D-vitamiinin imeytyminen – nopeuta näin

Kesä lähestyy ja kevätauringon ensimmäiset säteet jo lämmittävät mukavasti. Pian myös suomalaiset pääsevät saamaan osan päivittäisestä D-vitamiini annoksestaan auringon ansiosta. D-vitamiinin imeytyminen auringosta ei kuitenkaan yleensä ole riittävää, vaan avuksi tarvitaan sekä ravinto että ravintolisät.

D-vitamiini on tärkeä vitamiini, koska

Se vaikuttaa sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteemme. D-vitamiinin terveysvaikutukset ovat kiistattomat ja D-vitamiinin puutostila voi aiheuttaa vakaviakin oireita. D-vitamiini vaikuttaa suurimmin erityisesti

  • Luuston vahvuuteen
  • Lihasten hyvinvointiin sekä
  • Hermostoon.

Henkilöt, joilla D-vitamiinin imeytyminen on säännöllisesti riittävää, ovat tutkitusti terveempiä. D-vitamiinilla on myös joissain yhteyksissä tutkittu olevan monia vakavia sairauksia ehkäisevä vaikutus.

Paras D-vitamiini

D-vitamiinin imeytyminen auringosta

Yksi varma tapa taata D-vitamiinin imeytyminen vaaleaihoisille suomalaisille on nauttia auringosta. Imeytyminen luonnollisimmillaan tapahtuu nimenomaan auringonsäteiden päästessä ihollemme. Parhaiten auringosta D-vitamiinia imeytyy siis auringonoton yhteydessä.

Imeytymiseen vaikuttavat auringolle paljastettavan ihon määrän lisäksi myös mitä lähempänä päiväntasaajaa auringossa ollaan sekä ihonväri. Päiväntasaajan läheisyydessä sijaitsevissa rantalomakohteissa D-vitamiinin imeytyminen on voimakkaampaa. Myös vaalea iho auttaa D-vitamiinia imeytymään tehokkaammin kuin tumma iho.

D-vitamiinin imeytyminen ravinnosta

D-vitamiinia saa auringon lisäksi ravinnosta. Rasvaiset kalat, maitotuotteet sekä jotkin sienet ovat parhaimpia D-vitamiinin lähteitä. D-vitamiinin imeytymiseen vaikuttaa ja sen imeytymisen salaisuus ravinnon kautta on rasvassa.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Tämä tarkoittaa sitä, että vitamiini liukenee ruuansulatuskanavassa olevaan rasvaan ja imeytyy myöhemmin rasvan mukana elimistöön. Jos rasvaa ei ole, ei D-vitamiini pääse imeytymään.

D-vitamiinin tehokkaasta imeytymisestä tulee jokaisen huolehtia, mutta erityisen tärkeää tämä on odottaville ja imettäville äideille. D-vitamiinin imeytyminen äidinmaitoon takaa sen, että vauvakin saa kehitykselle tärkeää D-vitamiinia. Joskus tämä ei kuitenkaan riitä ja jopa vauvojen terveyden tueksi joudutaan ottamaan D-vitamiinilisä.

D-vitamiinin imeytyminen ravintolisistä

Suomi sijaitsee kaukana päiväntasaajasta ja aurinkoisia kuukausia on vähän. Tämän vuoksi suomalaisten on hankala saada riittävästi D-vitamiinia auringosta. D-vitamiinin imeytyminen ravinnostakaan ei yleensä ole riittävää, sillä D-vitamiinipitoisia ruokia tulisi nauttia todella suuria määriä.

Aivan kaiken ikäiset vastasyntyneestä vanhempaan väestöön tarvitsevat D-vitamiinia. Myös odottavien ja imettävien äitien on huolehdittava D-vitamiinin imeytymisestä. D-vitamiini ravintolisät ovatkin ratkaisu riittävään D-vitamiinin saantiin.

D-vitamiinin imeytymisestä voi huolehtia joko juotavien tai syötävien D-vitamiinilisien avulla. Suosituimpia D-vitamiini ravintolisiä aikuisille ovat näppärät D-vitamiinitabletit. D-vitamiinin imeytyminen tabletista taataan muun muassa rasvaa sisältävän ruokavalion avulla.

Paras D-vitamiini

D-vitamiinin imeytymisen takaaminen & hyödyt

D-vitamiinin imeytymisestä voi huolehtia pienillä valinnoilla. Jos riittävän D-vitamiinin saannin ja imeytymisen haluaa taata, kannattaa

  • Viettää aikaa auringossa mahdollisimman paljon ihoa paljastaen
  • Syödä rasvaista kalaa tai muita D-vitamiinirikkaita ruokia ja
  • Ruokavalion tukena käyttää säännöllisesti D-vitamiini ravintolisää.

Jos D-vitamiinilisä on käytössä, kannattaa muistaa D-vitamiinin rasvaliukoisuus. D-vitamiinilisä kannattaa siis ottaa rasvaa sisältävän ruuan kanssa yhdessä vitamiinin imeytymisen takaamiseksi.

Kun D-vitamiinia sitten säännöllisesti pääsee imeytymään riittävästi elimistöömme, mitkä ovatkaan huomattavimmat terveysvaikutukset? Yksi hyvä esimerkki hyödyistä on, että D-vitamiinin imeytyminen tukee kalsium tasojen hyvänä pysymistä ja vaikuttaa luuston vahvuuteen. Päivittäin näkyviä vaikutuksia puolestaan ovat

  • Pirteämpi mieliala
  • Vähäisempi sairastelu ja
  • Parempi painonhallinta.
Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa