D-vitamiinin imeytyminen – nopeuta näin

Kesä lähestyy ja kevätauringon ensimmäiset säteet jo lämmittävät mukavasti. Pian myös suomalaiset pääsevät saamaan osan päivittäisestä D-vitamiini annoksestaan auringon ansiosta. D-vitamiinin imeytyminen auringosta ei kuitenkaan yleensä ole riittävää, vaan avuksi tarvitaan sekä ravinto että ravintolisät.

D-vitamiini on tärkeä vitamiini, koska

Se vaikuttaa sekä fyysiseen että psyykkiseen terveyteemme. D-vitamiinin terveysvaikutukset ovat kiistattomat ja D-vitamiinin puutostila voi aiheuttaa vakaviakin oireita. D-vitamiini vaikuttaa suurimmin erityisesti

  • Luuston vahvuuteen
  • Lihasten hyvinvointiin sekä
  • Hermostoon.

Henkilöt, joilla D-vitamiinin imeytyminen on säännöllisesti riittävää, ovat tutkitusti terveempiä. D-vitamiinilla on myös joissain yhteyksissä tutkittu olevan monia vakavia sairauksia ehkäisevä vaikutus.

Suositut D-vitamiinilisät, joilla varmistat riittävän D-vitamiinin saannin
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
D-vitamiinilisä
  • STR
    D-vitamiini

    Suomen Terveysravinto Oy:n D-vitamiini on laadukkaasti valmistettu D-vitamiinilisä.
    Tilaajalahjaksi Terveysopas -lehti!
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
VitaeLife - D-vitamiinilisä
  • VitaeLife
    D-vitamiini

    Suosittu D-vitamiinivalmiste: käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

D-vitamiinin imeytyminen auringosta

Yksi varma tapa taata D-vitamiinin imeytyminen vaaleaihoisille suomalaisille on nauttia auringosta. Imeytyminen luonnollisimmillaan tapahtuu nimenomaan auringonsäteiden päästessä ihollemme. Parhaiten auringosta D-vitamiinia imeytyy siis auringonoton yhteydessä.

Imeytymiseen vaikuttavat auringolle paljastettavan ihon määrän lisäksi myös mitä lähempänä päiväntasaajaa auringossa ollaan sekä ihonväri. Päiväntasaajan läheisyydessä sijaitsevissa rantalomakohteissa D-vitamiinin imeytyminen on voimakkaampaa. Myös vaalea iho auttaa D-vitamiinia imeytymään tehokkaammin kuin tumma iho.

D-vitamiinin imeytyminen ravinnosta

D-vitamiinia saa auringon lisäksi ravinnosta. Rasvaiset kalat, maitotuotteet sekä jotkin sienet ovat parhaimpia D-vitamiinin lähteitä. D-vitamiinin imeytymiseen vaikuttaa ja sen imeytymisen salaisuus ravinnon kautta on rasvassa.

B12-vitamiini

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Tämä tarkoittaa sitä, että vitamiini liukenee ruuansulatuskanavassa olevaan rasvaan ja imeytyy myöhemmin rasvan mukana elimistöön. Jos rasvaa ei ole, ei D-vitamiini pääse imeytymään.

D-vitamiinin tehokkaasta imeytymisestä tulee jokaisen huolehtia, mutta erityisen tärkeää tämä on odottaville ja imettäville äideille. D-vitamiinin imeytyminen äidinmaitoon takaa sen, että vauvakin saa kehitykselle tärkeää D-vitamiinia. Joskus tämä ei kuitenkaan riitä ja jopa vauvojen terveyden tueksi joudutaan ottamaan D-vitamiinilisä.

D-vitamiinin imeytyminen ravintolisistä

Suomi sijaitsee kaukana päiväntasaajasta ja aurinkoisia kuukausia on vähän. Tämän vuoksi suomalaisten on hankala saada riittävästi D-vitamiinia auringosta. D-vitamiinin imeytyminen ravinnostakaan ei yleensä ole riittävää, sillä D-vitamiinipitoisia ruokia tulisi nauttia todella suuria määriä.

Aivan kaiken ikäiset vastasyntyneestä vanhempaan väestöön tarvitsevat D-vitamiinia. Myös odottavien ja imettävien äitien on huolehdittava D-vitamiinin imeytymisestä. D-vitamiini ravintolisät ovatkin ratkaisu riittävään D-vitamiinin saantiin.

D-vitamiinin imeytymisestä voi huolehtia joko juotavien tai syötävien D-vitamiinilisien avulla. Suosituimpia D-vitamiini ravintolisiä aikuisille ovat näppärät D-vitamiinitabletit. D-vitamiinin imeytyminen tabletista taataan muun muassa rasvaa sisältävän ruokavalion avulla.

D-vitamiinin imeytymisen takaaminen & hyödyt

D-vitamiinin imeytymisestä voi huolehtia pienillä valinnoilla. Jos riittävän D-vitamiinin saannin ja imeytymisen haluaa taata, kannattaa

D-vitamiini

  • Viettää aikaa auringossa mahdollisimman paljon ihoa paljastaen
  • Syödä rasvaista kalaa tai muita D-vitamiinirikkaita ruokia ja
  • Ruokavalion tukena käyttää säännöllisesti D-vitamiini ravintolisää.

Jos D-vitamiinilisä on käytössä, kannattaa muistaa D-vitamiinin rasvaliukoisuus. D-vitamiinilisä kannattaa siis ottaa rasvaa sisältävän ruuan kanssa yhdessä vitamiinin imeytymisen takaamiseksi.

Kun D-vitamiinia sitten säännöllisesti pääsee imeytymään riittävästi elimistöömme, mitkä ovatkaan huomattavimmat terveysvaikutukset? Yksi hyvä esimerkki hyödyistä on, että D-vitamiinin imeytyminen tukee kalsium tasojen hyvänä pysymistä ja vaikuttaa luuston vahvuuteen. Päivittäin näkyviä vaikutuksia puolestaan ovat

  • Pirteämpi mieliala
  • Vähäisempi sairastelu ja
  • Parempi painonhallinta.
Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab