Omega-3 haitat – mitä tulee tietää tästä rasvahaposta

Suurin osa suomalasista on kuullut Omega-3-rasvahapoista ja niiden hyödyistä. Terveysartikkelit ja –ohjelmat ovat pullollaan suosituksia syödä kalaöljyä, joka on täynnä tätä hyödyllistä rasvahappoa. Mutta mitkä ovatkaan Omega-3 haitat vai onko niitä edes olemassa?

Vaikka Omega-3 -kapselien hyödyt ovatkin mittavat, on totta, että näiden rasvahappojen syömisestä voi seurata myös ikäviä piirteitä. Mikäli olet miettinyt Omega-3 -kapselien ja lisäravinteiden käyttöä tai käytät näitä lisäravinteita, on sinun hyvä tietää, miten saat Omega-3 hyödyt käyttöön ilmat niitä haittoja.

Parhaat Omega-3 tuotteet, joilla varmistat omega-3-rasvahappojen saannin.

Artikkeli jatkuu tuotteiden jälkeen...
Suosituin
Omega-3 Forte
Omega-3 Forte
A- ja D-vitamiineja sisältävän Omega-3 FORTEN avulla voit antaa lisää voimaa terveydellesi ja nauttia paremmasta arkielämästä.
-50% alennus!
Osta täältä »
Vegaaninen Omega-3
Omega-3-rasvahappo
Merilevästä saatu omega-3-rasvahappo sopii vegaaneille, sillä kalan maksasta saatavaa omega-3-rasvahappoa ei tässä ole lainkaan.
Vegaaninen!
Osta täältä »
Ultimate Omega-3
Ultimate Omega-3
Ultimate Omega-3, 60% - Star Nutritionin omega-3 sisältää kehon hyvinvoinnille tärkeää monityydyttymätöntä rasvaa. 60% EPA- ja DHA-pitoisuus!
Todella suosittu!
Osta täältä »

Mitä Omega-3rasvahapot ovat ja miksi tarvitsemme niitä?

Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä rasvahappoja ihmisille. Ne ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka vaikuttuvat kehossa muun muassa solujen jakautumiseen ja kasvuun, lihasten toimintaan, ja ruuansulatusnesteiden luontiin. Koska kehomme ei pysty tuottamaan Omega-3-rasvahappoja luonnollisesti, täytyy niiden saanti taata ravinnosta.

Omega-3-rasvahappojen puutostilat voivat näkyä muun muassa:

  • Kuivana ja halkeilevana ihona
  • Hilseilynä
  • Oppimis- ja keskittymisvaikeuksia, erityisesti lapsissa
  • Näköongelmina
MetaBurn

Usein puutostila on kuitenkin hankala huomata selvästi ja moni voikin elää huomaamattaan puutostilassa. Koska Omega-3-rasvahappojen saanti on täysin kiinni ravinnossa, on tärkeä miettiä, takaako oma ruokavalio tämän rasvahapon riittävän saannin vai onko puutostila mahdollinen. Omega-3 haitat ovatkin lähinnä yhdistetty saannin suuruuteen eikä niinkään rasvahapon olennaiseen sisältöön.

Suomen Sydänliitto suosittelee päivittäiseksi annokseksi noin 1,5 grammaa ja maailmanlaajuiset saantisuositukset vaihtelevat 1:stä 2:een grammaan. Rasvaiset kalat kuten lohi ja silakka ovat hyviä Omega-3 lähteitä. Rasvahapon saantisuositusten täyttäminen ravinnolla ei aina onnistu ja moni päättääkin käyttää erilaisia lisäravinnevalmisteita.

Omega-3 haitat – voiko rasvahappoja nauttia liikaa?

Omega-3-rasvahapot ovat siis elintärkeitä ihmiskehon normaalille toiminnalle. Mutta voiko rasvahapoista olla myös haittaa? Milloin kapselien ja lisäravinteiden käyttöä pitäisi harkita?

Omega-3 -kapselien haitat voivat johtua ruoka-allergioista. Monet lisäravinteet ovat valmistettu kalaöljystä, joten mereneläville allergiset voivat saada normaaleja allergiaoireita lisäravinteista.

Kaikista vakavimmat Omega-3 haitat tuntuvat liittyvän rasvahapon kykyyn ohentaa verta. Tutkimuksissa on huomattu kuinka runsas Omega-3-rasvahappojen saanti voi hidastaa veren hyytymistä. Vaikutus on kuitenkin ollut suhteellisen pieni normaalin verenkierron omaavilla ihmisillä. Tämä haittavaikutus on kuitenkin syytä pitää mielessä mikäli:

  • Olet taipuvainen verenvuotoihin
  • Kärsit verenvuotoa lisäävistä sairauksista
  • Sinulla on veren hyytymishäiriö
  • Olet menossa lähiaikoina leikkaukseen

Jos verensokerisi on korkea tai kärsit aliverenpaineesta, voivat Omega-3-rasvahapot pahentaa oireita. Sen lisäksi haittavaikutuksiin voi kuulua muun muassa vatsantoiminnanhäiriöt, kuten ripuli ja pahoinvointi. Useat Omega-3 -kapselien haitat ovat kuitenkin havaittavissa vain, mikäli rasvahappoja käyttää aivan liikaa.

Hyödyt suuremmat kuin haitat

Kun Omega-3 hyödyt ja haitat listaa vierekkäin, ovat hyödyt paljon suuremmat kuin haitat. Riittävän rasvahappojen saannin on todettu vähentävän sydänsairauksien riskiä, helpottavan masennusoireita, vähentävän kehon tulehtuneisuutta ja parantavan kognitiivisia kykyjä.

Omega-3
Omega-3-rasvahapon haitat esiintyvät lähinnä vain, mikäli lisäravinnetta käyttää väärin tai liikaa. Jos ruokavalioosi kuuluu säännöllinen kalansyönti, voi lisäravinteiden käyttö ohjeiden mukaan aiheuttaa ongelmia. Mikäli ruokavaliossasi ei taas ole paljon näitä rasvahappoja, on Omega-3 -kapselien käyttö suositeltavaa.

Omega-3 lisäravinteet ovat luonnollinen tapa nauttia hyödyistä ja pitää keho terveenä. Lisäravinteita nautittaessa on kuitenkin tärkeä muistaa noudattaa valmistajan ohjeita – kapseleita ei koskaan kannata käyttää enemmän kuin suosituksessa mainitaan. Mikäli huomaat jonkin yllämainituista Omega-3 haitoista, kannattaa tuotteen käyttö lopettaa ja keskustella asiasta lääkärisi kanssa. Oikein käytettynä Omega-3 haitat ovat kuitenkin hyvin pienet sen hyötyihin nähden.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab