C-vitamiini & C-vitamiinin lähteet

C-vitamiini on hyvinvointimme kannalta elintärkeä vitamiini. Ihmisille C-vitamiinin lähteet ovat ruoka ja ravintolisät. C-vitamiinin riittävä saanti ruuasta vaatii ahkeraa hedelmien ja kasvisten syömistä. Jos C-vitamiinin saanti on riittävää, elimistömme kiittää tästä muun muassa toimivan immuunijärjestelmän muodossa.

C-vitamiini

C-vitamiini, eli askorbiinihappo, kuuluu ihmisille tärkeimpien vitamiinien joukkoon. C-vitamiini on yksi niistä vitamiineista, jota ihminen ei itse pysty tuottamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että C-vitamiinin saanti ihmisille on täysin kiinni siitä mitä syömme. C-vitamiinin riittävästä saannista tulee ehdottomasti huolehtia, sillä sen terveysvaikutukset elimistölle ovat huomattavat.

Suositut C-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Puhdas C-vitamiini
  • Puhdas+ 1000mg
    Puhdas+ on lisäaineeton vahva 1000mg C-vitamiini. Vähentää väsymystä, edistää vastustuskykyä ja edistää kollageenin tuotantoa.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Vitaprana C-vitamiini
  • Vitaprana 500mg
    Vitapranan 500mg C-vitamiini edistää tehokkaasti immuunijärjestelmää ja vähentää uupumusta.
    Katso tuotteen tiedot!
Solgar C-vitamiini
  • Solgar 1000mg
    Solgarin vahva 1000mg C-vitamiini on vesiliukoinen valmiste. Sisältää 100 vegicapsia.
    Katso tuotteen tiedot!
Puhdas+ C-vitamiini
  • Rasvaliukoinen C-vitamiini
    Rasvaliukoinen C-vitamiini varastoituu elimistöön toisin kuin vesiliukoinen.
    Katso tuotteen tiedot!

C-vitamiinin tärkeys hyvinvoinnillemme

Tiesitkö, että C-vitamiini on antioksidantti? Tämä antioksidantti auttaa esimerkiksi ylläpitämään rauta– ja E-vitamiinitasoja parempana elimistössä. C-vitamiini tukee myös kollageenin, eli tukikudosten proteiinin, muodostumista. Vitamiinilla on myös monia muita antioksidanttisia vaikutuksia.

Kuinka tämän antioksidantin toiminta sitten konkreettisesti näkyy hyvinvoinnissamme? Riittävän C-vitamiinin saannin positiiviset vaikutukset voivat näkyä

  • Voimakkaampana immuunijärjestelmänä
  • Vähäisempinä flunssapäivinä
  • Parempikuntoisena ihona
  • Vahvempina hiuksina
  • Haavojen nopeampana parantumisena ja
  • Yleisesti ottaen parempana suorituskykynä.

Immuunijärjestelmämme vahvuus ja ihomme kunto riippuu siis muun muassa C-vitamiinista. C-vitamiinilla on toisinaan todettu olevan positiivinen vaikutus jopa taistelussa syövän muodostumista tai etenemistä vastaan. Koska positiiviset terveysvaikutukset ovat laajat ja kiistattomat, on C-vitamiinin lähteet hyvä jokaisen tietää.

C-vitamiinin lähteet

Löytyykö jääkaapistasi juuri nyt hedelmiä? Jos vastasit kyllä, voi olla, että päivittäinen C-vitamiiniannoksesi löytyy jo kotoa. Toisaalta päivän C-vitamiiniannos saattaa löytyä myös jääkaapin ulkopuolelta, purkista.

C-vitamiini ja sen lähteet löytyvät siis tietenkin ravinnosta sekä ravintolisistä. Ravinnon muodossa C-vitamiinia saa tietyistä hedelmistä ja kasviksista. Ravintolisissäkin löytyy valinnanvaraa. C-vitamiinin saannista voi huolehtia jommallakummalla tai vaihtoehtoisesti molemmilla tavoilla.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti 73 eri vaivaan verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä

C-vitamiinin lähteet ravinnossa

Tavallisin keino huolehtia C-vitamiinin saannista on lisätä ruokavalioon hedelmiä ja kasviksia. Yleensä C-vitamiinirikkaimmaksi hedelmäksi mielletään appelsiini, mutta olemassa on yllättävän monia vieläkin enemmän C-vitamiinia sisältäviä kasviksia ja hedelmiä.

C-vitamiinia sisältää appelsiinien lisäksi runsaasti myös muun muassa:

  • Ananas
  • Guava
  • Kiivi
  • Mansikka
  • Parsakaali
  • Papaija ja
  • Erilaiset paprikat.

Että tarvittava C-vitamiinin vuorokausimäärä täyttyisi, tulee henkilön syödä runsaasti hedelmiä ja kasviksia päivittäin. Lisäksi etenkin kasvisten kypsentämisessä tulee olla tarkkana, ettei kasviksen C-vitamiinipitoisuus kärsi. Kun C-vitamiinin saanti ravinnosta on hankalaa, toimii hyvänä lähteenä C-vitamiini ravintolisä.

C-vitamiinilisät, edulliset C-vitamiinin lähteet

Vitamiineja on olemassa monia erilaisia aina vain toinen toistaan hyvinvoinnillemme tärkeämpiä. Myös C-vitamiini on elintärkeä vitamiini ja antioksidantti. Koska elimistömme ei itsestään tuota C-vitamiinia ja kasvisten syöminen jää ajoittain vähälle, on hyvä C-vitamiinin lähde C-vitamiini ravintolisä.

C-vitamiinilisät ovat edullinen ja yksinkertainen tapa huolehtia C-vitamiinin saannista. C-vitamiinilisän voi nauttia päivinä, kun ruokavalio on yksipuolinen. Vaihtoehtoisesti yksipuolista tai vähäravinteista ruokavaliota noudattavat henkilöt voivat käyttää C-vitamiinia jatkuvammin.

C-vitamiini ravintolisiä on monenlaisia. C-vitamiinilisä voi olla esimerkiksi purutabletti tai hyvänmakuinen veteen sekoitettava poretabletti. Hyvin usein C-vitamiinilisät sisältävät myös jotain toista vitamiinia tai hivenainetta. Tavallisin yhdistelmä on C- ja D-vitamiini tai C-vitamiini ja sinkki.

Puhdas C-vitamiini
  • Puhdas+ 1000mg
    Puhdas+ on lisäaineeton vahva 1000mg C-vitamiini. Vähentää väsymystä, edistää vastustuskykyä ja edistää kollageenin tuotantoa.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Vitaprana C-vitamiini
  • Vitaprana 500mg
    Vitapranan 500mg C-vitamiini edistää tehokkaasti immuunijärjestelmää ja vähentää uupumusta.
    Katso tuotteen tiedot!
Solgar C-vitamiini
  • Solgar 1000mg
    Solgarin vahva 1000mg C-vitamiini on vesiliukoinen valmiste. Sisältää 100 vegicapsia.
    Katso tuotteen tiedot!
Puhdas+ C-vitamiini
  • Rasvaliukoinen C-vitamiini
    Rasvaliukoinen C-vitamiini varastoituu elimistöön toisin kuin vesiliukoinen.
    Katso tuotteen tiedot!

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis (Tadalafiili) – Tietoa erektiolääkkeestä ja sen tilaamisesta

Cialis on yksi suosituimmista erektiolääkkeistä. Alla kattava katsaus siihen kuinka lääke toimii, kenelle se soveltuu ja kuinka lääke on mahdollista
Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

Mistä tunnistaa B12-vitamiinin puute?

B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa joukon erilaisia oireita ja muutoksia kehon hyvinvoinnissa. Lue tästä, mitkä ovat tämän vitamiinin puutostilan yleisimmät oireet.
Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit