K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa.

Vitamiinit ovat elimistölle tärkeitä ja niiden puutostilat voivat johtaa jopa hengenvaarallisiin ongelmiin. Vitamiineista puhuttaessa moni tietää B-, C- ja D-vitamiinien tärkeyden, mutta K-vitamiini ja sen merkitys keholle on usein hämärän peitossa. Mitä K-vitamiinin puutos tarkoittaa ja kuinka sinä voit varmistaa sen riittävän saannin?

K-vitamiinin hyödyt ja sen merkitys keholle

K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jolla on tärkeä rooli varsinkin luuston ja sydämen kannalta. Varsinkin K-vitamiinin merkitystä erilaisissa luustovaivoissa kuten osteoporoosissa on tutkittu runsaasti.

Suositut K-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Luja K2
  • Luja K2
    Luja K2 on uusi yhdistelmävalmiste luustolle. Sen on suunnitellut Suomen Terveysravinnon ravintoasiantuntija Juhana Harju yhteistyössä pohjoismaisen valmistajan kanssa.
    Lunasta -20% alennus! SUOSITELTU!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Suomen suurin luomuruuan ja superfoodien verkkokauppa. Monipuolinen valikoima vitamiineja.
    Katso kaupan valikoima!
HobbyHall
  • HobbyHall
    Laaja valikoima kauneus- & hyvinvointituotteita. Valikoimassa myös K-vitamiinia.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!

K-vitamiinin tärkein merkitys on veren hyytymisessä ja K-vitamiinin puutos voikin pahimmillaan johtaa liialliseen verenvuotoon. K-vitamiinin hyödyt on yhdistetty myös sidekudosten ja maksan hyvinvointiin. Vitamiini on siis hyvinkin tärkeä elintoimintojen kannalta, eikä sen merkitystä voi vähätellä.

K-vitamiineja on kolmea päätyyppiä:

  • K1-vitamiini eli fyllokinoni
  • K2-vitamiini eli menakinoni
  • K3-, K4- ja K5-vitamiinit eli synteettiset menadionit
Lendo

Näistä K1- ja K2-vitamiinin ovat usein ne keholle tärkeimmät. Keho saa K1-vitamiinia ravinnosta, kun taas K2-vitamiinia valmistuu suolistossa. Koska K-vitamiini on rasvaliukoinen, se säilyy elimistössämme varsin pitkään ja siksi K-vitamiinin puutos ei ole kovin yleinen ongelma.

K-vitamiinin puutos ja sen oireet

Kuten todettu, K-vitamiinin puutos on aikuisilla varsin harvinainen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se olisi mahdollista ja K-vitamiinin puutostila voi olla vaarallinen.

Yleisimmät K-vitamiinin puutosoireet ilmaantuvat:

  • Mustelmaherkkyytenä
  • Pieninä verihyytyminä kynsien alla
  • Verenvuotona ikenissä ja limakalvoissa
  • Hyvin tummana ulosteena, jossa voi olla merkkejä verestä, sekä ripulina
  • Haavojen hitaana parantumisena
  • Luuston ongelmat

Nämä oireet ovat kuitenkin seurausta K-vitamiinin vakavasta puutostilasta. Moni voi tietämättään kärsiä kuitenkin vähemmän vakavasta vitamiinin puutteesta, eikä sitä välttämättä huomaa ennen kuin tilanne on jo huolestuttava.

K-vitamiinin puutos voi johtua monesta eri syystä. K-vitamiinia saa melko runsaasti ravinnosta, mutta todella yksipuolinen ja vähäinen ravinto voi pitkällä aikavälillä johtaa K-vitamiinin puutostilaan.

Tämän lisäksi K-vitamiinin puutosta voi edistää erilaisten lääkkeiden käyttö sekä tietyt sairaudet. Antibioottikuuri, verenohennuslääkkeet, keliakia, bulimia ja runsas alkoholin käyttö voivat tutkitusti heikentää K-vitamiinin imeytymistä.

Erilaiset imeytymishäiriöt vaikeuttavat myös vitamiinin saantia. K-vitamiini tarvitsee sappinesteitä imeytymiseen ja siksi maksan toimintahäiriöt, sappiteiden tukokset sekä rasvojen imeytymisongelmat voivat johtaa K-vitamiinin puutostilaan.

K-vitamiini

Näin takaat riittävän K-vitamiinin saannin

Mikäli siis kärsit yllä olevista oireista tai K-vitamiinin imeytymistä aiheuttavista sairauksista, on tärkeä varmistaa riittävä K-vitamiinin saanti. Jos olet sairaana tai joudut antibioottikuurille, voi K-vitamiinin puutosta ehkäistä lisäämällä K-vitamiinin saantia.

Aikuisten K-vitamiinin vähimmäistarve on kansainvälisten suositusten mukaan noin 70-140 mikrogrammaa vuorokaudessa. Suomessa ei ole virallista K-vitamiinin suositusta, eikä suomalaisten K-vitamiinin saantia ole tutkittu tarpeeksi. Kauan sitten julkaistun Finravinto 2007 tutkimuksen mukaan moni suomalainen kuitenkin kärsii piilevästä K-vitamiinin puutteesta.

Riittävä K-vitamiinin saanti on periaatteessa mahdollista taata pelkästä ravinnosta, sillä K-vitamiini on runsaasti muun muassa vihreissä lehtikasviksissa kuten parsakaalissa, merilevässä, perunoissa ja kananmunissa. Sen lisäksi sitä saa kasviöljyistä ja maksasta.

Mikäli ruokavaliosi on hyvin yksipuolinen tai sinulla on K-vitamiinin puutos, kannattaa avuksi ottaa erilaiset vitamiinilisät. K-vitamiinia on saatavilla yksittäisinä kapseleina sekä erilaisissa monivitamiineissa. K-vitamiinin puutos on harvinainen, mutta elimistön terveyden kannalta vaarallinen. Siksi sen saantiin kannattaakin kiinnittää huomiota ja ehkäistä puutostiloja ravinnon ja vitamiinilisien avulla.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab