. Kahvin tai teen juontia tulee rajoittaa ja vähentää, varsinkin illalla, mikäli kärsit uniongelmista.

Liikunnan lisääminen

Keho tarvitsee liikuntaa voidakseen hyvin. Tutkimukset ovat osoittaneet kuinka riittävä liikunta voi parantaa niin unenlaatua kuin nukahtamistakin. Mikäli et juuri harrasta liikuntaa, kannattaa sitä lisätä päivittäiseen ohjelmaan ja pian voit huomata uniongelmien kaikonneen.

Liikunnan ei tarvitse olla mitään maratoninjuoksua. Jo reippaat 15-minuutin kävelylenkit ovat tarpeeksi antamaan sinulle liikunnasta koituvat hyödyt sekä raitista ilmaa. Nukahtamisen kannalta aerobinen liikunta on kaikista tehokkainta. Kokeile esimerkiksi uintia tai pyöräilyä, jos käveleminen tai kuntosalijumpat eivät ole sinun juttusi.

Melatoniinilisän käyttö

Nukahtamista säätelee hormoni nimeltä melatoniini. Tämän luontaisen hormonin määrä kehossa voi kuitenkin vähentyä erinäisistä syistä johtuen ja silloin melatoniinilisän käyttöönotto on hyvä idea. Tätä luontaistuotetta voi ostaa apteekista tai tilata suoraan netistä. Melatoniinin käyttö on turvallista ja tehokasta – muista vain aina noudattaa pakkauksessa olevia ohjeita!

Jos uni ei tule vaikka väsyttää, ei toivoa kannata menettää

Kuten todettu unettomuuden taustalla voi olla monia syitä. Jos uni ei tule koko yönä ei toivoaan kannata menettää, vaan syitä kannattaa lähteä miettimään. Unettomuuden hoitoon voi vaikuttaa se, mistä nukahtamisenvaikeus johtuu.

Mutta vaikka unettomuuteen ei löytyisi mitään yhtä syytä, on kotikonsteja, joiden avulla voit nukahtaa. Melatoniinin kokeileminen, liikunnan lisääminen ja oikeanlaisen ravinnon nauttiminen ovat helppoja keinoja, joiden avulla nukahtamista voi edesauttaa. Jos uni ei tule vaikka väsyttää, kannattaa sinun siis kokeilla yllä olevia vinkkejä ja parantaa unenlaatua turvallisesti ja tehokkaasti!

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa