Miten B12-vitamiini ja muisti liittyvät toisiinsa?

B12-vitamiini ja muisti ovat laajasti tutkittu yhdistelmä. Mikä onkaan B12-vitamiinin vaikutus muistiin ja kuinka taata vitamiinin riittävä saanti?

B12-vitamiinin imeytyminen ravinnosta alkaa heiketä luontaisesti ikääntymisen myötä. Tämä johtaa  usein B12-vitamiinin vajeeseen ja tämän puutostilan on tutkitusti todettu vaikuttavan muistiin. B12-vitamiini ja muisti kulkevatkin käsi kädessä ja siksi tämän vitamiinin saanti on jokaiselle elintärkeää.

Suositut B12-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Suomen Terveysravinto B12-vitamiini
  • STR
    B12-vitamiini

    Suomen Terveysravinnon B12-vitamiini sisältää B12-vitamiinia suositellussa metyylikobalamiini-muodossa.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Suomen Terveysravinto B-vitamiiniyhdistelmä
  • STR
    B-vitamiiniyhdistelmä

    Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit.
    Lunasta -20% alennus!
Solgar B12
  • Solgar B12
    Solgarin valmistama todella laadukas B12-vitamiinilisä on purvata. Vegaani ja kosher hyväksytty.
    Katso tuotteen tiedot!
B12 Boost
  • B12 Boost suihke
    B12 Boost vitamiinisuihke on hyvänmakuinen ja nopeasti imeytyvä B12-vitamiinilisä.
    Katso tuotteen tiedot!

B12-vitamiini ja sen tarve

B12-vitamiini on keholle elintärkeä vitamiini. Sitä saa yleensä tarpeeksi juuri ravinnon kautta, mutta sen imeytyminen heikentyy luontaisesti ikääntyessä. B12-vitamiini tarvitaan muun muassa:

  • Hermojärjestelmän kehittymiseen ja sen ylläpitoon
  • DNA:n muodostumiseen
  • Punaisten verisolujen tuotantoon

Ongelmat B12-vitamiinin saannista voivat vaihdella lihasheikkoudesta aina uupumukseen ja masennukseen. B12-vitamiinin puute voidaan huomata verikokeen avulla. On kuitenkin tärkeä muistaa, että keho varastoi B12-vitamiinia maksaan ja aina imeytymishäiriötä tai B12-vitamiinin liian vähäistä saantia ei huomata ennen kuin puutostilat aiheuttavat suurempia ongelmia.

B12-vitamiinin tarve lisääntyy siis ikääntyessä normaalisti meillä kaikilla. Mutta sen imeytymistä voi häiritä myös muutkin tekijät, jolloin jopa nuoret ja aikuiset voivat kärsiä B12-vitamiinivajeesta. On olemassa joitakin sairauksia, jotka vaikeuttavat ravinnon imeytymistä kehoon ja tällöin myös B12-vitamiinin saanti heikentyy. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa keliakia ja Crohnin tauta. Sen lisäksi jotkin reseptilääkkeet, kuten närästyslääkkeet voivat heikentää B12-vitamiinin imeytymistä kehoon ravinnon kautta.

B12-vitamiini ja muisti

Uupumuksen ja lihasheikkouden lisäksi tutkimukset ovat löytäneet vahvan linkin B12-vitamiinin ja muistin väliltä. B12-vitamiini ja muisti ovat suoranaisesti yhteydessä toisiinsa ja B12-vitamiinin puutostilojen on todettu aiheuttavan myös ongelmia muistamisessa.

Tämän lisäksi riittävän B12-vitamiinipitoisuuden on tutkitusti todettu vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. Koska vitamiinin imeytyminen heikkenee ikääntyessä, on erityisen tärkeää varmistaa vanhusten riittävä B12-vitamiinin saanti.

Itse asiassa joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii todetusta B12-vitamiinivajeesta. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että jopa 70% vanhuksista voi kärsiä B12-vitamiinin puutteesta, sillä puutosoireet eivät alkuun välttämättä ole vakavat ja muistiongelmat luokitellaan usein ikäihmisten oireiksi. Mutta koska B12-vitamiini ja muisti ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa, voi olla, että vitamiinivaje on yksi vaikuttava tekijä ikäihmisten muistiongelmien taustalla.

Miten taata riittävä B12-vitamiinin saanti?

Kuinka B12-vitamiinia sitten voi saada tarpeeksi? Tätä vitamiinia esiintyy luontaisesti runsaasti esimerkiksi:

  • Lihassa, erityisesti eläinten sisäelimissä
  • Kalassa
  • Kanamunissa
  • B12-vahvistetuissa valmisteissa, kuten maidossa, jugurtissa ja joissakin muroissa

B12-vitamiini
Kuten todettu, sen imeytyminen kuitenkin heikentyy iän myötä ja tämän lisäksi varsinkin vegaanit ja kasvissyöjät eivät välttämättä saa vitamiinia tarpeeksi. Siksi B12-vitamiini muistin tueksi on usein helpointa saada B12-vitamiinilisän avulla. Vegaaneille on myös erikseen sopivia B12-vitamiinilisiä.

Ravinnelisästä on helppo saada juuri tarvittava määrä B12-vitamiinia. Tällaisten lisien vitamiinit ovat helposti imeytyvässä muodossa, joten saat varmasti tarvittavan määrän vitamiinia. Ravinnelisiä on hyvin erilaisia aina kapseleista suihkeisiin.

Aikuisille suositeltu B12-vitamiinin määrä on noin 2,4 mikrogrammaa. Ravinnosta sitä ei kuitenkaan yleensä saa kerralla tarvittavaa määrää, sillä osa vitamiinista ei koskaan imeydy. Vitamiinilisissäkin on huomattavasti suurempi määrä B12-vitamiinia juuri tämän takia.

B12-vitamiini ja muisti ovat yksi tutkituimmista vitamiinin ja kehon toiminnan toimikuvista. B12-vitamiinia voikin kutsua muistivitamiiniksi ja ottamalla vitamiinilisän käyttöösi voit varmistaa vitamiinin riittävän saannin ja ennaltaehkäistä muistiongelmia.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab