Kysyitkö, mistä saa B-vitamiinia? Käännä katse jääkaappiin!

Maistuuko peruna, possu tai parsakaali? Jos vastasit kyllä, saat varmasti ainakin aavistuksen B-vitamiinia ruokavaliosi ansiosta. B-vitamiinia on montaa erilaista ja jokaisella vitamiineista on elimistöllemme oma merkitys. Tärkeää on kuitenkin tietää, mistä saa B-vitamiinia riittävästi päivittäin.

B-vitamiinia on montaa erilaista

Vitamiinit pitävät elimistöstämme huolta. Elimistöllemme tärkeiden vitamiinien joukkoon kuuluvat myös erilaiset B-vitamiinit. Kun puhutaan B-vitamiineista, on puheenaiheena tavallisesti jokin kahdeksasta yleisimmästä B-vitamiinista.

Näitä yleisimpiä B-vitamiineja ovat tiamiini (B1), riboflaviini (B2), niasiini (B3), pantoteenihappo (B5), pyridoksiini (B6), biotiini (B7), folaatti (B9) ja kobalamiini (B12). Pelkkä tieto B-vitamiinien tärkeydestä ei kuitenkaan riitä. Vieläkin tärkeämpää jokaisen on tietää mistä saa B-vitamiinia.

Tärkeimmät lähteet, mistä saa B-vitamiinia

B1-vitamiini, eli tiamiini, on yksi tärkeä ääreishermoston hyvinvoinnista huolehtija. Muun muassa täysjyvätuotteet ovat hyvä lähde, mistä saa B1-vitamiinia. B1-vitamiinin yksi yleisimmistä lähteistä ovat myös kananmunat ja erityisesti kananmunan keltuainen.

B2-vitamiini on yksi vähemmän tunnetuista B-vitamiineista. Riboflaviini auttaa muun muassa ihoamme voimaan paremmin. B2-vitamiinin lähteenä ovat B1-vitamiinin tapaan täysjyvätuotteet, mutta B2-vitamiinia saa myös esimerkiksi juustosta.

Niasiini, eli B3-vitamiini, auttaa aineenvaihduntaamme tekemään töitä tehokkaasti. B3-vitamiini myös huolehtii ihomme kunnosta sekä ruuansulatuskanavastamme. B3-vitamiinia saa parhaiten liharuuasta. Myös kala, perunat ja muna- sekä maitotuotteet sisältävät tavallisesti niasiinia.

B5-vitamiini auttaa meitä saamaan energiaa ruuasta. Myös tällä vitamiinilla on erittäin tärkeä osa hermostomme hyvinvoinnin ylläpitäjänä. B5-vitamiinia voi saada kananmunista ja maidosta, mutta myös esimerkiksi palkokasveista ja pavuista.

Muun muassa tonnikala, kikherneet ja pinaatti ovat mainioita lähteitä, mistä saa B6-vitamiinia. B6-vitamiinin puutos näkyy helpoimmin halkeamina suun ympäristössä sekä anemiana. B6-vitamiinin puute voi johtaa jopa masennukseen tai ilmetä iho-oireina.

B7-vitamiini, kuten muutkin B-vitamiinit, toimii yhdessä elimistön entsyymeiden kanssa pitääkseen meidät kunnossa. B7-vitamiinin riittävä määrä elimistössämme näkyy esimerkiksi hyväkuntoisena ihona ja hiuksina. B7-vitamiinia saa soijasta, hiivasta sekä esimerkiksi parsakaalista ja pinaatista.

B9-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää etenkin raskausaikana. Odottavan äidin B9-vitamiinin puutos voi aiheuttaa esimerkiksi hermostollisia ongelmia lapselle. B9-vitamiiniakin saa vihreistä kasviksista, lihasta, sekä sitrushedelmistä.

B12-vitamiini on todennäköisesti yksi tunnetuimmista B-vitamiineista. B12-vitamiini vaikuttaa suuresti hermostomme hyvinvointiin ja voi auttaa taistelemaan esimerkiksi dementiaa ja masennusta vastaan. B12-vitamiinia saa parhaiten punaisesta lihasta, kalasta, äyriäisistä sekä maitotuotteista.

Saatko tarpeeksi B-vitamiineja?

Yksitoikkoinen ruokavalio, runsas alkoholinkäyttö ja muutenkin epäterveelliset elämäntavat voivat vaikuttaa myös B-vitamiinien saantiin ja imeytymiseen. Kaikilla B-vitamiineilla on elimistöllemme elintärkeitä tehtäviä, eikä niiden riittävää saantia tulisi vähätellä.

Jos ruokavalio ei jostain syystä ole tarpeeksi monipuolinen on olemassa myös muita B-vitamiinin lähteitä. Esimerkiksi erilaiset vitamiinilisät ovat loistava vaihtoehto, mistä saa B-vitamiinia. Etenkin kasvissyöjät olisivat hankaluuksissa ilman B-vitamiinilisiä.

B-vitamiinilisä on yleensä ainakin varmin lähde, mistä kasvissyöjä saa B12-vitamiinia. Jotkin B-vitamiinit, kuten B12-vitamiini, ovat nimittäin tarjolla parhaiten vain liharuuassa. Tällöin kasvis- tai vegaaniruokavaliota noudattavan henkilön on lähes välttämättömyys kääntyä B-vitamiinilisien puoleen.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa