Yleisimmät B6-vitamiinin puutosoireet

B6-vitamiinin puutosoireet tulee ottaa vakavasti. Tämä vitamiini on elimistön terveyden kannalta tärkeä ja sen puutostilat voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia.

B6-vitamiini tunnetaan pyridoksiinina. Se kuuluu kehon henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta tärkeisiin B-vitamiineihin. Tutkimuksissa on todettu, että varsinkin B6-vitamiinin puutos on yleisempää kuin ajatellaan. Onneksi B-vitamiinin puutosoireet voi hoitaa helposti ravinnelisien avulla.

Mihin B6-vitamiinia tarvitaan?

B6-vitamiinilla on monta tärkeää roolia kehomme hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Kehomme tarvitsee sitä päivittäin:

  • Liikkumiseen
  • Muistin ylläpitämiseen
  • Energian säätelyyn
  • Verenkiertoon

B6-vitamiinin ansiosta muun muassa kehon hermosto toimii normaalisti. Sitä tarvitaan hemoglobiinin tuotannossa ja veren insuliinitasojen tasapainottamisessa. Onpa B6-vitamiinin jopa todettu parantavan kehon kivunsietoa ja se voi myös kohentaa mielialaasi.

Mitkä ovat yleisimmät B6-vitamiinin puutosoireet?

B6-vitamiinin puutos voidaan varmistaa verikokeella. Mutta siitä voi kieliä myös muutamat inhottavat oireet. B6-vitamiinin puutosoireet liitetään yleisesti seuraaviin kuuteen oireeseen.

Ihottuma ja iho-oireet

B6-vitamiinin puutos aiheuttaa yleensä ihottumaa ja ihon punoitusta. Ihottumaa esiintyy yleensä päänahassa, kasvoissa, kaulassa ja rintakehässä. Ihottuman alue on usein hieman öljyinen ja se voi olla tulehtunut.

Masennus ja mielialanvaihtelut

B6-vitamiini on tärkeä mielen hyvinvoinnin kannalta ja puutostilat voivat aiheuttaa masennusta ja mielialanvaihteluja. B6-vitamiini on tärkeä varsinkin serotoniinin tuotannossa ja tämä hormoni on tärkeä hyvänolontunteen kannalta.

Väsymys

Mielialan lisäksi B6-vitamiinin puutosoireet ilmenevät monesti väsymyksenä ja jopa anemiana. Puutostilat johtavat heikentyneeseen hemoglobiiniin, minkä johdosta olosi voi olla väsynyt ja heikko. Olosi voi tuntua vetämättömältä ja ankealta.

Käsien ja jalkojen puutuminen ja kipuilu

B6-vitamiinin puutos voi johtaa kipuihin käsissä ja jaloissa. Kipu voi olla hetkellistä ja se voi tuntua polttavalta. Myös käsien ja jalkojen puutuminen on mahdollista. Vakavimmillaan puutosoireet voivat johtaa tasapaino-ongelmiin.

Heikentynyt immuniteetti

Koska B6-vitamiini on tärkeä taistelussa tulehdustiloja vastaan, voi sen puutos johtaa heikentyneeseen immuniteettiin. Tämän seurauksena voit sairastua esimerkiksi flunssaa paljon herkemmin.

Pahoinvointi

B6-vitamiinin puutostilat voivat aiheuttaa pahoinvointia. Tämä on seurausta heikentyneestä verenkierrosta, kehon tulehdusherkkyydestä ja kivunsietokyvyn laskusta. Pahoinvointi voi olla lievää tai se voi pahimmillaan johtaa oksentamiseen.

Mikä on B6-vitamiinin tarve?

Kuinka paljon sinun tulisi sitten saada tätä elintärkeää vitamiinia? B6-vitamiinin tarve riippuu sukupuolesta ja iästäsi. Suositusten mukaan B6-vitamiinia tulisi saada:

  • Naisten: 1,2 milligrammaa vuorokaudessa
  • Miesten: 1,5 milligrammaa vuorokaudessa
  • Lasten: 0,3-1,2 milligrammaa vuorokaudessa

B6-vitamiinin imeytymishäiriö voi tarkoittaa, että keho tarvitsee yllä olevia määriä enemmän B6-vitamiinia. B6-vitamiinin imeytymishäiriö voi olla ongelma, jos sairastat keliakiaa, kärsit laktoosi-intoleranssista tai olet raskaana.

Mistä saat B6-vitamiinia helpoiten?

B6-vitamiinin puutosoireet ovat usein seurasta yksipuolisesta ravinnosta ja epäsäännöllisistä elintavoista. Esimerkiksi runsas alkoholin käyttö voi aiheuttaa B6-vitamiinin puutostiloja ja pahentaa mainittuja oireita. Mutta sen saantiin voi vaikuttaa myös ehkäisypillerien käyttö, kova fyysinen rasitus tai stressitilat.

B6-vitamiinien lähteet pitävät sisällään monia yleisiä ruoka-aineita. Tätä vitamiinia saa muun muassa lihasta ja kalasta, munankeltuaisista, pavuista, maitovalmisteista, vihreistä vihanneksista ja kuorimattomista viljatuotteista. Ongelma on kuitenkin se, että merkittävä osa B6-vitamiinin määrästä tuhoutuu ruuan valmistamisen yhteydessä.

Tämän takia kannattaakin pohtia B6-vitamiinilisän käyttöä. B6-vitamiinin puutosoireet saa korjattua tällaisella vitamiinilisällä helposti ja turvallisesti. Koska eri B-vitamiinien puutostilat ovat hyvin yleisiä, kannattaa valita monipuolinen B-vitamiiniyhdistelmä. Tällöin saat monet eri B-vitamiinit samalla kertaa.


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä