C-vitamiini & C-vitamiinin lähteet

C-vitamiini on hyvinvointimme kannalta elintärkeä vitamiini. Ihmisille C-vitamiinin lähteet ovat ruoka ja ravintolisät. C-vitamiinin riittävä saanti ruuasta vaatii ahkeraa hedelmien ja kasvisten syömistä. Jos C-vitamiinin saanti on riittävää, elimistömme kiittää tästä muun muassa toimivan immuunijärjestelmän muodossa.

C-vitamiini

C-vitamiini, eli askorbiinihappo, kuuluu ihmisille tärkeimpien vitamiinien joukkoon. C-vitamiini on yksi niistä vitamiineista, jota ihminen ei itse pysty tuottamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että C-vitamiinin saanti ihmisille on täysin kiinni siitä mitä syömme. C-vitamiinin riittävästä saannista tulee ehdottomasti huolehtia, sillä sen terveysvaikutukset elimistölle ovat huomattavat.

Vihreä Kahvi

C-vitamiinin tärkeys hyvinvoinnillemme

Tiesitkö, että C-vitamiini on antioksidantti? Tämä antioksidantti auttaa esimerkiksi ylläpitämään rauta- ja E-vitamiinitasoja parempana elimistössä. C-vitamiini tukee myös kollageenin, eli tukikudosten proteiinin, muodostumista. Vitamiinilla on myös monia muita antioksidanttisia vaikutuksia.

Kuinka tämän antioksidantin toiminta sitten konkreettisesti näkyy hyvinvoinnissamme? Riittävän C-vitamiinin saannin positiiviset vaikutukset voivat näkyä

  • Voimakkaampana immuunijärjestelmänä
  • Vähäisempinä flunssapäivinä
  • Parempikuntoisena ihona
  • Vahvempina hiuksina
  • Haavojen nopeampana parantumisena ja
  • Yleisesti ottaen parempana suorituskykynä.

Immuunijärjestelmämme vahvuus ja ihomme kunto riippuu siis muun muassa C-vitamiinista. C-vitamiinilla on toisinaan todettu olevan positiivinen vaikutus jopa taistelussa syövän muodostumista tai etenemistä vastaan. Koska positiiviset terveysvaikutukset ovat laajat ja kiistattomat, on C-vitamiinin lähteet hyvä jokaisen tietää.

C-vitamiinin lähteet

Löytyykö jääkaapistasi juuri nyt hedelmiä? Jos vastasit kyllä, voi olla, että päivittäinen C-vitamiiniannoksesi löytyy jo kotoa. Toisaalta päivän C-vitamiiniannos saattaa löytyä myös jääkaapin ulkopuolelta, purkista.

C-vitamiini ja sen lähteet löytyvät siis tietenkin ravinnosta sekä ravintolisistä. Ravinnon muodossa C-vitamiinia saa tietyistä hedelmistä ja kasviksista. Ravintolisissäkin löytyy valinnanvaraa. C-vitamiinin saannista voi huolehtia jommallakummalla tai vaihtoehtoisesti molemmilla tavoilla.

C-vitamiinin lähteet ravinnossa

Tavallisin keino huolehtia C-vitamiinin saannista on lisätä ruokavalioon hedelmiä ja kasviksia. Yleensä C-vitamiinirikkaimmaksi hedelmäksi mielletään appelsiini, mutta olemassa on yllättävän monia vieläkin enemmän C-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja hedelmiä.

C-vitamiinia sisältää appelsiinien lisäksi runsaasti myös muun muassa:

  • Ananas
  • Guava
  • Kiivi
  • Mansikka
  • Parsakaali
  • Papaija ja
  • Erilaiset paprikat.

Että tarvittava C-vitamiinin vuorokausimäärä täyttyisi, tulee henkilön syödä runsaasti hedelmiä ja kasviksia päivittäin. Lisäksi etenkin kasvisten kypsentämisessä tulee olla tarkkana, ettei kasviksen C-vitamiinipitoisuus kärsi. Kun C-vitamiinin saanti ravinnosta on hankalaa, toimii hyvänä lähteenä C-vitamiini ravintolisä.

Vihreä Kahvi

C-vitamiinilisät, edulliset C-vitamiinin lähteet

Vitamiineja on olemassa monia erilaisia aina vain toinen toistaan hyvinvoinnillemme tärkeämpiä. Myös C-vitamiini on elintärkeä vitamiini ja antioksidantti. Koska elimistömme ei itsestään tuota C-vitamiinia ja kasvisten syöminen jää ajoittain vähälle, on hyvä C-vitamiinin lähde C-vitamiini ravintolisä.

C-vitamiinilisät ovat edullinen ja yksinkertainen tapa huolehtia C-vitamiinin saannista. C-vitamiinilisän voi nauttia päivinä, kun ruokavalio on yksipuolinen. Vaihtoehtoisesti yksipuolista tai vähäravinteista ruokavaliota noudattavat henkilöt voivat käyttää C-vitamiinia jatkuvammin.

C-vitamiini ravintolisiä on monenlaisia. C-vitamiinilisä voi olla esimerkiksi purutabletti tai hyvänmakuinen veteen sekoitettava poretabletti. Hyvin usein C-vitamiinilisät sisältävät myös jotain toista vitamiinia tai hivenainetta. Tavallisin yhdistelmä on C- ja D-vitamiini tai C-vitamiini ja sinkki.

Jaa tämä artikkeli:

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Parhaat tuotteet ja paikat mistä ostaa testosteronia

Testosteroni mielletään usein machoilu -hormoniksi. Mutta miesten ja myös naisten on tärkeä säilyttää testosteronitasapaino, sillä se on tärkeää kehon hyvinvoinnille.
Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta: Tunnista ja hoida ongelma nopeasti

Kaljuuntuminen ohimoilta voi tuntua ikävältä yllätykseltä peiliin katsottaessa. Kun ohimoiden hiukset alkavat ohentua tai hälvetä, voi moni mieltää sen olevan
Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Dieetti-ruokavalio naiselle kuka haluaa onnistua!

Jos painonpudotus on haaveissasi, täytyy sinun kiinnittää katseesi ruokalautasellesi. Totuus nimittäin on, että noin 70% laihduttamisesta on kiinni ruokavaliostasi. Hankalat

Vastaa