Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.

B12-vitamiini eli kobalamiini on kehon hyvinvoinnin kannalta elintärkeä vitamiini. Se auttaa veren valko- ja punasolujen muodostamisessa ja säätelee esimerkiksi hermoston toimintaa. Koska B12-vitamiini on suurin ja monimutkaisin vitamiini koostumukseltaan, sen imeytyminen riittävässä määrin on varsin haastavaa. B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa runsaasti erilaisia ongelmia.

Suositut B12-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Suomen Terveysravinto B12-vitamiini
  • STR
    B12-vitamiini

    Suomen Terveysravinnon B12-vitamiini sisältää B12-vitamiinia suositellussa metyylikobalamiini-muodossa.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Suomen Terveysravinto B-vitamiiniyhdistelmä
  • STR
    B-vitamiiniyhdistelmä

    Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit.
    Lunasta -20% alennus!
Solgar B12
  • Solgar B12
    Solgarin valmistama todella laadukas B12-vitamiinilisä on purvata. Vegaani ja kosher hyväksytty.
    Katso tuotteen tiedot!
B12 Boost
  • B12 Boost suihke
    B12 Boost vitamiinisuihke on hyvänmakuinen ja nopeasti imeytyvä B12-vitamiinilisä.
    Katso tuotteen tiedot!

Mitkä ovat B12-vitamiinin puutteen oireet?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia ongelmia. Sen yleisimmät oireet ovat:

  • Muistihäiriöt
  • Mielialan vaihtelut
  • Apatia, uupumus ja väsymys
  • Kielen turvotus ja suun kipeytyminen
  • Hiustenlähtö ja kynsien lohkeilu
  • Krampit
  • Raajojen pistely ja puutuminen

Mikäli puutostilaan ei puututa ajoissa, voi B12-vitamiinin puute johtaa peruuttamattomiin häiriöihin esimerkiksi hermostossa. Sen puute on yhdistetty lisäksi suurempaan riskiin sairastua muistihäiriöihin, joten B12-vitamiinin riittävä saanti tulee ehdottomasti varmistaa.

Oireita miettiessä on kuitenkin tärkeä muistaa, ettei B12-vitamiinin puute välttämättä oireile ennen kuin puutostila on jo melko vakava. Siksi olisikin tärkeä miettiä, saatko B12-vitamiinia riittävästi ja jopa harkita B12-vitamiinitasojen mittaamista. Arvot on helppo nähdä verikokeessa.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti 73 eri vaivaan verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä Nuoli

Kuinka yleistä B12-vitamiinin puute on?

B12-vitamiinin puute on todella yleistä ja tutkimusten valossa siitä kärsitään usein tietämättään. Siitä johtuvat oireet eivät ole yleensä kovin suuret tai niiden epäillään johtuvan aivan muista syistä. Moni suomalainen kärsii siis tämän vitamiinin puutteesta tietämättään.

Varsinkin vanhuksilla B12-vitamiinin puute on vakava ongelma. Tutkimusten mukaan 12% yli 65-vuotiaista esiintyy B12-vitamiinin puutetta. Asiantuntijoiden mukaan puutetilat voivat kuitenkin olla jopa tutkittua yleisempää. Lääkärit suosittelevatkin, että yli 55-vuotiaat testaisivat B12-vitamiinitasojaan säännöllisesti.

Toki vaiva voi esiintyä myös nuorilla, eikä B12-vitamiinin puute ole vain vanhojen ihmisten ongelma. Varsinkin nuorilla puute yhdistetään usein kasvisruokavalioon.

Tämän lisäksi B12-vitamiinin puutostilan riski voi kasvaa heillä, jotka sairastavat diabetesta tai jotakin autoimmuunisairautta. Tällöin vitamiinin imeytyminen voi olla heikentynyt ja siten henkilö ei saa vitamiinia normaalisti. Myös säännöllinen alkoholin käyttö heikentää B12-vitamiinin varastointia.

Miten taata riittävä B12-vitamiinin saanti?

Oikeanlainen ruokavalio on tietysti se helpoin keino saada B12-vitamiinia ja monipuolinen ruokavalio on monelle riittävä B12-vitamiinin lähde.

B12-vitamiinia voi saada runsaasti muun muassa:

  • Lihasta ja sisäelimistä
  • Äyriäisistä
  • Maitotuotteista

B12-vitamiini
B12-vitamiinia ei voi saada kasvisruokavaliosta, joten varsinkin kasvissyöjien ja vegaanien tulee nauttia B12-vitamiinilisiä. Mikäli kärsit joistakin edellä mainituista autoimmuniteettisairauksista tai käytät runsaasti alkoholia, voi olla ettei ravinnosta saatu B12-vitamiini ole sinulle riittävää.

Silloin käyttöön kannattaa ottaa juuri vitamiinilisä. Näitä on myytävinä runsaasti apteekeissa ja nettikaupoissa. Niitä on saatavilla niin suihkeina kuin tabletteina. Vitamiinilisä on varsin hyvä etenkin vanhuksille, jotka eivät välttämättä syö riittävän monipuolisesti tai joiden ruuansulatus on hidastunut. B12-vitamiinilisän hinta on usein hyvin edullinen ja sen ostaminen isompina annoksina kannattaa monesti.

B12-vitamiinin puute voi johtaa vakaviin ongelmiin ja tehdä elämästä huonolaatuisempaa. Koska sitä voidaan kuitenkin hoitaa helposti, kannattaa vitamiinilisän syönti ehdottomasti. B12-vitamiinia on melko vaikea syödä liikaa – kunhan vain noudatat tuotteen ohjeita ja kuuntelet kehoasi, voit nauttia vitamiinia huoletta ja turvallisesti.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab