D-vitamiinivalmisteet – Kuinka valita paras valmiste?

Riittävä D-vitamiinin saanti on meille suomalaisille hieman haasteellisempi juttu. Pitkät ja pimeät talvet tarkoittavat usein sitä, että monen D-vitamiinitasot romahtavat normaalista talven tullessa. Onneksi D-vitamiinivalmisteet auttavat takaamaan riittävän vitamiinimäärän kehossa. Mutta kuinka valita oikea valmiste?

D-vitamiini on elimistölle elintärkeä vitamiini. Tämä rasvaliukoinen vitamiini imeytyy kehoon monesta ruuasta, mutta sitä syntyy myös iholla auringonvalon vaikutuksesta. Sen avulla muun muassa luusto kehittyy ja pysyy vahvana. Onkin siis tärkeä ottaa D-vitamiininsaanti vakavasti, jotta keho pysyy terveenä.

Moni suomalainen ei kuitenkaan saa D-vitamiinia riittävästi talvikuukausien aikana, eikä ravinnosta saatu D-vitamiinikaan ole aina tarpeeksi paikkaamaan puutostiloja. Siksi onkin suositeltavaa ottaa D-vitamiinivalmisteet käyttöön.

D-vitamiinivalmisteet – vertailu avuksi tuotetta valittaessa

Markkinoilla on monia hyviä D-vitamiinivalmisteita. Vaihtoehtoina on usein kahta eri D-vitamiinia:

  • D2-vitamiini, joka syntyy kasvien altistuessa auringonvalolle.
  • D3-vitamiini, joka on sama mitä ihosi tuottaa altistuessaan auringonvalolle.


D3-vitamiini on usein parempi vaihtoehto.
Koska kyseessä on sama vitamiini, jota oma kehomme tuottaa, D3-vitamiini imeytyy usein paljon tehokkaammin kehoomme. Sen edut voivat olla moninkertaiset verrattuna D2-vitamiinivalmisteisiin.

Mikäli olet vegaani, saatat kuitenkin haluta valita D2-vitamiinin. D3-vitamiinivalmisteet eivät nimittäin aina ole täysin kasviperäisiä.

Löydä itsellesi sopiva annosmäärä

D-vitamiinivalmisteet sisältävät usein hyvinkin erimääriä D-vitamiinia. Tuoteseloste kannattaa siis lukea huolella ja kiinnittää huomiota mitä muita mineraaleja tuote voi sisältää. D-vitamiini on usein yhdistetty esimerkiksi kalsiumin kanssa samaan tuotteeseen. Tämä voi olla hyvä vaihtoehto, etenkin naisille.

On tärkeä, että syöt juuri oikean annoksen D-vitamiinia – veriarvot on hyvä testata ennen käytön aloittamista. Veren viitearvoista on hyvä tietää, että:

  • Alle 50 nanomoolia litrassa kertoo D-vitamiinin puutostilasta.
  • Yli 75 nanomoolia litrassa vähentää tutkitusti altistumista erilaisiin sairauksiin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että liian korkea määrä D-vitamiinia kehossa voi olla haitallinen terveydelle. Vahvat D-vitamiinivalmisteet eivät siis aina ole parhaita terveydellesi, sillä liiallinen D-vitamiinin saanti voi aiheuttaa pahoinvointia ja heikotusta.

Oikea annoskoko riippuu monesta tekijästä. Terveen aikuisen D-vitamiinin suosituksena on Suomessa pitkään pidetty 10 mikrogramman annosta päivässä. Tämä on kuitenkin todetusti liian vähäinen, varsinkin talvikuukausina. Yli kymmenkertaisen, 100 mikrogramman päiväannoksen ei esimerkiksi ole näytetty olevan vaarallinen – päinvastoin, monet tutkimukset tukevat tätä korkeampaa määrää.

Valitse sinulle sopiva D-vitamiinivalmiste

D-vitamiinivalmisteet voivat olla myös monessa eri muodossa. Yleisimpiä ovat erilaiset pillerit ja jauheet. Mutta D-vitamiinivalmisteita on myös nestemäisinä sekä kapseleina. Paras vaihtoehto riippuu paljolti sinun mieltymyksistä. Yleisesti ottaen nestemäiset D-vitamiinivalmisteet sekä kapselit imeytyvät monesti herkemmin.

Tilaa D-vitamiinivalmisteet netistä

Tuotteita vertailemalla löydät itsellesi sopivimman D-vitamiinivalmisteen. D-vitamiinivalmisteet on helppo tilata netistä, jolloin voit myös tehdä tarjouslöytöjä. D-vitamiinitarpeiden tyydyttämisen ei tarvitse keventää kukkaroasi.

D-vitamiini on terveydelle elintärkeä vitamiini ja se kannattaa lisätä lääkekaappiin. Tämän edullisen ravintolisän on tutkitusti todettu auttavan monessa terveysongelmassa ja sen syöminen voi auttaa kehoasi voimaan paremmin.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa