Kysyitkö, mistä saa B-vitamiinia? Käännä katse jääkaappiin!

Maistuuko peruna, possu tai parsakaali? Jos vastasit kyllä, saat varmasti ainakin aavistuksen B-vitamiinia ruokavaliosi ansiosta. B-vitamiinia on montaa erilaista ja jokaisella vitamiineista on elimistöllemme oma merkitys. Tärkeää on kuitenkin tietää, mistä saa B-vitamiinia riittävästi päivittäin.

B-vitamiinia on montaa erilaista

Vitamiinit pitävät elimistöstämme huolta. Elimistöllemme tärkeiden vitamiinien joukkoon kuuluvat myös erilaiset B-vitamiinit. Kun puhutaan B-vitamiineista, on puheenaiheena tavallisesti jokin kahdeksasta yleisimmästä B-vitamiinista.

Näitä yleisimpiä B-vitamiineja ovat tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini (B3), pantoteenihappo (B5), pyridoksiini (B6), biotiini (B7), folaatti (B9) ja kobalamiini (B12). Pelkkä tieto B-vitamiinien tärkeydestä ei kuitenkaan riitä. Vieläkin tärkeämpää jokaisen on tietää mistä saa B-vitamiinia.

Paras Omega-3 valmiste

Tärkeimmät lähteet, mistä saa B-vitamiinia

B1-vitamiini, eli tiamiini, on yksi tärkeä ääreishermoston hyvinvoinnista huolehtija. Muun muassa täysjyvätuotteet ovat hyvä lähde, mistä saa B1-vitamiinia. B1-vitamiinin yksi yleisimmistä lähteistä ovat myös kananmunat ja erityisesti kananmunan keltuainen.

B2-vitamiini on yksi vähemmän tunnetuista B-vitamiineista. Riboflaviini auttaa muun muassa ihoamme voimaan paremmin. B2-vitamiinin lähteenä ovat B1-vitamiinin tapaan täysjyvätuotteet, mutta B2-vitamiinia saa myös esimerkiksi juustosta.

Niasiini, eli B3-vitamiini, auttaa aineenvaihduntaamme tekemään töitä tehokkaasti. B3-vitamiini myös huolehtii ihomme kunnosta sekä ruuansulatuskanavastamme. B3-vitamiinia saa parhaiten liharuuasta. Myös kala, perunat ja muna- sekä maitotuotteet sisältävät tavallisesti niasiinia.

B5-vitamiini auttaa meitä saamaan energiaa ruuasta. Myös tällä vitamiinilla on erittäin tärkeä osa hermostomme hyvinvoinnin ylläpitäjänä. B5-vitamiinia voi saada kananmunista ja maidosta, mutta myös esimerkiksi palkokasveista ja pavuista.

Muun muassa tonnikala, kikherneet ja pinaatti ovat mainioita lähteitä, mistä saa B6-vitamiinia. B6-vitamiinin puutos näkyy helpoimmin halkeamina suun ympäristössä sekä anemiana. B6-vitamiinin puute voi johtaa jopa masennukseen tai ilmetä iho-oireina.

B7-vitamiini, kuten muutkin B-vitamiinit, toimii yhdessä elimistön entsyymeiden kanssa pitääkseen meidät kunnossa. B7-vitamiinin riittävä määrä elimistössämme näkyy esimerkiksi hyväkuntoisena ihona ja hiuksina. B7-vitamiinia saa soijasta, hiivasta sekä esimerkiksi parsakaalista ja pinaatista.

B9-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää etenkin raskausaikana. Odottavan äidin B9-vitamiinin puutos voi aiheuttaa esimerkiksi hermostollisia ongelmia lapselle. B9-vitamiiniakin saa vihreistä kasviksista, lihasta, sekä sitrushedelmistä.

B12-vitamiini on todennäköisesti yksi tunnetuimmista B-vitamiineista. B12-vitamiini vaikuttaa suuresti hermostomme hyvinvointiin ja voi auttaa taistelemaan esimerkiksi dementiaa ja masennusta vastaan. B12-vitamiinia saa parhaiten punaisesta lihasta, kalasta, äyriäisistä sekä maitotuotteista.

D-vitamiini

Saatko tarpeeksi B-vitamiineja?

Yksitoikkoinen ruokavalio, runsas alkoholinkäyttö ja muutenkin epäterveelliset elämäntavat voivat vaikuttaa myös B-vitamiinien saantiin ja imeytymiseen. Kaikilla B-vitamiineilla on elimistöllemme elintärkeitä tehtäviä, eikä niiden riittävää saantia tulisi vähätellä.

Jos ruokavalio ei jostain syystä ole tarpeeksi monipuolinen on olemassa myös muita B-vitamiinin lähteitä. Esimerkiksi erilaiset vitamiinilisät ovat loistava vaihtoehto, mistä saa B-vitamiinia. Etenkin kasvissyöjät olisivat hankaluuksissa ilman B-vitamiinilisiä.

B-vitamiinilisä on yleensä ainakin varmin lähde, mistä kasvissyöjä saa B12-vitamiinia. Jotkin B-vitamiinit, kuten B12-vitamiini, ovat nimittäin tarjolla parhaiten vain liharuuassa. Tällöin kasvis- tai vegaaniruokavaliota noudattavan henkilön on lähes välttämättömyys kääntyä B-vitamiinilisien puoleen.

Jaa tämä artikkeli:

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa