C-vitamiini yliannostus – totta vai tarua?

C-vitamiinin merkityksestä terveydelle puhutaan jokaisessa mediassa. Ja totta on, että vitamiini on hyvin tärkeä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnillemme. Vaikka C-vitamiinin puutostilaa tulisi välttää, myös C-vitamiinin haittavaikutuksista on puhuttu paljon viime aikoina. C-vitamiini yliannostus – onko tämä todellinen asia vai keksitty juttu?

C-vitamiini – ystävä vai vihollinen?

C-vitamiinilla on runsaasti positiivisia terveysvaikutuksia. C-vitamiinin riittävä saanti muun muassa voi parantaa immuunijärjestelmää. C-vitamiini myös ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia sekä tukee äidin ja lapsen raskaudenaikaista hyvinvointia.

C-vitamiinin saanti on yleensä seurausta monipuolisesta ruokavaliosta. Monet käyttävät myös käteviä C-vitamiinilisiä ravinnon tukena. C- ja D-vitamiini ovatkin yhdet tärkeimmistä vitamiineista ihmiselle, eikä niiden saantia tulisi koskaan laiminlyödä.

Vaikka C-vitamiinin positiiviset terveysvaikutukset ovat kiistattomat, keskustelua on herännyt myös C-vitamiinin liikakäytöstä. C-vitamiini yliannostus on kuin onkin omalla tavallaan mahdollista. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, mutta voi ilmetä aiheuttamalla muutamia terveysongelmia.

SinetrolPlus

C-vitamiini yliannostuksen oireet

C-vitamiini yliannostus on todella harvinaista. C-vitamiini yliannostus vaatii todella runsasta vitamiinin saantia, vähintään 2000 mg päivässä. C-vitamiini yliannostuksen oireet ovat hankalat tunnistaa, sillä ne ilmenevät tavallisesti vasta pidemmän ajan kuluttua.

Varsinaisia oireita C-vitamiinin liikasaanti harvemmin aiheuttaa välittömästi. Joskus voi ilmaantua kuitenkin esimerkiksi huonovointisuutta, oksentelua tai ripulia. C-vitamiinin liikasaanti voi myös edesauttaa raudan liiallista imeytymistä.

Yleisimpiin C-vitamiini yliannostuksen oireisiin lukeutuvat munuaiskivet. Munuaiskivet ovat ikävä vaiva, joiden hoito kuitenkin onnistuu tavallisesti kotona. Munuaiskivet myös useimmin johtuvat muista syistä, kuin C-vitamiinin yliannostuksesta.

C-vitamiini yliannostus – flunssa

C-vitamiini yliannostus ja flunssa usein yhdistetään toisiinsa. Tämä johtuu tavallisesti siitä, että flunssaa yritetään karistaa syömällä normaalia suurempia määriä C-vitamiinia. C-vitamiinin liiallinen syönti ei kuitenkaan auta flunssan selättämisessä.

Flunssaa voi pyrkiä ehkäisemään pitämällä huolta vastustuskyvystään ja immuunijärjestelmästään C-vitamiinin avulla. Flunssan hoitaminen suurilla määrillä C-vitamiinia toimii kuitenkin enemmän terveydelle haitaksi kuin hyödyksi. Suosi siis ennemmin flunssan ennaltaehkäisemistä nauttimalla tarpeeksi C-vitamiinia, älä ota yliannostusta flunssan hoitamiseksi.

C-vitamiini yliherkkyys

Jos C-vitamiinin yliannostus on mahdollinen, onko olemassa myös sellainen käsite kuin C-vitamiini yliherkkyys? Jos iho alkaa kutista tai vatsavaivoja ilmenee C-vitamiini ravintolisän nauttimisen jälkeen, voi kyse olla todella harvinaisesta yliherkkyystilasta. Yliherkkyysoireet kuitenkin tällöinkin liittyvät ravintolisän ainesosiin, eivät niinkään C-vitamiiniin itseensä.

C-vitamiinia turvallisesti

C-vitamiinin saanti on sekä ravinnosta että ravintolisistä saataessa tavallisesti suositelluissa päivämäärissä. C-vitamiini yliannostus on siis epätavallista ja vitamiinia sisältäviä ruokia siis voi nauttia huoletta. Mistä C-vitamiinia sitten turvallisesti oikein saakaan?

Parhaimpia C-vitamiinin lähteitä ovat

  • Appelsiinit ja tuorepuristettu appelsiinimehu
  • Paprika
  • Mansikat ja
  • Erilaiset kaalit, kuten lehti-, parsa-, ja kukkakaali

Jos C-vitamiinin riittävä saanti ei toteudu ruokavalion avulla, on hyvä tueksi ottaa C-vitamiini ravintolisät. C-vitamiinin puutostila on paljon yleisempää kuin vitamiinin liiallinen saanti. C-vitamiinin puutostilan oireet ja seuraukset ovat paljon monipuolisempia, ja voivat olla kaikkea jatkuvista nenäverenvuodoista iho-ongelmiin.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa