C-vitamiini & C-vitamiinin lähteet

C-vitamiini on hyvinvointimme kannalta elintärkeä vitamiini. Ihmisille C-vitamiinin lähteet ovat ruoka ja ravintolisät. C-vitamiinin riittävä saanti ruuasta vaatii ahkeraa hedelmien ja kasvisten syömistä. Jos C-vitamiinin saanti on riittävää, elimistömme kiittää tästä muun muassa toimivan immuunijärjestelmän muodossa.

C-vitamiini

C-vitamiini, eli askorbiinihappo, kuuluu ihmisille tärkeimpien vitamiinien joukkoon. C-vitamiini on yksi niistä vitamiineista, jota ihminen ei itse pysty tuottamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että C-vitamiinin saanti ihmisille on täysin kiinni siitä mitä syömme. C-vitamiinin riittävästä saannista tulee ehdottomasti huolehtia, sillä sen terveysvaikutukset elimistölle ovat huomattavat.

Vihreä Kahvi

C-vitamiinin tärkeys hyvinvoinnillemme

Tiesitkö, että C-vitamiini on antioksidantti? Tämä antioksidantti auttaa esimerkiksi ylläpitämään rauta- ja E-vitamiinitasoja parempana elimistössä. C-vitamiini tukee myös kollageenin, eli tukikudosten proteiinin, muodostumista. Vitamiinilla on myös monia muita antioksidanttisia vaikutuksia.

Kuinka tämän antioksidantin toiminta sitten konkreettisesti näkyy hyvinvoinnissamme? Riittävän C-vitamiinin saannin positiiviset vaikutukset voivat näkyä

  • Voimakkaampana immuunijärjestelmänä
  • Vähäisempinä flunssapäivinä
  • Parempikuntoisena ihona
  • Vahvempina hiuksina
  • Haavojen nopeampana parantumisena ja
  • Yleisesti ottaen parempana suorituskykynä.

Immuunijärjestelmämme vahvuus ja ihomme kunto riippuu siis muun muassa C-vitamiinista. C-vitamiinilla on toisinaan todettu olevan positiivinen vaikutus jopa taistelussa syövän muodostumista tai etenemistä vastaan. Koska positiiviset terveysvaikutukset ovat laajat ja kiistattomat, on C-vitamiinin lähteet hyvä jokaisen tietää.

C-vitamiinin lähteet

Löytyykö jääkaapistasi juuri nyt hedelmiä? Jos vastasit kyllä, voi olla, että päivittäinen C-vitamiiniannoksesi löytyy jo kotoa. Toisaalta päivän C-vitamiiniannos saattaa löytyä myös jääkaapin ulkopuolelta, purkista.

C-vitamiini ja sen lähteet löytyvät siis tietenkin ravinnosta sekä ravintolisistä. Ravinnon muodossa C-vitamiinia saa tietyistä hedelmistä ja kasviksista. Ravintolisissäkin löytyy valinnanvaraa. C-vitamiinin saannista voi huolehtia jommallakummalla tai vaihtoehtoisesti molemmilla tavoilla.

C-vitamiinin lähteet ravinnossa

Tavallisin keino huolehtia C-vitamiinin saannista on lisätä ruokavalioon hedelmiä ja kasviksia. Yleensä C-vitamiinirikkaimmaksi hedelmäksi mielletään appelsiini, mutta olemassa on yllättävän monia vieläkin enemmän C-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja hedelmiä.

C-vitamiinia sisältää appelsiinien lisäksi runsaasti myös muun muassa:

  • Ananas
  • Guava
  • Kiivi
  • Mansikka
  • Parsakaali
  • Papaija ja
  • Erilaiset paprikat.

Että tarvittava C-vitamiinin vuorokausimäärä täyttyisi, tulee henkilön syödä runsaasti hedelmiä ja kasviksia päivittäin. Lisäksi etenkin kasvisten kypsentämisessä tulee olla tarkkana, ettei kasviksen C-vitamiinipitoisuus kärsi. Kun C-vitamiinin saanti ravinnosta on hankalaa, toimii hyvänä lähteenä C-vitamiini ravintolisä.

Vihreä Kahvi

C-vitamiinilisät, edulliset C-vitamiinin lähteet

Vitamiineja on olemassa monia erilaisia aina vain toinen toistaan hyvinvoinnillemme tärkeämpiä. Myös C-vitamiini on elintärkeä vitamiini ja antioksidantti. Koska elimistömme ei itsestään tuota C-vitamiinia ja kasvisten syöminen jää ajoittain vähälle, on hyvä C-vitamiinin lähde C-vitamiini ravintolisä.

C-vitamiinilisät ovat edullinen ja yksinkertainen tapa huolehtia C-vitamiinin saannista. C-vitamiinilisän voi nauttia päivinä, kun ruokavalio on yksipuolinen. Vaihtoehtoisesti yksipuolista tai vähäravinteista ruokavaliota noudattavat henkilöt voivat käyttää C-vitamiinia jatkuvammin.

C-vitamiini ravintolisiä on monenlaisia. C-vitamiinilisä voi olla esimerkiksi purutabletti tai hyvänmakuinen veteen sekoitettava poretabletti. Hyvin usein C-vitamiinilisät sisältävät myös jotain toista vitamiinia tai hivenainetta. Tavallisin yhdistelmä on C- ja D-vitamiini tai C-vitamiini ja sinkki.

Jaa tämä artikkeli:

Mistä apua haluttomuuteen?

Mistä apua haluttomuuteen?

Seksiä tunkee usein tajuntaamme ovista ja ikkunoista. Mutta mitä jos sinua ei yksinkertaisesti haluta? Vierelläsi voi olla kiva puoliso ja
Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Jos päivät tuntuvat vaikeilta jaksaa aamusta iltaan ja sinä olet jatkuvasti väsynyt, voi kyseessä olla uupumus. Apua uupumukseen löytyy helposti
Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Ikääntyminen tuo mukanaan monenlaisia haasteita ja miehillä yksi yleisimmistä on eturauhasen liikakasvu. Eturauhasen liikakasvu oireet voivat ilmaantua yllättäen ja vaiva

Vastaa