B12-vitamiinin puutosoireet voivat olla hankalat tunnistaa

Usein puhutaan paljon C- ja D-vitamiinin tärkeydestä, mutta olethan kuullut myös B12-vitamiinista? B12-vitamiinin merkitys elimistömme hyvinvoinnille ja toiminnalle on merkittävä. Valitettavasti B12-vitamiinin puutosoireet jäävät kuitenkin usein hoksaamatta, jollei niihin osaa kiinnittää huomiota.

Mihin tarvitsemme B12-vitamiinia?

B12-vitamiini kuuluu niiden vitamiinien joukkoon, jota elimistömme ei osaa itse muodostaa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kaikki B12-vitamiini tulee saada joko ravinnosta tai ravintolisistä. Mihin elimistömme sitten oikein tarvitseekaan juuri tätä vitamiinia?

Vaikka B12-vitamiini on monelle vähemmän tuttu, on se vastuussa monista tärkeistä tehtävistä terveyteemme liittyen. B12-vitamiini muun muassa huolehtii DNA:mme muodostumisesta. Tämän lisäksi B12-vitamiini on mukana elintärkeässä punasolujemme tuotannossa. B12-vitamiinin puutos näkyykin usein nopeasti, kunhan vain mahdollisen puutoksen syyt ja oireet osataan tunnistaa oikein.

B12-vitamiinin puutos syyt

Koska B12-vitamiini on vastuussa terveyteemme suuresti vaikuttavista toiminnoista elimistössämme, on vitamiinin saannista huolehdittava. B12-vitamiinin puutosoireet ja puutos voivat vaivata kuitenkin helpommin tiettyjä ihmisryhmiä. B12-vitamiinin puutoksen syyt voivatkin liittyä muun muassa ikään tai ruokavalioon.

Ikä

Yksi suurin syy B12-vitamiinin puutostilalle on ikä. B12-vitamiinin puutos vanhuksilla selittää usein muuten selittämättömät oireet, kun iän myötä juuri tämän vitamiinin imeytymiskyky heikkenee.

Sairaudet

B12-vitamiinin puutoksella ja monilla sairauksilla on huomattu olevan yhteys. Erityisesti vatsaan liittyvistä sairauksista tai ongelmista kärsivät henkilöt voivat usein kärsiä myös B12-vitamiinin puutoksesta. Lääkärisi tulisi tarkkailla veresi B12-vitamiinipitoisuutta erityisesti, jos sinulla on todettu Crohnin tauti, mahan limakalvon surkastuminen, anemia tai autoimmuunisairaus kuten lupus.

Vegaani/kasvissyöjä

Ruokavalio vaikuttaa merkittävästi B12-vitamiinin saantiin. B12-vitamiinia voi nimittäin ainoastaan saada liha- ja maitokunnan tuotteista. Useimmin ruokavalion vuoksi B12-vitamiinin puutoksesta kärsivät ovat joko täysin vegaaneja tai vähän maito- ja munatuotteita käyttäviä kasvissyöjiä.

Närästyslääkkeet

Närästyslääkkeet voivat olla apu närästykseen, mutta heikentää B12-vitamiinin imeytymistä. Närästyslääkkeitä pitkäaikaisesti ja säännöllisesti käyttäneillä henkilöillä onkin tutkittu olevan lääkkeitä käyttämättömiä suurempi riski altistua B12-vitamiinin puutokselle.

B12-vitamiinin puutosoireet

Koska B12-vitamiini pitää huolen sekä punasolujemme että DNA:mme luonnollisesta muodostumisesta, tulee mahdolliset B12-vitamiinin puutosoireet osata tunnistaa. B-12 vitamiinin puutosoireet voivat näkyä fyysisesti seuraavin tavoin:

  • Heikkouden ja väsymyksen tunne
  • Lihasten heikkous ja puutuminen
  • Kalpea iho
  • Vatsaongelmat kuten ilmavaivat, tai jopa myös ripuli/ummetus
  • Näön heikentyminen ja
  • Hengästyminen


B12-vitamiinin puutosoireet voivat olla myös henkisiä.
B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa esimerkiksi masennusta, mutta myös muistin heikkenemistä. B12-vitamiinin riittämätön saanti voi myös muuttaa henkilön käyttäytymistä.

B12-vitamiinin puutos hoito

B12-vitamiinin puutosoireet voivat olla pahimmillaan hyvinkin voimakkaita ja rajoittaa elämää. Onneksi B12-vitamiinin puutos hoito on kuitenkin hyvinkin helppoa. Puutostilasta kärsivän on vain valittava, haluaako B12-vitamiinin saantia lisätä ruokavalion avulla vai kenties ravintolisien muodossa.

Niin sanotut ”kaikkiruokaiset” saavat tavallisesti tarpeeksi B12-vitamiinia. Tämä johtuu siitä, että B12-vitamiinia voi saada maitotuotteista, lihasta, siipikarjasta, kalasta sekä kananmunista. Näitä tuotteita ruokavalioon lisäämällä voi siis luonnollisesti lisätä B12-vitamiinin saantia ja hoitaa vitamiinin puutostilaa.

Ruoka-aineista kasvikset eivät sisällä B12-vitamiinia. Tämän vuoksi etenkin kasvissyöjille ja vegaaneille on kehitetty B12-vitamiini ravintolisiä. B12-vitamiinin puutos vanhuksilla voi joskus olla myös hankala hoitaa pelkällä ruokavaliolla ja tueksi otetaan usein siksi B12-vitamiinilisä.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa