Miten B12-vitamiini ja muisti liittyvät toisiinsa?

B12-vitamiini ja muisti ovat laajasti tutkittu yhdistelmä. Mikä onkaan B12-vitamiinin vaikutus muistiin ja kuinka taata vitamiinin riittävä saanti?

B12-vitamiinin imeytyminen ravinnosta alkaa heiketä luontaisesti ikääntymisen myötä. Tämä johtaa  usein B12-vitamiinin vajeeseen ja tämän puutostilan on tutkitusti todettu vaikuttavan muistiin. B12-vitamiini ja muisti kulkevatkin käsi kädessä ja siksi tämän vitamiinin saanti on jokaiselle elintärkeää.

Suositut B12-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Suomen Terveysravinto B12-vitamiini
  • STR
    B12-vitamiini

    Suomen Terveysravinnon B12-vitamiini sisältää B12-vitamiinia suositellussa metyylikobalamiini-muodossa.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Suomen Terveysravinto B-vitamiiniyhdistelmä
  • STR
    B-vitamiiniyhdistelmä

    Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit.
    Lunasta -20% alennus!
Apteekkituotteet
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Suomen suurin luomuruuan ja superfoodien verkkokauppa. Monipuolinen valikoima vitamiineja.
    Katso kaupan valikoima!

B12-vitamiini ja sen tarve

B12-vitamiini on keholle elintärkeä vitamiini. Sitä saa yleensä tarpeeksi juuri ravinnon kautta, mutta sen imeytyminen heikentyy luontaisesti ikääntyessä. B12-vitamiini tarvitaan muun muassa:

  • Hermojärjestelmän kehittymiseen ja sen ylläpitoon
  • DNA:n muodostumiseen
  • Punaisten verisolujen tuotantoon

Ongelmat B12-vitamiinin saannista voivat vaihdella lihasheikkoudesta aina uupumukseen ja masennukseen. B12-vitamiinin puute voidaan huomata verikokeen avulla. On kuitenkin tärkeä muistaa, että keho varastoi B12-vitamiinia maksaan ja aina imeytymishäiriötä tai B12-vitamiinin liian vähäistä saantia ei huomata ennen kuin puutostilat aiheuttavat suurempia ongelmia.

B12-vitamiinin tarve lisääntyy siis ikääntyessä normaalisti meillä kaikilla. Mutta sen imeytymistä voi häiritä myös muutkin tekijät, jolloin jopa nuoret ja aikuiset voivat kärsiä B12-vitamiinivajeesta. On olemassa joitakin sairauksia, jotka vaikeuttavat ravinnon imeytymistä kehoon ja tällöin myös B12-vitamiinin saanti heikentyy. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa keliakia ja Crohnin tauta. Sen lisäksi jotkin reseptilääkkeet, kuten närästyslääkkeet voivat heikentää B12-vitamiinin imeytymistä kehoon ravinnon kautta.

B12-vitamiini ja muisti

Uupumuksen ja lihasheikkouden lisäksi tutkimukset ovat löytäneet vahvan linkin B12-vitamiinin ja muistin väliltä. B12-vitamiini ja muisti ovat suoranaisesti yhteydessä toisiinsa ja B12-vitamiinin puutostilojen on todettu aiheuttavan myös ongelmia muistamisessa.

Tämän lisäksi riittävän B12-vitamiinipitoisuuden on tutkitusti todettu vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. Koska vitamiinin imeytyminen heikkenee ikääntyessä, on erityisen tärkeää varmistaa vanhusten riittävä B12-vitamiinin saanti.

Itse asiassa joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii todetusta B12-vitamiinivajeesta. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että jopa 70% vanhuksista voi kärsiä B12-vitamiinin puutteesta, sillä puutosoireet eivät alkuun välttämättä ole vakavat ja muistiongelmat luokitellaan usein ikäihmisten oireiksi. Mutta koska B12-vitamiini ja muisti ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa, voi olla, että vitamiinivaje on yksi vaikuttava tekijä ikäihmisten muistiongelmien taustalla.

Miten taata riittävä B12-vitamiinin saanti?

Kuinka B12-vitamiinia sitten voi saada tarpeeksi? Tätä vitamiinia esiintyy luontaisesti runsaasti esimerkiksi:

  • Lihassa, erityisesti eläinten sisäelimissä
  • Kalassa
  • Kanamunissa
  • B12-vahvistetuissa valmisteissa, kuten maidossa, jugurtissa ja joissakin muroissa

Kuten todettu, sen imeytyminen kuitenkin heikentyy iän myötä ja tämän lisäksi varsinkin vegaanit ja kasvissyöjät eivät välttämättä saa vitamiinia tarpeeksi. Siksi B12-vitamiini muistin tueksi on usein helpointa saada B12-vitamiinilisän avulla. Vegaaneille on myös erikseen sopivia B12-vitamiinilisiä.

Ravinnelisästä on helppo saada juuri tarvittava määrä B12-vitamiinia. Tällaisten lisien vitamiinit ovat helposti imeytyvässä muodossa, joten saat varmasti tarvittavan määrän vitamiinia. Ravinnelisiä on hyvin erilaisia aina kapseleista suihkeisiin.

Aikuisille suositeltu B12-vitamiinin määrä on noin 2,4 mikrogrammaa. Ravinnosta sitä ei kuitenkaan yleensä saa kerralla tarvittavaa määrää, sillä osa vitamiinista ei koskaan imeydy. Vitamiinilisissäkin on huomattavasti suurempi määrä B12-vitamiinia juuri tämän takia.

B12-vitamiini ja muisti ovat yksi tutkituimmista vitamiinin ja kehon toiminnan toimikuvista. B12-vitamiinia voikin kutsua muistivitamiiniksi ja ottamalla vitamiinilisän käyttöösi voit varmistaa vitamiinin riittävän saannin ja ennaltaehkäistä muistiongelmia.

Suomen Terveysravinto B12-vitamiini
  • STR
    B12-vitamiini

    Suomen Terveysravinnon B12-vitamiini sisältää B12-vitamiinia suositellussa metyylikobalamiini-muodossa.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Suomen Terveysravinto B-vitamiiniyhdistelmä
  • STR
    B-vitamiiniyhdistelmä

    Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit.
    Lunasta -20% alennus!
Apteekkituotteet
  • Apteekkituotteet.fi
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Suomen suurin luomuruuan ja superfoodien verkkokauppa. Monipuolinen valikoima vitamiineja.
    Katso kaupan valikoima!
Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa