Vesiliukoiset vitamiinit – kuinka taata riittävä vitamiinien saanti

Vitamiinit ovat terveydelle tärkeitä rakennuspalikoita. Mutta kaikki vitamiinit eivät suinkaan käyttäydy samalla lailla. Jotta saisit vitamiineista irti suurimman hyödyn, on sinun hyvä tietää miten rasva ja vesiliukoiset vitamiinit eroavat toisistaan.

Ihmisen keho tarvitsee 13 erilaista vitamiinia. Nämä vitamiinit luokitellaan joko rasva- tai vesiliukoisiin vitamiineihin. Jaottelu perustuu kunkin vitamiinin säilymiseen elimistössä. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu elimistöön, vaan ne poistuvat virtsan mukana kehosta. Rasvaliukoiset vitamiinit puolestaan imeytyvät verenkiertoon sitoutumalla rasvasoluihin ja varastoitumalla maksaan.

Vihreä Kahvi

Vesiliukoiset vitamiinit

Vesiliukoiset vitamiinit taas eivät varastoidu, vaan sinun tulee tankata niitä kehoosi tarpeen mukaan. Näihin vitamiineihin lukeutuu:

  • C-vitamiinit
  • B-vitamiinit:
    • B1 eli tiamiini
    • B2 eli riboflaviini
    • B3 eli niassiini
    • Pantoteenihappo
    • B6-vitamiini
    • Folaatti
    • B12-vitamiini

Vaikka vesiliukoiset vitamiinit eivät normaalisti imeydy, on joukossa eräs poikkeus. B12-vitamiini voi nimittäin varastoitua maksaan jopa neljäksi vuodeksi.

Mutta muut vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu, joten niiden puutostilat ovat usein hyvinkin tavanomainen vaiva.

Rasvaliukoiset vitamiinit

Rasvaliukoiset vitamiinit säilyvät kehossa siis pidempään ja ne voidaan valjastaa käyttöön tarpeen mukaan. Näihin rasvaliukoisiin vitamiineihin lukeutuvat:

  • A-vitamiinit
  • D-vitamiinit
  • E-vitamiinit
  • K-vitamiinit

Mihin vitamiineja tarvitaan?

Mitä vitamiinien tehtävät sitten oikeasti ovat? Kaikki varmasti tietävät, että vitamiinit ovat tärkeitä, mutta miksi?

Vitamiinit ovat keholle elintärkeitä, koska lukuisat elintoiminnot tarvitsevat vitamiineja toimiakseen. Vitamiinit suojelevat esimerkiksi silmien toimintaa, lihasten palautumista ja luuston vointia. Vitamiinien tehtävät ovat usein tärkeitä solujen kemiallisten reaktioiden suojaamisen kannalta. Mikäli kehosi ei saa tarpeeksi vitamiineja, voivat erilaiset vaivat alkaa haitata ja vakavat puutostilat voivat olla jopa hengenvaarallisia. Esimerkiksi liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi johtuu luun pehmenemiseen, eli riisitautiin.

Jokainen vitamiini käyttäytyy hieman eri tavalla ja siksi onkin tärkeä saada kaikkia 13 vitamiinia riittävästi. Vesiliukoiset vitamiinit, kuten C-vitamiini, ovat esimerkiksi tärkeitä kehon immuniteetin kannalta. C-vitamiinin on todettu pienentävän muun muassa flunssan riskiä. Ei siis riitä, että tankkaa yhtä vitamiinia, vaan kaikkia tulee saada säännöllisesti.

Vihreä Kahvi

Kuinka taata riittävä vitamiinien saanti?

Mistä vitamiineja saa? Vitamiineja ei, D-vitamiinia lukuun ottamatta, valmistu kehossa luonnollisesti, joten niiden luontainen lähde ihmiselle on ravinto. Monet ruuat sisältävät sopivasti vitamiineja päivittäisiin tarpeisiimme. Riittävän monipuolinen ravinto on siis helpoin tapa pitää huoli kehon vitamiinitarpeista.

Aina vitamiineja ei kuitenkaan tule saatua tarpeeksi. Moni nykyajan ruoka on usein pitkälle prosessoitua, joten voit tietämättäsi saada vähemmän vitamiineja. Vesiliukoiset vitamiinit voivat olla erityisen hankalia saada suuressa määrin vain ravinnosta ja siksi vitamiinilisät voivat olla hyvä vaihtoehto. Koska vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu, näkyy huono ja yksipuolinen ravinto siis heti näiden vitamiinien osalta. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat, eikä viikonlopun mässäily vielä välttämättä näy kehossa näiden vitamiinien osalta.

Vitamiinilisiä ei kuitenkaan kannata syödä enemmän kuin suositukset sanovat. Vitamiineja voi nimittäin saada kerralla liika ja tämä voi johtuu vaaralliseen myrkytystilaan. Vitamiinien saantia kannattaa siis seurata ja vitamiinilisiä käyttää silloin kun puutosta esiintyy tai tiedät ravintosi olevan liian yksipuolista.

Jaa tämä artikkeli:

Mistä apua haluttomuuteen?

Mistä apua haluttomuuteen?

Seksiä tunkee usein tajuntaamme ovista ja ikkunoista. Mutta mitä jos sinua ei yksinkertaisesti haluta? Vierelläsi voi olla kiva puoliso ja
Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Jos päivät tuntuvat vaikeilta jaksaa aamusta iltaan ja sinä olet jatkuvasti väsynyt, voi kyseessä olla uupumus. Apua uupumukseen löytyy helposti
Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Eturauhasen liikakasvu: oireet sekä vaivan hoito

Ikääntyminen tuo mukanaan monenlaisia haasteita ja miehillä yksi yleisimmistä on eturauhasen liikakasvu. Eturauhasen liikakasvu oireet voivat ilmaantua yllättäen ja vaiva

Vastaa