Mikä on paras D-vitamiini lapselle?

Suomalaiset aikuiset kärsivät yleisesti D-vitamiinin puutteesta. Mutta onko D-vitamiini lapselle välttämätön?

D-vitamiinia saa yleensä helpoiten auringonvalosta, mutta Suomen pitkä ja pimeä talvi tarkoittaa sitä, että monet meistä kärsivät tietämättään vitamiinin puutteesta. Tämä voi olla vahingollista varsinkin lapsille, sillä D-vitamiini on tärkeä vitamiini lapsen kehon kasvamisen ja vahvistumisen kannalta.

Miksi lapset tarvitsevat D-vitamiinia?

D-vitamiini on tärkeä vitamiini lapselle kehon, ja varsinkin luuston kehittymisen kannalta. D-vitamiini vahvistaa luustoa ja tämä onkin tärkeää juuri lasten kasvuvaiheessa, sillä vahva luusto lapsena tarkoittaa myös vahvempaa luustoa aikuisena.

Suositut D-vitamiinilisät lapsille
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous! SUOSITELTU!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Tämän lisäksi D-vitamiini on tärkeä tulehduksilta suojaamisen kannalta. D-vitamiinin puute lapsilla voi lisätä infektioriskiä. On arvioitu, että vähäinen D-vitamiinin saanti kohdussa sekä lapsena voi johtaa kohonneeseen riskiin sairastua esimerkiksi diabetekseen tai erilaisiin allergioihin.

Pahimmillaan D-vitamiinin puute lapsille voi johtaa riisitautiin, jossa luusto ei mineralisoidu. D-vitamiini lapselle auttaa myös kalsiumin imeytymisessä ja siksi osteoporoosi on mahdollinen lapsilla, jotka eivät saa riittävästi D-vitamiinia.

Mikä on paras D-vitamiini lapselle?

D-vitamiinia on mahdollista saada useasta eri lähteestä, kuten:

  • Auringosta
  • Ravinnosta
  • Ravinnelisistä

Kuten todettua, Suomen pitkä ja pimeä talvi voi johtaa juuri siihen, että lasten D-vitamiini tarve kohoaa. D-vitamiini lapselle kesällä ei välttämättä ole yhtä tärkeää, varsinkin jos lapsi viettää runsaasti aikaa auringossa. Auringonvalo voi kuitenkin vahingoittaa ihoa, joten lasta ei saa altistaa UV-säteilyille liikaa. Tämän takia D-vitamiinia kannattaakin hakea myös muista lähteistä.

Siksi moni pyrkiikin saamaan D-vitamiinia ravinnosta. Sitä on kuitenkin luontaisesti vain öljyisissä kaloissa ja kalaöljyissä, joten lapset eivät välttämättä saa tarpeeksi D-vitamiinia ruuastakaan. Harva lapsi nimittäin rakastaa kalaöljyä tai kalaa ylipäätänsä! Onneksi joihinkin tuotteisiin lisätään nykyään D-vitamiinia ja tällaisia kannattaa harkita ostoslistaa tehtäessä. Lisättyä D-vitamiinia on usein maitotuotteissa ja lapsille suunnatuissa jugurteissa.

D-vitamiinia on helpoin saada D-vitamiinilisän avulla. Tällaisia löytyy markkinoilta runsaasti ja ne ovat usein purutabletteja, jotka maistuvat varsin hyvälle. Niiden avulla on siis helppo saada lapsi nauttimaan riittävä määrä D-vitamiinia silloin kun lapsi ei altistu riittävästi auringonvalolle tai kun lapsi ei syö D-vitamiinipitoisia ruokia.

Kuinka paljon lapsi tarvitsee D-vitamiinia?

D-vitamiinin lasten saantisuositus vaihtelee hieman lapsen iän mukaan. Virallisten suositusten mukaan 2-18-vuotiaiden lasten tulisi nauttia noin 7,5 mikrogrammaa päivittäin. Alle 2-vuotiaiden tulisi puolestaan saada 10 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Asiantuntijoiden mielestä virallinen D-vitamiinin saantisuositus on kuitenkin liian matala. Tutkimusten valossa suositellut määrät olisivat jopa seuraavanlaiset:

  • Yli 11-vuotiaiden tulee nauttia noin 50 mikrogrammaa päivässä
  • 1-10-vuotiaiden tulee saada 20 mikrogrammaa päivässä
  • Alle 1-vuotiaiden tulee nauttia 25 mikrogrammaa päivässä

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Entäpä jos antaa D-vitamiinia lapselle saantisuosituksia enemmän? Ja voiko D-vitamiinia saada liikaa jos sitä saa ruuasta ja sitten vielä D-vitamiinilisästä?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten se varastoituu elimistöön ja sen liiallinen saanti voi aiheuttaa hyperkalsemiaa. Tämä on liiallinen veren kalsiumpitoisuus ja se voi aiheuttaa ongelmia. Hyperkalsemiaan pitää kuitenkin syödä melko runsaasti D-vitamiinia, joten vaaraa yliannostuksesta ei juurikaan ole. Yliannostukseen tarvittava määrä ylittää moninkertaisesti minkään D-vitamiinilisän saantisuosituksen.

Mikäli epäilet yliannostusta tai lapsella esiintyy outoja oireita, kannattaa asiasta keskustella lääkärin kanssa. D-vitamiinin puute on helppo todeta verikokeella, jolloin on mahdollista nähdä mikäli sitä esiintyy kehossa liikaa tai liian vähän.

D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous! SUOSITELTU!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä