Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät nimittäin sovellu kasvissyöjille. Mikä avuksi?

Jos muisti pätkii, olo on masentunut ja raajoja pistelee, voi kehosi kertoa B12-vitamiinin puutteesta. Tämä hermosolujen toiminnalle sekä veren valko- ja punasolujen muodostukselle tärkeä vitamiini ei imeydy kehoon hyvinkään helposti. Sen lisäksi suurin osa ei syö riittävästi ruoka-aineita, mistä saa B12-vitamiinia.

Suositut B12-vitamiinit
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Suomen Terveysravinto B12-vitamiini
  • STR
    B12-vitamiini

    Suomen Terveysravinnon B12-vitamiini sisältää B12-vitamiinia suositellussa metyylikobalamiini-muodossa.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Suomen Terveysravinto B-vitamiiniyhdistelmä
  • STR
    B-vitamiiniyhdistelmä

    Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin tarvittavat B-vitamiinit.
    Lunasta -20% alennus!
Solgar B12
  • Solgar B12
    Solgarin valmistama todella laadukas B12-vitamiinilisä on purvata. Vegaani ja kosher hyväksytty.
    Katso tuotteen tiedot!
B12 Boost
  • B12 Boost suihke
    B12 Boost vitamiinisuihke on hyvänmakuinen ja nopeasti imeytyvä B12-vitamiinilisä.
    Katso tuotteen tiedot!

Kuka kärsii yleensä B12-vitamiinin puutteesta?

B12-vitamiinin puutostilat ovat yleisiä, eikä moni välttämättä tiedä kärsivänsä tämän vitamiinin puutteesta. Tutkimusten mukaan B12-vitamiinin puutosta esiintyy jopa 12% yli 65-vuotiaista. Tämän luvun uskotaan kuitenkin yleisesti olevan paljon suurempi.

B12-vitamiinin lähteet ovat myös sellaiset, että vitamiinin puutoksesta on helppo kärsiä, jos noudatat erityisruokavaliota. Yksipuolinen ravinto on hyvin yleinen ongelma nykymaailmassa ja se voi johtaa helposti B12-vitamiinin puutokseen.

Miten B12-vitamiinin puutos oireilee?

Kun et syö tarpeeksi ruokia, mistä saa B12-vitamiinia, voit huomata useita eri oireita. Tämän vitamiinin puutos voi aiheuttaa muun muassa:

  • Muistihäiriötä
  • Mielialanvaihtelua
  • Apatiaa
  • Uupumusta
  • Unihäiriöitä
DreamWell

Tämän lisäksi voit huomata suusi olevan kipeämpi ja jopa kielesi voi turvota. Raajojen pistely ja puutuminen ovat yleisiä puutostilaan liittyviä oireita.

Kuinka paljon B12-vitamiinia tulisi saada?

Naisten tulisi saada vähintään 2 mikrogrammaa B12-vitamiinia päivässä ja miesten 2,4 mikrogrammaa.

On olemassa runsaasti ruoka-aineita mistä saa B12-vitamiinia jopa yli tarpeiden. Ongelma on kuitenkin se, että elimistö hyödyntää vain noin prosentin verran vuorokauden aikana saamastaan B12-vitamiinista.

Mistä ruoka-aineista saa B12-vitamiinia?

Mitkä sitten ovat parhaat B12-vitamiinin lähteet? Kaksi hyvää lähdettä tälle elintärkeälle vitamiinille ovat esimerkiksi:

Lihatuotteet

Eri lihatuotteet ovat erinomainen B12-vitamiinin lähde. Sisäelimet ovat erityisen hyvä ruoka, mistä saa B12-vitamiinia. Tämän lisäksi lautaselle kannattaa laittaa myös kalaa sekä äyriäisiä.

Maitotuotteet

B12-vitamiinia on runsaasti eri maitotuotteissa. Päivän tarpeet voi tyydyttää syömällä juustoa, jugurttia ja juomalla maitoa tai piimää.

Näiden kahden tärkeän ryhmän lisäksi B12-vitamiinia saa myös kananmunista.

Onko olemassa ravintolisiä mistä saa B12-vitamiinia?

Tarkkasilmäiset varmasti huomasivat, että listalla ei ole paljon ruokia mistä kasvissyöjä saa B12-vitamiinia. Tämän vitamiinin saanti onkin varsin suuri ongelma juuri tällaista erityisruokavaliota noudattaville. Koska B12-vitamiinia ei esiinny juuri ollenkaan kasvisperäisissä ruuissa, ei ole olemassa juurikaan ruoka-aineita mistä vegaani saa B12-vitamiinia.

B12-vitamiini
Vastaus ovatkin siten erilaiset B12-vitamiini ravintolisät, sekä ruuat joihin vitamiinia on lisätty. B12-vitamiinia on monesti lisätty:

  • Kasvisjuomiin
  • Jugurtteihin
  • Muroihin

Kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei vitamiinia ole eristetty lihasta tai muusta eläinperäisestä lähteestä.

Näiden lisäksi on siis ravintolisiä mistä saa B12-vitamiinia. Ravintolisät ovat hyvä valinta monelle, sillä se takaa riittävän vitamiinin saannin ja lisät on helppo nauttia päivän aikana. Markkinoilla on runsaasti tuotteita, jotka soveltuvat myös vegaaneille.

Voiko B12-vitamiinia saada liikaa?

Jos ravintolisän käyttö mietityttää, ei sitä kannata vältellä ainakaan B12-vitamiinin liiallisen saannin takia. Kuten sanottu, tämä vitamiini imeytyy varsin hitaasti ravinnosta ja yliannostusta on todella hankala saada. Noudata vain paketin suosituksia ja saat B12-vitamiinin hyödyt käyttöösi.

Tutkimuksissa on annettu jopa 50 milligramman annoksia B12-vitamiinia suonen sisäisesti ilman ongelmia. Joten ravintolisät, mistä saa B12-vitamiinia, ovat turvallinen ja tehokas tapa varmistaa, ettet kärsi tästä salakavalasta puutostilasta.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab